Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-02, 14:25
  #1117
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druthuludi
...
Jag har i stort sett inte spelat vanilla sedan jag upptäckte mods - förutom "Stainless Steel"-modden som förbättrar vanilla-uplevelsen på alla sätt. Jag instämmer med dig i att det Romerska Riket - Byzantium - är den mest intressanta fraktionen att spela som i originalet. Särskilt då Sverige inte fanns i spelet olikt Danmark och Norge. Det finns dock flera historiska mods som lägger till Sverige och många andra nationer.

När jag först köpte spelet år 2008 så spelade jag på min laptop som Milan. Jag missade helt Rome: Total War.. Spelade för mycket World of Warcraft när Rome kom ut 2004.
...

Tack, och tack för reflektionerna över olika windowsgrejer och annat.

Jag är osäker, men Milan var ett av de första länder jag vann med. Jag ville spela Bysans, så jag spelade en kort kampanj med Venedig för att låsa upp dem. Uff, Bysans, Skottland, Milan kan vara den ordning jag vann med. Ordningen är osäker, men de var de tre första länderna.
Citera
2022-08-03, 13:47
  #1118
Medlem
Druthuludis avatar
Jag rekommenderar dessa historiska moddar:

1. Stainless Steel 6.4 + SSHIP

- SSHIP är en submod som släpptes för första gången officiellt år 2019, baserad på en äldre mod från år 2011.

Stainless Steel gjorde allting utökat och bättre i vanilj-spelet - SSHIP tar detta vidare och försöker att skapa en historiskt korrekt kampanj som utspelas under medeltiden kring korstågen. Modden gör varenda detalj så historiskt korrekt som möjligt, utökar kampanjkartan, ersätter gamla modeller med nya modeller - dock så är SSHIP inte 100% färdigt så alla enheter har inte ersatts ännu. Olikt Stainless Steel 6.4 så innehåller SSHIP endast den tidiga kampanjen, och inte den senare från 1300-talet och uppåt.

Denna mod eller Stainless Steel 6.4 rekommenderas för alla som vill spela originalet men med förbättringar - SSHIP är dock endast för den som vill ha nya enheter och historisk korrekthet. Man kan spela som alla fraktioner från originalspelet inklusive många nya. Jag minns inte om Sverige blev tillagt men det är möjligt.

Rekommenderas starkt för historia-älskare - Stainless Steel 6.4 är den mest populära modden baserad på historia - brukar befinna sig i top-10 eller top-5 på MODDB.

https://www.moddb.com/mods/stainless-steel

https://www.moddb.com/mods/sship

2. TSARDOMS: TOTAL WAR

- Släppt för första gången i december år 2020, senast uppdaterad den 7 februari 2022.

Tsardoms: Total War är en mod som utspelar sig kring det Bysantinska Riket och intilliggande Tsardömen så som Bulgarien, Serbien etc. Modden är en fristående historisk mod som utvecklats mellan år 2011 och år 2020 med ett extremt fokus på historisk korrekthet. Man har velat att spelet även skall ha ett undervisande syfte så att den som spelar lär sig kring de olika fraktionernas historia.

I Tsardoms: Total War ingår konstigt nog inte Ryssland eller Kievan'Rus - utan det är främst ett fokus på Öst-Rom och dess grannar hela vägen till Italien. Man kan även spela som Österrikare, Schweizare, Italienare, Ottomaner och St'John's Riddare.

Denna mod är mycket välgjord och rekommenderas starkt för de som är intresserade av historia. Jag skulle säga att Bysans är huvudfokuset men att lika mycket detalj har givits de andra fraktionerna.

https://www.moddb.com/mods/tsardoms-total-war

3. De Bello Mundi

- Släppt för första gången sommaren år 2013, uppdaterad senast år 2019-2020.

Modden utspelar sig under Antiken och man får spela som ROM och diverse andra fraktioner. Modden är som Rome: Total War fast med betydligt bättre modeller, grafik, slagfält o.s.v. Det är en av två mods som utspelar sig under antiken. Olikt den andra modden Europa Barbarorum 2 så är "De Bello Mundi" mer fritt och låter spelaren göra sina egna val - där den tidigare är väldigt strikt historiskt korrekt och försöker att efterleva historien. Jag föredrar De Bello Mundi.

De Bello Mundi har 100% nya modeller, nya städer för alla stadstyper, ny musik ofta från filmer så som Gladiator och 300, en ny enorm kampanjkarta som inkluderar Indien (fast om man spelar den senaste versionen så har kartan ändrats till att fokusera på Europa likt RTW), nya animationer och skripts som berättar om historiska händelser eller lägger till nya spelfunktioner.

- I denna mod startar man som ett tidigt ROM och får vara med om reformerna till legioner och annat. Man kan även spela som barbarer, ROM:s rival Karthage och andra. Helt klart en av de mest imponerande mods och det enda problemet är att spelet kan krascha ibland under strider.

- Rekommenderas starkt till alla historia-älskare.

https://www.moddb.com/mods/de-bello-mundi

4. Bulat Steel

- Släppt för första gången år i december år 2019, uppdaterad med en slutgiltig version den 29 mars 2022.

Bulat Steel är en mod som likt Stainless Steel utspelar sig under tidig medeltid. En väldigt välgjord mod med många fraktioner inklusive Sverige. Modden har unika, nya och fräscha modeller. En enorm karta, många skripts och är en av de mest populära mods baserade på historia.

Spela som medeltida Sverige, Danmark, Frankrike och andra - olikt Stainless Steel är det alltså helt nya modeller och inga gamla. Har förmodligen fortfarande de gamla städerna dock. Modden är en Rysk mod som har översatts till Engelska. Flera av de bästa moddarna utvecklades av ryska moddare så som "Call of Warhammer" och "Elder Scrolls: Total War" - denna är av samma klass fast en historia-baserad mod.

Rekommenderas för historia-älskare.

https://www.moddb.com/mods/bulat-steel-total-war

5. The Great Conflicts

- Släppt för första gången officiellt som en 0.9-beta i mars 2021.

Modden är en historisk mod som likt Tsardoms strävade efter att vara 100% historisk korrekt och att lära spelaren om de spelbara fraktionernas historia - den hade ett utbildande syfte där man kunde ha roligt samtidigt som man lär sig historia.

Denna mod utspelar sig i samma områden som Tsardoms, men under perioden 872-1071 - det är Vikingatid men fokuset är på det Bysantinska Riket, Arabländer, Germanska stammar och Kievan'Rus - den senare den enda fraktionen med varanger/vikingar spelbara utöver Bysans själv då.

Lär dig om perioden samtidigt som du får ta kommandot över en av dessa historiska fraktioner. Modden är inte färdig utan kommer att få ett 1.0-släpp - men 0.9 är fortfarande fullt spelbar. Den innehåller 100% nya enheter, nya fraktioner, nya scripts, nya händelser och mängder av förändringar som gör upplevelsen unik.

Rekommenderas starkt för historia-buffar.

https://www.moddb.com/mods/bulat-steel-total-war

6. The Last Kingdom

- Släppt i komplett form år 2013 av de ursprungliga utvecklarna, uppdaterad senare av andra genom submods - så sent som denna vår år 2022.

Modden utspelar sig under Vikingatiden med ett fokus på de Brittiska öarna, men Irland, delar av Europa, Island, Norge och Danmark är spelbara - det finns även delar av Sverige på kartan men dessa områden är kontrollerade av rebeller i originalet.

I ursprungsversionen spelar du som tre vikinga-fraktioner (Kungadömet Danmark, Jarldömet Hordaland och Jalrdömet Västfold), fyra Saxon-fraktioner (Wessex, Mercia, East-Anglia och Northumbira), två Irländska fraktioner (Connacht och Munster) Normandi och Öst-Frankiska Imperiet (Tyskar).

- Alla nationer har samma stil, varje nation av samma kultur har samma enheter men med olika färger - det är inte någon skillnad i modeller mellan t.ex. Danmark och Västfold. De två Norska fraktionerna kan förenas och skapa Kungadömet Norge.

Det existerar två submods:

1. The Last Kingdom: Wrath of the Norsemen - vilken lägger till unika enheter för många fraktioner och nya enheter för i stort sett alla så att alla inte har exakt samma modeller, det läggs till nya städer som passar de olika fraktionerna historiskt - istället för att använda vanilj-spelets Engelska städer för samtliga fraktioner likt i originalet, ny musik baserat på TV-serierna Vikings och The Last Kingdom - ursprungsmodifikationen är för övrigt baserat på böckerna "The Last Kingdom" - samma böcker som TV-serien baserades på. I "Wrath of the Norsemen" läggs det till nya fraktioner så som Väst-Frankiska Riket, Irländska Ui'Neil och Jarldömet Götaland tar över de svenska områdena från rebellerna. Det finns även många ändringar vad gäller spelmekaniker, startpositioner och annat.

2. The Last Kingdom: Reforged - en snubbe byggde en submod ovanpå den andra - där han lägger till två nya fraktioner - en Skottisk och en Welsk (är dålig på de svenska orden för sånt här då jag typ alltid använder de engelska orden, så ni får ursäkta). Han ändrar även spelmekaniken.

Rekommenderas starkt för historia-älskare som vill spela en Vikinga-mod - originalet är för den som vill ha den mest polerade upplevelsen, Wrath of The Norsemen för den som vill ha mer variation i fraktioner och enheter med förbättrat gameplay - och den sista för den som vill ha en alternativ version med två nya fraktioner och förändrad spelmekanik. Jag anser dock att den sistnämnda har förändrat rekryteringen av enheter på ett sätt som gör den sämre än den andra - t.ex. att du får tillgång till alla enheter direkt istället för att du startar med en enhet och sedan tvingas att bygga upp rätt byggnader innan du kan få fler, uppdatera städer innan du får de bästa trupperna o.s.v:

https://www.moddb.com/mods/the-last-kingdom-m2tw

7. Wrath of the Norsemen: The Baltic.

- En ofärdig alfa släpptes först på TWC år 2011, uppdaterades sedan mellan 2016- April 2022.

Modden utspelar sig under vikingatiden i Skandinavien och har en enorm kampanjkarta med 199 regioner (max), kartan innehåller hela Sverige, Norge, Danmark, Finland, delar av Tyskland, delar av Polen, Baltikum och delar av Ryssland - huvudfokuset är på Skandinavien här, du spelar som olika stammar så som Svitjod, Götaland, Gotland, Moerrafylki, Rygjalandi, Västfold, Kungadömet Danmark m.m, alla enheter är nya.

Det är en mod som strävade efter historisk korrekthet.

Man kan även spela som Öst-Frankiska Imperiet, Baltiska stammar, Finska stammar och Slaviska stammar. All musik är utbytt och baserad på TV-serien Vikings eller andra filmer, alla städer är utbytta till historiskt korrekta städer, det finns en del scripts med - denna mod har unika animationer där folk kan bli av med huvudet. Den är också annorlunda på det viset att du kan inte stanna i din stad för evigt för då blir du bankrutt - du måste ut och plundra för att tjäna pengar i denna mod.

Rekommenderas starkt för Vikinga-fantaster särskilt om du vill spela en mod som utspelar sig i Skandinavien främst.

https://www.moddb.com/mods/wrath-of-the-norsemen
__________________
Senast redigerad av Druthuludi 2022-08-03 kl. 14:07.
Citera
2023-01-26, 10:58
  #1119
Medlem
Barshageudds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druthuludi
Jag rekommenderar dessa historiska moddar:

1. Stainless Steel 6.4 + SSHIP

- SSHIP är en submod som släpptes för första gången officiellt år 2019, baserad på en äldre mod från år 2011.

Stainless Steel gjorde allting utökat och bättre i vanilj-spelet - SSHIP tar detta vidare och försöker att skapa en historiskt korrekt kampanj som utspelas under medeltiden kring korstågen. Modden gör varenda detalj så historiskt korrekt som möjligt, utökar kampanjkartan, ersätter gamla modeller med nya modeller - dock så är SSHIP inte 100% färdigt så alla enheter har inte ersatts ännu. Olikt Stainless Steel 6.4 så innehåller SSHIP endast den tidiga kampanjen, och inte den senare från 1300-talet och uppåt.

Denna mod eller Stainless Steel 6.4 rekommenderas för alla som vill spela originalet men med förbättringar - SSHIP är dock endast för den som vill ha nya enheter och historisk korrekthet. Man kan spela som alla fraktioner från originalspelet inklusive många nya. Jag minns inte om Sverige blev tillagt men det är möjligt.

Rekommenderas starkt för historia-älskare - Stainless Steel 6.4 är den mest populära modden baserad på historia - brukar befinna sig i top-10 eller top-5 på MODDB.

https://www.moddb.com/mods/stainless-steel

https://www.moddb.com/mods/sship
Tack för tips! Skippade dock SSHIP då många verkade ha problem med att det kraschade så kör enbart SS6.4.

Behöver lite tips med min kampanj. Hur ska man hantera påven? Undviker att själv initiera krig mot mina katolska grannar (än så länge) - men dessa verkar inte ta samma hänsyn gentemot mig. Trots att jag är en bättre kristen i det avseendet, och genast upphör med våldsamheter när påven ber om det, så verkar jag sjunka mycket mer i anseende hos gubbfan än mina desto syndigare grannar. Ska man skicka ned en diplomat och mata Papal states med guld varje turn eller finns det nåt annat tillvägagångssätt?
Citera
2023-01-26, 16:30
  #1120
Medlem
trallexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barshageudd
Ska man skicka ned en diplomat och mata Papal states med guld varje turn eller finns det nåt annat tillvägagångssätt?
Så kan du göra. Om jag minns rätt tycker de om: gå med i korståg
ha mycket präster som konverterar regioner(dvs inte regioner där det redan är mycket katoliker)
inte slåss mot kristna. istället mot otrogna. muslimer och resten.
ja, muta kan man göra.

Citera
2023-04-18, 02:29
  #1121
Medlem
Druthuludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barshageudd
Tack för tips! Skippade dock SSHIP då många verkade ha problem med att det kraschade så kör enbart SS6.4.

Behöver lite tips med min kampanj. Hur ska man hantera påven? Undviker att själv initiera krig mot mina katolska grannar (än så länge) - men dessa verkar inte ta samma hänsyn gentemot mig. Trots att jag är en bättre kristen i det avseendet, och genast upphör med våldsamheter när påven ber om det, så verkar jag sjunka mycket mer i anseende hos gubbfan än mina desto syndigare grannar. Ska man skicka ned en diplomat och mata Papal states med guld varje turn eller finns det nåt annat tillvägagångssätt?

Jag spelar inte Stainless Steel själv för närvarande, utan är mer en spelare av diverse fantasy-mods just nu.

Jag antar att du måste ansluta till korstågen och sånt för att hålla Påven glad.
Citera
2023-05-13, 17:03
  #1122
Medlem
Druthuludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druthuludi
Det stämmer helt.

Tänkte rekommendera ett antal fantasy-modifikationer (mods/moddar) för spelet:

Här följer ett antal andra moddar som jag inte nämnde i Juni år 2022 men som är mycket välgjorda och spelvärda:

1. Hyrule Total War: Classic Ultimate

- Original-modden Hyrule: Total War släpptes först med en kampanjkarta i September år 2012, den senaste uppdateringen med de äldre modellerna släpptes i December år 2014.

- HTW: Classic Ultimate är en sub-mod släppt för första gången i Juni år 2019, med den senaste uppdateringen släppt så sent som i April 2023.

Hyrule Total War är en mod för Medieval II: Total War - Kingdoms som skapades av Chasen Lindsay/Undying Nephalim/Icecreamman och som utspelar sig i landet Hyrule baserat på Nintendo's "The Legend of Zelda" - man får spela som en mängd olika raser och folk från Zelda-universumet - där man kan spela i olika spellägen.

Hyrule Total War: Classic Ultimate är en sub-mod som ämnade att göra den ofärdiga och mer buggiga modden mer färdigställd och komplett, då den ursprungliga skaparen övergivit modden till förmån för ett liknande projekt i en annan spelmotor som mer liknar traditionella strategi-spel likt Age of Empires eller Battle for Middle Earth - sub-modden Classic Ultimate är en fortsättning på Hyrule: Total War av en annan moddare från Sverige som ämnade att göra den tidigare modden mer färdigställd, inklusive som lägger till fler fraktioner att spela som, fler scripts och mer av det mesta - inklusive modeller på kartan, i striderna, modifierade "custom" städer överallt och mycket mer.

Hyrule Total War: Classic Ultimate är en mer färdig produkt av "Hyrule Total War" släppt i December år 2014. Modden har mer av allt, är mer stabil, ser mindre ofärdig ut och är nu en 100% komplett mod enligt skaparen av sub-modden som släppt en sista version nu i April detta år. Spela som Majora-Kyrkan, Oocca-folket i Himlen eller möt de odöda Stalfos, Wizzrobe-Ordern och många andra som inte var aktiva i originalmodden i kampanjen - fler scripts där Link och andra hjältar dyker upp i fler fraktioner än en - alla generaler och hjältar har egna unika strat-map modeller. Midna och Zant spawnar i kampanjen olikt i originalet där de var fast i sin Realm o.s.v.

Jag rekommenderar denna mod starkt för alla som gillar fantasy-mods, och speciellt för Zelda-fans - modden har sin egen lore av skaparen Undying Nephalim - sub-modden är en mer färdig produkt av samma mod färdigställd av en svensk moddare.

- Modden kan krascha randomly efter strider men den är stabil på kartan och är fullt spelbar. Man måste bara spara spelet innan varje strid på slagfältet för att vara säker.

Download-Link: https://www.moddb.com/mods/hyrule-to...rhaul-100-done

2. Warcraft: Total War

- Projektet startades år 2009 men til följd av en förlust av alla modeller i modden så släpptes i Augusti år 2012 endast en demo-version med en kampanj-karta - denna version använde tyvärr originalspelets modeller, den var ospelbar och buggig - kraschade konstant i kampanjen - den hade även nya symboler och namn för fraktionerna samt nya laddnings-bilder.

- Den 29de Mars år 2017 släpptes en ny demo-version på TotalWarCenter.net av användaren Eoghan Wolfkin - demot innehöll ett antal fraktioner med enheter och allt - Människorna - Lordaeron, Stormwind och Theramore - samt Horden (Orker) alla med unika modeller. Kampanjkartan var fortfarande helt ospelbar, men hade uppdaterats för spelet Warcraft 1 - ursprungsmodden var dock baserad på Warcraft 3 men Eoghan tänkte väl att det var enklare att skapa en mod baserad på det första spelet då det endast var människor mot Orcer där - därmed så slipper han skapa modeller för alla de andra från Warcraft 3.

- Demot eller alfan som Eoghan släppte ledde till att ett gäng moddare inklusive några av dem som försökt att skapa ett "Warcraft: Total War" år 2009-2012 valde att plocka upp hans arbete och fortsätta det. En svensk moddare av Medieval II: Total War - Kingdoms - Mr_Nygren - blev team-ledare och därefter utvecklades modden tills en färdig mod släpptes i April år 2018 - eller färdig - den är fortfarande inte en färdig produkt men den var 100% spelbar med 22 fraktioner/spelbara raser/folk, en fullt fungerande kampanjkarta som inte kraschar, antalet städer utökat från 42 till 198, ny musik, nya symboler, nya modeller och ny konst.

- Warcraft: Total War släppt den 23 April år 2018 för första gången med en fullt spelbar kampanjkarta, uppdaterad så sent som den 8de Maj 2023 med unika röster för Natt Alverna, Lordaeron, Blod Alverna och Hög Alverna.

Warcraft: Total War baserar sig på Warcraft 3: Reign of Chaos och Warcraft 3: The Frozen Throne - det finns två spelbara kampanjer - antalet folk/raser/fraktioner i spelet har utökats från 22 till något fler. Man kan spela som en mängd olika fraktioner - 5 olika Människoriken, 2 Odöda, 1 Demonisk fraktion, 2 dvärgfraktioner, 2 insektsfraktioner, 3 Alvfraktioner, 1 Naga-fraktion, 4 Troll fraktioner, 1 Goblin-fraktion, 1 fraktion av Nordmänsjättar (Vrykul) - de är i praktiken Vikingar med namn som Erik Torvaldsson men de har tillgång till drakar och är jättar - modden har en del modeller skapade av fans, samt har en del Warcraft 3-modeller mest för människorna och Orkerna då dessa är de äldre från Eoghan - användaren Bantu Chieftain riggade World of Warcraft Classic modeller för flertalet av fraktionerna - vilket innebär att till exempel Blod Alverna,Natt Alverna och Trollen har WoW Classic modeller - liksom 80% av modellerna i modden är från WoW Classic.

Warcraft: Total War rekommenderas starkt och är en mycket populär fantasy-mod. Kampanjkartan är mycket stabil och även striderna är stabila - spelet kan krascha ibland i strid men aldrig på kartan - jag skulle säga att spelet aldrig kraschar efter striderna heller så den är mer stabil än Hyrule.

Modden har laddats ner över 45k gånger sedan släppet år 2018 och uppdateras fortfarande.

Download-link: https://www.moddb.com/mods/warcraft-...blic-beta-v-10
__________________
Senast redigerad av Druthuludi 2023-05-13 kl. 17:22.
Citera
2023-09-07, 14:43
  #1123
Medlem
Druthuludis avatar
Två Game of Thrones: Total War Moddar som inte nämnts tidigare som är spelvärda:

1. Game of Thrones Total War: Enhanced V.5.6.

Projektet startades av användaren Inarus och ett gäng moddare på sajten TotalWarCenter.net år 2011 i samband med att TV-serien Game of Thrones släppte sin första säsong. Modden var en submod och är fortfarande en fristående submod av modden "Westeros: Total War" - den baserade sig på en väldigt tidig alfa. Den enda skillnaden mellan submodden och ursprungsmodden var att porträtten, bakgrundsbilderna, UI (User Interface), visst ljud, musiken, filmerna och vissa strat-map modeller för städer så som Winterfell och Kings Landing blev baserade på TV-serien istället för på böckerna. Modden hade fortfarande vanilla-modeller i striderna och på kartan för generaler/kaptener och riddare - jag minns att jag spelade denna version runt år 2013 men blev besviken på modellerna - modellerna hade dock nya skins.

Sommaren år 2016 dök TWC-användaren VlTimaRatio upp, en Norrman, och visade helt nya modeller baserade på TV-serien för Huset Lannister, Huset Stark, Huset Tully, Huset Baratheon av Dragonstone, Huset Baratheon av Kings Landing, Huset Baratheon av Storm's End, Huset Tyrell, Huset Martell, Huser Arryn och Huset Greyjoy - han visade bara ett litet antal modeller men efterfrågade en moddare/kodare som kunde implementera hans nya modeller i koden och sköta gameplay så att han till 100% kunde fokusera på de nya modellerna. Det var här som den svenske moddaren Mr_Nygren (min användarprofil/bild) ställde upp och tog sig an den rollen.

I Augusti år 2016 släpptes tillslut den första nya versionen av Game of Thrones Total War: Enhanced sedan år 2013 (Inarus m.fl. hade släppt versioner 2011, 2012 och 2013) av VlTimaRatio och Mr_Nygren - VltimaRatio hade skapat modeller baserade på TV-serien för alla fraktioner och Mr_Nygren hade kodat dem alla in i spelet och gjort gameplay - modellerna på kartan var fortfarande gamla vanilla Medieval2-modeller.

Den 10de December år 2016 släpptes en ny version, Game of Thrones Total War: Enhanced V.4.5 - vilken lade till unika strat-map modeller på kartan för alla fraktioner samt lade till den nya fraktionen Huset Bolton med en helt ny roster av VltimaRatio - liksom tidigare hade Norrmannen skapat alla modeller medans Mr_Nygren kodade allt in i modden samt släppte modden.

Under våren år 2017 skapades det största antalet nya modeller för Game of Thrones: Total War hittills, där VlTima skapade mängder av enheter för alla hus inklusive "mindre hus" för de flesta av fraktionerna- nya fraktioner skapades så som Huset Frey, Huset Targaryen, Dothraki HästHerrarna, Nattens Väktare och det "Fria Folket" - Vildingarna - alla med nya modeller av VlTimaRatio - tyvärr blev inte alla del av kampanjen då kampanjkartan i släppen sommaren 2016 till sommaren 2017 fortfarande var den gamla kartan från år 2011 som endast inkluderade Westeros och endast områdena under muren - det fanns ingen plats för Huset Targaryen, Vildingarna, Nattvakterna eller de andra - endast Huset Frey blev en ny fraktion år 2017 tillsammans med ett mindre hus Huset Manderly för en submod. Det nya släppet var det största hittills och släpptes sommaren år 2017, det blev två släpp den sommaren - Mr_Nygren stod ännu en gång för all kodning/implementering av de nya modellerna och spelmekanikerna till modden.

Efter September år 2017 skedde inget på väldigt länge, det var en sommar där Game of Thrones var riktigt populärt - nästa släpp dröjde tills December år 2019 när en mindre uppdatering släpptes som lade till några custom hjältar till spelet - och nya custom städer från Westeros 1.0 - modden hade fortfarande den gamla kartan från år 2011.

Senare under år 2020 så ville användaren FireStorm fortsätta arbetet med modden, och tack vare användaren TheScouseSicario så fick han tilgång till 72 avancerade huvuden baserade på Game of Thrones-karaktärer från TV-serien - dessa huvuden var skapta för en Game of Thrones-mod för Total War: Attilla - en mycket nyare titel än Medieval 2: Total War - Kingdoms - från år 2015 - Medieval 2 är från år 2006/2007 - med dessa huvuden så kunde han lägga till 72 custom hjältar till spelet, kropparna var gamla modeller med nya detaljer där FireStorm redigerade de gamla kropparna och lade till nya vapen och utrustning.

2018 - Peaman, skaparen av Game of Thrones: Fire & Blood - en annan mod baserad på Game of Thrones, och som till en början använde samma modeller som modden jag beskriver ovan, ville göra en submod av modden Game of Thrones Total war: Enhanced kallad "Fire & Blood" - han hörde av sig till VltimaRatio och Mr_Nygren och fick tillåtelse av VlTimaRatio att använda hans modeller - så Peaman's mod använder samma modeller till viss del för enheterna, dock så hade Peaman andra idéer och hans projekt blev snabbt hans eget projekt självständigt från Enhanced. Peaman lärde sig senare att rigga egna modeller, inklusive battle-modeller, strat-map modeller och custom städer.

År 2020 - FireStorm och Mr_Nygren lägger till 72 nya hjältar till Game of Thrones Total War - Enhanced - Peaman har sitt eget projekt där han gör samma sak - Peaman använder andra kroppar för sina hjältar men ansiktena är desamma. Det finns ett fåtal hjältar med samma utseende. Peaman ställer sedan upp och hjälper Mr_Nygren med att implementera SoulGamesInc's kampanjkarta till Enhanced - vilken är enorm jämfört med den gamla från 2011-alfan - att lägga till en karta är komplicerat - efter att kartan var på plats så behövdes allting på kartan - hjältar, städer, byggnader, agenter, scripts - allt utom recruitment - läggas till på nytt på den nya kartan - något som Mr_Nygren och Firestorm fick göra på egen hand - först i slutet av februari år 2021 släpptes så Game of Thrones Total War Enhanced V.5.6 - den första versionen med en ny kampanjkarta som var enorm jämfört med de äldre släppen - på den nya kartan fanns det utrymme för alla tidigare nämnda fraktioner plus två nya - De Fria Städerna av Braavos och "De andra" - vilket är de odöda längst upp i Norr. Det nya släppet var det största släppet dittills men saknade vissa detaljer från tidigare släpp så som smått annorlunda och mer komplicerad spelmekanik vad gäller att rekrytera trupper- och att den saknade custom röster från TV-serien för vissa karaktärer när de blev klickade på.

Detta släpp är fortfarande det senaste släppet av Enhanced och finns tillgängligt på denna länk:

https://www.moddb.com/mods/game-of-t...-10-compatible

Peaman har sedan dess släppt nya versioner av sin mod vilken inkluderar nya modeller, nya städer och annat - tyvärr fick Enhanced inte använda hans nya material år 2021/2022 - så Peaman's mod vilken jag rekommenderade tidigare innehåller städer och modeller som Enhanced saknar - men de delar en hel del också.

Det är nu vi kommer till det senaste släppet för Enhanced - FireStorms Submod - vilken släpptes år 2022 i November med en uppdatering i Februari år 2023.

2. Retro Submod for GoT Enhanced.

En submod av Game of Thrones Total War - Enhanced släppt år 2022 och senast uppdaterad i Februari år 2023.

- Lägger till nya unit/Unit_Info porträtt/bilder för alla enheter i modden, använder en mängd nya skripts, har återimplementerat alla custom röster för karaktärer inklusive en mängd nya från Peaman's mod Fire & Blood, lade till nya bilder för byggnader i spelet inklusive en mängd nya byggnader, har återimplementerat det gamla systemet vad gäller spelmekanik från 2019 års släpp, har en mängd nya enheter för ett antal fraktioner, har gjort "De Andra" och "De Fria Städerna av Braavos" ospelbara så de är endast spelabara för datorn, har lagt till Dothraki till kampanjen för första gången - en fraktion som inte var spelbar i 5.6 då de hade endast 5 enheter - FireStorm har lagt till tillräckligt med nya trupper för att de ska vara värda att få finnas på kartan - de var i custom battle tidigare - hans submod lade till en mängd detaljer och är en mycket mer "finslipad mod" jämfört med 5.6 - en ändring som var mindre bra var att FireStorm beslutade sig för att ändra kampanjkartan från den enorma episka karta SoulGamesInc skapat till en kampanjkarta som används av en Tysk Game of Thrones-mod - det tyska teamet har bannats från TWC efter att ha stulit från andra moddar - FireStorm stal deras karta för att han ansåg att den var bättre spelmässigt då datorn har enklare för att förflytta trupper - dock så är den andra kartan vilken används av 5.6 mycket mer imponerande och detaljerad - de är ungefär lika stora till ytan - men Tyskarnas karta är väldigt platt där SoulGamesInc's karta är otroligt detaljerad - eftersom kartan blev ändrad så blev FireStorm's projekt en submod - 5.6 har den bättre kartan men FireStorm's submod är mer finslipad med bilder, porträtt, röster och detaljer - 5.6 skulle behöva en ny 5.7 släppt med allt sånt.

I vilket fall - FireStorm skapade Retro Submod på egen hand med lite rådgivning av Mr_Nygren.

Länk:

https://www.moddb.com/mods/game-of-t...anced-released
__________________
Senast redigerad av Druthuludi 2023-09-07 kl. 15:43.
Citera
2023-09-07, 17:45
  #1124
Medlem
Aldrig kört detta med älskade Shogun 2!
Citera
2023-09-07, 19:32
  #1125
Medlem
Druthuludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zidious85
Aldrig kört detta med älskade Shogun 2!

I så fall rekommenderar jag Medieval 2: Total War - Kingdoms då det har en miljon mods som är awesome!

Ah, jag har ägt Shogun med Expansion sedan det släpptes år 2011 men det laggade på min dator så gav det aldrig någon riktig chans. Det konstiga är att Total War: Warhammer 2 från 2017 laggade mindre.

Medieval 2 har flest mods, och man kan modda det mer än senare titlar. Rome: Total War och Medieval 2 var de spel som kunde moddas mest - nu kan dock Total War: Rome Remastered moddas ännu mer än bägge dessa spel - men för tillfället finns flest moddar till de två äldre titlarna.
Citera
2023-09-07, 19:35
  #1126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Druthuludi
I så fall rekommenderar jag Medieval 2: Total War - Kingdoms då det har en miljon mods som är awesome!

Frågan är om spelet i sig inte känns lite för gammalt nu, även med mods.
Citera
2023-09-07, 19:47
  #1127
Medlem
Druthuludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zidious85
Frågan är om spelet i sig inte känns lite för gammalt nu, även med mods.

Min personliga åsikt är att Rome: Total War känns gammalt och att det förmodligen är bättre att köpa Total War: Rome Remastered från 2021 - men det fungerar endast på Windows 10 och senare så om du har Windows 7 eller äldre så är det inte möjligt att spela det, ifall man inte streamar från en win 10/11.

Medieval 2: Total War - Kingdoms med originalmodellerna är gammalt.

Moddar gör stor skillnad, då modellerna och allt annat blir moderna - dock så är animationerna gamla jämfört med Total War: Warhammer 2 och dylikt - men det är rätt många som anser att siege-battles/belägringsstrider är bättre i Medieval 2 än i de moderna spelen. Rekryteringssystemet är också bättre. Ja, grafiken och animationerna kan vara lite äldre men inte så illa att det inte ser snyggt ut (olikt Rome 1 som ser uråldrigt ut) - Jag skulle säga att jag föredrar allt utom animationerna i Medieval 2 med mods över Total War: Warhammer 2 - om jag kunde ta en sak från den moderna titeln så vore det animationerna.

Mods som Warhammer, Warcraft och Hyrule har riktigt snygga animationer - men de är inget jämfört med en officiell titel som Warhammer 2 - Medieval 2 skiner dock vad gäller spelmekaniken - de moderna titlarna är inte lika bra vad gäller t.ex. belägringar. Fast smaken är som baken - jag skulle rekommendera Med2 år 2023 över de moderna titlarna - endast grafiken/animationerna är sämre - resten är bättre.

WarCraft: Total War har t.ex. World of Warcraft Classic modeller för de flesta fraktionerna.
__________________
Senast redigerad av Druthuludi 2023-09-07 kl. 19:52.
Citera
2023-09-07, 22:03
  #1128
Medlem
Druthuludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zidious85
Frågan är om spelet i sig inte känns lite för gammalt nu, även med mods.

Warcraft: Total War - Adeptus Desu - Night Elven Campaign - 2023.

https://www.youtube.com/watch?v=_KVyjveRDcc

Warcraft: Total War Översyn - The Great Book of Grudges - 2021.

https://www.youtube.com/watch?v=Dxpbhe7cc58&t=226s

Game of Thrones Total War: Enhanced - Retro Submod - Iceni Total War - Huset Lannister - 2023.

https://www.youtube.com/watch?v=ZqKSRH7RF1Y&t=3s

Third Age: Total War - Divide and Conquer - TheTerminator - Översyn - Ny version från Juli 2023.

https://www.youtube.com/watch?v=IXAsJ9zPiDE

Hyrule Total War: Classic Ultimate - 2023

https://www.youtube.com/watch?v=himyZhuylWg&t=1414s

https://www.youtube.com/watch?v=1GFW_8HdXSM&t=21604s

Game of Thrones Total War: Enhanced - Simpzy Total War - Huset Lannister - 2021

https://www.youtube.com/watch?v=5tA1...Mfjgtis7IdzSS2

I dessa klipp på Youtube kan du se hur moddarna ser ut - Jag valde några av de mest populära. Grafiken är helt okej.
__________________
Senast redigerad av Druthuludi 2023-09-07 kl. 22:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback