2026-05-02, 19:07
Medlem
Jag har tyvärr blivit uppsagd från mitt jobb och arbetsbefriad med full lön till och med augusti.

Jag har nu fått ett erbjudande om ett vikariat på ca 14 månader inom min bransch. Dock är lönen ca 7000 kr lägre (det är mkt då min lön inte är speciellt hög).

Om jag blir arbetslös i september kommer jag ha a-kassa + inkomstförsäkring + låneskydd i ett år på 15.000 kr i månaden som täcker mina bolån och amortering. Alltså väldigt bra med pengar, till och med mer än nu när jag har full lön.

Men jag är värdelös på intervjuer och har kanske 1-2 referenser. Så jag har inte helt lätt för att få ett jobb. Har varit på så många intervjuer att det känns som jag bränt mina broar hos många arbetsgivare.

Vågar man tacka nej till vikariatet och vänta? Det är ju lättare att få ett nytt jobb när man har ett jobb?
Jobbet innebär pendling på 35 min och kräver bil. Inte helt optimalt. Brukar vilja ta bussen då vi bara har en bil och behöver delas med min sambo.
Men jobbet verkar roligt med trevliga kollegor. Och jag hoppas man hade kunnat få en fast anställning där så småningom??

Dock, om jag blir arbetslös efter vikariatet sänks ju min a-kassa och baseras på den lägre inkomsten….

Jag är 40 år och har sambo, hus och flerabarn så är inte flyttbar och har höga omkostnader.
Så är väldigt beroende av min lön. Det är absolut inte så att vi har 7000 kr över varje månad så man hade ju behövt dra in på lite lyx.

Har inte vågat berätta för mina kompisar att jag är uppsagd för jag skäms 🥺 därför hade det varit bra att ta ett jobb även om det är ett vikariat och lägre lön…

Sjukt, har haft fast anställning hela min karriär och nu behöver jag backa hela mina karriär och lön och börja om???

Mår så dåligt över hela situationen och hur jag blev uppsagd.
Senast redigerad av Jagvetdet 2026-05-02 kl. 19:09.
Citera
2026-05-02, 19:12
Medlem
triptykens avatar
För det första: må INTE dåligt för att du blivit uppsagd. Prata med dina polare, dom kommer ha sympati med dig och inget annat.

Jag hade pratat med dom som hade vikariatet att du tyvärr inte kan ta det eftersom den lägre lönen fuckar med framtida A-kassa om du inte hittar nåt annat. Fråga om dom kan hjälpa med jobb genom riktigt lysande rekommendationer (som du självklart kommer förtjäna eftersom du jobbar häcken av dig på det här vikariatet för att få dom) och sina kontakter så att du kan ta kneget utan att riskera nåt. Förklara att eftersom du har ungar så är pengarna du får in viktigare än nåt annat.

Bara en total idiot skulle tycka det var underligt.

Får man fråga inom vilken branch och landsända detta är? Det kan göra det enklare med tips, och om du inte vill säga - ingen hets eller nåt.

Men igen, du är en förälder, folk kan tycka vadfan dom vill - alla hajjar att pengar måste in just för att du har ungar. Hajar man inte det är man antingen en tonåring eller debil.
Citera
2026-05-02, 19:45
Medlem
Din A-kassa efter det eventuella vikariatet kommer att baseras på den "högsta" lön som finns registrerad hos dig.

Det kallas för EGI. Ersättnings Grundande Inkomst.

Tanken är att man inte ska förlora på att ta ett nytt jobb, även om det är lägre lön.

Exempel: Din nuvarande lön 30 000 - EGI 30 000

Din nya lön 25 000 - EGI 25 000

Eftersom du redan har en högre ersättning vid tidigare lön, så låter A-kassan dig behålla 30 000 som EGI, och beräknar din A-kassa utifrån det.
Citera
2026-05-03, 00:45
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Din A-kassa efter det eventuella vikariatet kommer att baseras på den "högsta" lön som finns registrerad hos dig.

Det kallas för EGI. Ersättnings Grundande Inkomst.

Tanken är att man inte ska förlora på att ta ett nytt jobb, även om det är lägre lön.

Exempel: Din nuvarande lön 30 000 - EGI 30 000

Din nya lön 25 000 - EGI 25 000

Eftersom du redan har en högre ersättning vid tidigare lön, så låter A-kassan dig behålla 30 000 som EGI, och beräknar din A-kassa utifrån det.

EGI beräknas av inkomster de senaste 12 månaderna och eftersom vikariatet var på 14 månader borde den nya lägre lönen synas. Å andra sidan bör han ha två månader överlappande där han får lön från två håll (uppsägningstid från tidigare anställning) så snittlönen (EGI) kommer höjas (max 34000kr).
https://www.akassanhandels.se/ersattning-och-utbetalning/egi-och-ersattningsniva/

Övergår vikariatet i tillsvidareanställning kommer a-kassan baseras på den lägre lönen. Jag hade nog tagit vikariatet och samtidigt sökt nytt jobb med högre lön.
Citera
2026-05-03, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
EGI beräknas av inkomster de senaste 12 månaderna och eftersom vikariatet var på 14 månader borde den nya lägre lönen synas. Å andra sidan bör han ha två månader överlappande där han får lön från två håll (uppsägningstid från tidigare anställning) så snittlönen (EGI) kommer höjas (max 34000kr).
https://www.akassanhandels.se/ersattning-och-utbetalning/egi-och-ersattningsniva/

Övergår vikariatet i tillsvidareanställning kommer a-kassan baseras på den lägre lönen. Jag hade nog tagit vikariatet och samtidigt sökt nytt jobb med högre lön.

Fel igen. Det jag skrev gäller. TS är redan medlem i A-kassan. Därför gäller den EGI som finns registrerad NU.
Citera
2026-05-03, 07:49
Medlem
Det kan vara svårt att landa ett nytt jobb så här nära sommaren.
Ta vikariatet. Det är alltid lättare att byta arbetsplats än att hitta ett jobb som arbetslös.
Testa om du kan skjuta på starten någon månad eller så.
Får du behålla din lön även om du fixar nytt jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in