2007-07-23, 21:57
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jodå, det finns med. Det har hänt mig vid ett par tillfällen att nån kapten som visat sig sällsynt driftig under ett slag utan ädlingar upphöjs till adelsman själv. Jag har faktiskt lyckats med att få bevittna att en av dessa nyadlade kaptener blev Faction Leader. Jag spelade som Venice och brakade på mina katolska grannar helt utan urskiljning så påvens inkvisitörer gick fram som slåttermaskiner bland mina ädlingar. Vid just det tillfället så hade jag bara ett par-tre ädlingar kvar varav den driftige kapten som tjugotalet år tidigare heroiskt segrat mot en övermäktig fiende och sedan adopterats faktiskt satte sig på tronen.

Det här är givetvis ett riktigt unikum, det borde rimligtvis vara supersvårt att stiga i graderna från soldat till kung under en mansålder om inte extrema omständigheter föreligger.

// Roger P.

Följdfråga: försvarade du en borg vid de tillfällen som en kapten blev general? Minns att jag försvarade Tunis med heroiska vinster tre gånger i rad (!) mot de hemska morerna, men fick ändå inte någon man of the hour. Jag har spelat ungefär... 6-7 hela grand campaigns, så det är väldigt konstigt att jag inte fått det. Jag misstänker att det endast är när man slåss på kartan som detta händer? Så fort en arme är ute och ränner brukar jag ha en härförare med, kanske är därför.
Citera
2007-07-24, 08:35
Medlem
Jag tycker man får oftast man of the hour när man är ute och jagar rebeller. Tror aldrig jag fått det när jag försvarat en borg,
Citera
2007-07-24, 08:41
Medlem
papa_ogens avatar
Dammade av spelet igår efter ett par månaders uppehåll. Fick en eller två man of the hour på ca 4 timmars spelande.

Spelar England och trodde spelet skulle ha avslutats för x antal timmar sen, men mina trupper har haft problem att ta sig till Jerusalem. Pirater har sänkt ett par invasionsarméer så började invadera Egyptien istället. Sakta men säkert tar Longshanks över världen. Ryssland har börjat få smaka Englands kalla hand dessutom.
Citera
2007-07-24, 09:42
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Helvetsius vilken tid detta spelet tar, rebellasen ställer verkligen till det för mig.

Dessutom så är alla nya ställen jag invaderar såpass griniga att de kör riot så ofta de kan, framför allt muslim-asen.
Citera
2007-07-24, 09:43
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Helvetsius vilken tid detta spelet tar, rebellasen ställer verkligen till det för mig.

Dessutom så är alla nya ställen jag invaderar såpass griniga att de kör riot så ofta de kan, framför allt muslim-asen.

Jepp, hade problem med en massa sånt skit igår också. I musselstäderna ska du utrota varenda jävel, sen blir allt frid och fröjd.
Citera
2007-07-24, 09:45
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
Jepp, hade problem med en massa sånt skit igår också. I musselstäderna ska du utrota varenda jävel, sen blir allt frid och fröjd.

Jag utrotar alltid när jag tar över ett nytt ställe, men efter ett par omgångar så får man lik förbannat se "röda gubben i displayen".
Citera
2007-07-24, 09:49
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Jag utrotar alltid när jag tar över ett nytt ställe, men efter ett par omgångar så får man lik förbannat se "röda gubben i displayen".

Vilka jävla as.

Jag har som sagt problem med rebeller och det verkar svårt att komma ifrån. Men efter övertag så sätter jag en ganska stor garnision, samt börjar bygga en kyrka eller liknande för att få pöbeln på bättre tankar. Sen om man har en general där så kan man kör low taxes också men det är inte alltid man har det.

Kanske nån annan FB-nisse har bättre tips ?
Citera
2007-07-24, 10:07
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Vilka jävla as.

Jag har som sagt problem med rebeller och det verkar svårt att komma ifrån. Men efter övertag så sätter jag en ganska stor garnision, samt börjar bygga en kyrka eller liknande för att få pöbeln på bättre tankar. Sen om man har en general där så kan man kör low taxes också men det är inte alltid man har det.

Kanske nån annan FB-nisse har bättre tips ?

Jag har någon j-a arabstad med very low taxes & daily races, lik förbannat så är det bara 40% happiness.

Någon gång har jag t.o.m. lämnat staden med hela min armé för att det skulle bli riot, för att sedan utrota varenda jävel igen...men sedan blir de förbannade efter 3-4 omgångar lik förbannat.

Spelet är realistiskt beträffande muslimer iaf,haha..
Citera
2007-07-24, 10:16
Medlem
papa_ogens avatar
Haha

Jag kör Longshanks stil med mycket trupper, sen brukar jag rekrytera en prästjävel. Vet inte om det hjälper men tror han aktivt konverterar musslor och andra syndare.

Måste klara spelet snart så jag kan vara Egypten eller nåt coolt land med kameler och shit. Invadera Skåne.
Citera
2007-07-24, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Följdfråga: försvarade du en borg vid de tillfällen som en kapten blev general? Minns att jag försvarade Tunis med heroiska vinster tre gånger i rad (!) mot de hemska morerna, men fick ändå inte någon man of the hour. Jag har spelat ungefär... 6-7 hela grand campaigns, så det är väldigt konstigt att jag inte fått det. Jag misstänker att det endast är när man slåss på kartan som detta händer? Så fort en arme är ute och ränner brukar jag ha en härförare med, kanske är därför.
Nej, det var ett anfall ute på öppet fält. Jag minns att förbandet var litet och som mestadels bestod av Pavise Crossbownmen blev anfallna av en mångdubbelt större här (jag har för mig att det var 100 av mina mot närmare 500 av deras) och trots att jag försökte vifta vit flagg och flytta undan så gick det inte. Det blev strid. Det var vinter och kuperad terräng så jag valde att inte autospela slaget utan ta hand om det själv. Jag placerade ut mitt hundratal soldater uppe på en hög kulle en bit bakåt och lät mina crossbowmen stå i rader precis vid kammen. Kullen var ganska hög med en ganska brant lutning. Jag har för mig att det var ungrare som anföll, mestadels spearmen och nästan helt utan kavalleri. Eftersom jag dragit mig bakåt så ryckte ungrarna fram uppför kullen och under hela det här anfallet lät jag mina crossbowmen vräka pilar över ungrarna. Efter en stund så tunnades deras led ut betänkligt och efter ännu en stund så flydde de nerför kullen. Då hade mina crossbowmen knappt några pilar kvar. Avslutningsvis så lät jag den senare adlade kaptenen och dennes hirdmän (heavy cavallery) braka ner för kullen och hugga de flyende ungrarna över ryggen. Mina hundra soldater mosade en femdubbelt större armé nästan utan egna förluster. Jag tror att jag förlorade ett par dussin crossbowmen som stod för långt ner längs kammen. Detta föranledde adlande och nämnde kapten blev senare venetiansk doge (kung).

// Roger P.
Citera
2007-07-24, 11:16
Medlem
Panzerbat.s avatar
Citat:
Haha

Jag kör Longshanks stil med mycket trupper, sen brukar jag rekrytera en prästjävel. Vet inte om det hjälper men tror han aktivt konverterar musslor och andra syndare.

Måste klara spelet snart så jag kan vara Egypten eller nåt coolt land med kameler och shit. Invadera Skåne.

Du menar att skåne inte fått nog av mussel invasionen på riktigt?

Kör just nu med Holy Roman Empire och har själv inga problem med riots i nyligen erövrade städer. Kan bero på att jag erövrar i fina Europa just nu där folk har vett att sköta sig
Citera
2007-07-24, 11:18
Bannlyst
Citat:
Prästen hjälper oerhört. Bygg en kyrka eller ett kapell och släng ut en eller två präster i problemzonen så löser det sig. Tidigare rekryterade jag aldrig präster och fick således enorma bekymmer med uppror. Nu är det problemet inte lika påtagligt längre.

// Roger P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in