Citat:
Ursprungligen postat av
Tomtekukar
Jag håller inte med din analys.
Det där är inte “omognad som mognar bort”, det är klassiskt EIPS-beteende: separationspanik, kontroll, skuldbeläggning och tvångsmässig kontakt. Det är inte brist på konsekvenstänk, det är en allvarlig personlighetsstörning.
Och nej, sånt här “skäms man inte bort” med åren. Utan behandling blir det oftast samma mönster om och om igen.
Min rekommendation är att TS avslutar snarast och gör det sakligt. Och ja, se till att ha vittnen/kommunikation sparad, för när såna här relationer kraschar kan det bli både aggressivt och följas av rena fantasier och anklagelser. Talar av egen erfarenhet.
Hon vill fira Valborg med sin pojkvän. Han vill fira själv med sina vänner. Valborg är för många unga människor något man faktiskt firar med sin partner. Det är inte vilken vanlig torsdag som helst. Så. Hade det varit en vanlig helgdag, hade jag varit inne på samma spår som du. Men nu rör det
Valborgsmässoafton, då de som är unga och har en partner kan vilja festa och (ligga massivt) med sin partner.
Det är väl just detta som får henne att bli helt urspårad. Nyår, Valborg och Midsommar
är när man är ung, "pardagar". När TS väljer bort henne en sådan dag, ser hon med stor sannolikhet rött och vill få honom att inse att "så gör man inte".
Ringa 80 gånger går lätt att göra, i synnerhet om den andra inte svarar och man själv är ung och impulsiv och inte har en färdigutvecklad hjärna (ingen färdigutvecklad frontallob som sätter stopp). Så, jo. Detta är ett
omoget beteende som kommer mogna bort och som hon kommer skämmas över.
Men det att hon har en regel för sig själv (hon får minsann gå ut och festa
varje helg utan honom) och en regel för honom (han får
inte festa utan henne, ens ett enda ynka tillfälle). Är egoism och svårighet att förstå den andres perspektiv. Och sådan egoism kommer inte mogna bort. Där behöver hon med stor sannolikhet hjälp att fatta och ta in hans perspektiv.
Och givetvis ska inte TS leva ihop med någon som är egoist. Och han kommer med stor sannolikhet tröttna på henne. Och hennes egoism och attityd mot honom (som hon får när hon har umgåtts med sin bästa vän).