2026-04-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Troligen så kommer aldrig den ”nyheten” till Trumps kännedom , eftersom han omger sig med folk som aktivt undviker att ge honom dåliga nyheter och förmodligen hellre fuskar med informationen (eller plockar de delar som ser bäst ut) än att ge honom faktisk information.
Stämmer bra det.

Ikväll rapporteras det att JD Vance är orolig för att Trump inte får en korrekt bild av läget i Iran. Att försvarsminister Hegesth rent av mörkar / ljuger för honom.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/jd-vances-oro-mitt-under-kriget-hegseth-morkar-for-trump/

Stämmer detta är det en slående likhet med hur det fungerar kring Putin – Donald Trumps idol. Ännu en uppblåst narcissist omgiven av ja-sägande syltryggar.
Senast redigerad av Chillgren 2026-04-27 kl. 23:57.
Citera
2026-04-27, 23:54
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sparkar man 34 generaler så lär det bli svårt vara egen bästa dräng.

Strategi, taktik och diplomati är borta. Återstår dumhet i kubik.

Trump är som en femåring i sandlådan.

Mm, Även om jag inte hade röstat på Merz som tysk så framstår han som en rätt sensibel person.

En vuxen människa i alla fall, till skillnad från bebisen över atlanten.
Citera
2026-04-28, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Jo såklart hade efterblivne Trump ett val.

Om Trump hade sagt nej till Bibi ville han förlora livet inom kort.
Citera
2026-04-28, 00:17
Moderator
TheLuckys avatar
En hämnd för det JD Vance med flera har sagt om EU. Det är Eu med dess Natoländer som lämnat USA. Merz är en i raden som sätter ord för det. Så också Spanien och Italien. Det här underlättar för USA att dra sig ur. Det är inte längre Atlanten som är politiskt viktigt för USA, utan Stilla havet. EU-länderna står för 25 procent av exportintäkterna. Det vill man ändra på och handla mer med Asien. De står idag tillsammans för 30 procent av exporten och den ska öka. Så även handeln med Sydamerika. Kontrollen över Venzuela är en del i detta.
Citera
2026-04-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Låter korkat att hjälpa USA med deras egen fuck up.

Hur tänker du?
Iran knazar till det och får hejd på tio procent av oljeflödet och marknaden går bananaz ,med kärnvapen kan de stoppa 60% av oljeflödet till världen och vi får se något vi inte sett tidigare!
Citera
2026-04-28, 00:24
Medlem
KnullfBristerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Mm, Även om jag inte hade röstat på Merz som tysk så framstår han som en rätt sensibel person.

En vuxen människa i alla fall, till skillnad från bebisen över atlanten.

Nja, jag skulle vara försiktig med att peka finger åt den amerikanske presidenten, det kan skada europas anseende. Istället måste man vara den vuxne i rummet och bete sig moget istället för att ägna sig åt sandlådefasoner. Lite mer moderat agerande skulle inte skada dessa gossar.
Citera
2026-04-28, 00:26
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullfBristersson
Nja, jag skulle vara försiktig med att peka finger åt den amerikanske presidenten, det kan skada europas anseende. Istället måste man vara den vuxne i rummet och bete sig moget istället för att ägna sig åt sandlådefasoner. Lite mer moderat agerande skulle inte skada dessa gossar.

Du anser inte att Merz skulle uttalat sig?
Citera
2026-04-28, 00:33
Medlem
KnullfBristerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Du anser inte att Merz skulle uttalat sig?

Det politiska samtalsklimatet plågas av gnällighet, ängslighet och stingslighet. Som ledare måste man väga sina ord när man uttalar sig så det som sägs inte kan användas mot en i ett annat sammanhang. Därför är det så viktigt för oss politiker att uttala oss med beslutsamhet på ett sätt som kan tolkas så lite som möljigt. För mig finns ingen viktigare uppgift än europeiska folkets säkerhet. Man måste som politiker göra det som krävs för att återupprätta tryggheten i Europa, precis som Rutte.
Citera
2026-04-28, 00:50
Medlem
Comitiums avatar
Mertz har inte förödmjukat USA. Det han säger är att USA har blivit förödmjukat av Iran och det är USA:s eget fel p.g.a. den sittande administrationens inkompetens.
Citera
2026-04-28, 01:04
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Mertz har inte förödmjukat USA. Det han säger är att USA har blivit förödmjukat av Iran och det är USA:s eget fel p.g.a. den sittande administrationens inkompetens.

Merz vill ha uppmärksamhet och skapa rubrik. Stackarn får knappt en syl i vädret i världspolitiken
Citera
2026-04-28, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Min bild är att många av Europas ledare har agerat som om de har trott att det går att smickra Trump till att bli välvillig; inte minst Rutte har ju lagt sig så platt inför Trump som han har kunnat.

Jag tror heller inte att Trump tar in eller processar information från pressträffar; han reagerar aggressivt men jag tror att han är så djupt inne i sin egen värld där all data som motsäger hans egen bild är falsk, att han bara konstaterar att ”där kom ännu en falsk fråga baserad på falska premisser från falsk media.”.

Flertalet ledare inom EU har liksom inget annat spår att köra med än att i sista hand försöka hålla Trump på gott humör, eftersom de är så inskolade på att "vi måste ha amerikanerna med på båten". USA sitter på the Big Money and the Big Guns inom NATO - de är helt dfominerande ifråga om tung avskräckningsförmåga - det gör det svårt för EU-länderna, och även England, att agera fullt självständigt så länge man vill bevara ett, som man ser det, starkt NATO.

Många europeiska ledare/regeringar ogillar verkligen Trump som person och hans metoder, men det är svårt att distansera sig från honom utan att samtidigt skada relationerna med USA.
Citera
2026-04-28, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium

Fast det är ju officiellt sett en tekniskt sett militär vapenvila. Då blir det inte de militära övervägandena som gäller längre. Utan civila vad jag förstår.
Det löpande regeringssamarbetet måste hållas igång så normalt som det kan gå.

Irans behov är nu sekundära mot USAs egna behov. Iran får ställa sig i kö helt enkelt.

Kina Ryssland, Kuba och Venezuela finns också med i samma kö där.
Iran har nu hamnat sist. Trodde Iran att de skulle få behålla första tjing på allting ?

Eller ville de ha en ännu rejälare rundsmörjning i de bakre regionerna ändå ?

Det är ju omöjligt att veta vad Iran vill, det håller ju inte ihop med deras krav.
De är ju precis det de är, turbantomtar med skägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in