2026-04-21, 14:51
Medlem
Anledningen till du är kvar är?
Citera
2026-04-21, 14:51
Avslutad
Varför inte bjuda med din livskamrat? Normalt vill man vara med denne dygnet runt särkilt under högtider, sedan om det är en osäker person så får man ha viss förståelse då valborg/midsommar är sådana helger det sups och knullas som mest.
Citera
2026-04-21, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Nej, det där är en farlig försköning från din sida.
Det här handlar inte om att vara ung och ha dåligt konsekvenstänk. Att ringa 80 gånger, skuldbelägga, skapa panik när partnern vill träffa vänner och sen skylla på “min hjärna” är inte vanlig omognad. Det är EIPS-beteende och kontroll genom känslodrama.
Och idén att hon kommer skämmas när hon mognat är rent önsketänkande. Sånt här växer man inte bara ur som acne. Utan behandling och egen insikt blir det oftast värre, inte bättre.

Sen är det rätt tydligt också: hon vill ha frihet för sig själv men inte för honom. Det är inte lite egoism, det är dubbelmoral och ägandebeteende.
Att relativisera det här till hon är bara ung skickar exakt fel signal till TS: att han ska stå ut och vänta. Det är så folk fastnar i destruktiva relationer.

De är 20 år. TS har skrivit om sin flickvän i en tidigare tråd. Hon låter väldigt omogen, utifrån det han har beskrivit om henne. Med den förkunskapen, så låter även detta att ringa 80 gånger som rent omoget beteende. Detta kommer mogna bort och hon kommer skämmas för det.

Och som jag skrev: att hon har en regel för sig själv och en annan för TS, är ren egoism. Och denna befarar jag att hon inte kommer växa ifrån. Hon behöver kunna sätta sig ner och reflektera över hur hon är mot TS.

Jag är rätt övertygad om att TS inte kommer stå ut så länge till med hennes lynniga beteende, egoistiska sidor och kaxiga beteende mot honom. Han kommer tröttna. Och göra slut.
Citera
2026-04-21, 19:45
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
De är 20 år. TS har skrivit om sin flickvän i en tidigare tråd. Hon låter väldigt omogen, utifrån det han har beskrivit om henne. Med den förkunskapen, så låter även detta att ringa 80 gånger som rent omoget beteende. Detta kommer mogna bort och hon kommer skämmas för det.

Och som jag skrev: att hon har en regel för sig själv och en annan för TS, är ren egoism. Och denna befarar jag att hon inte kommer växa ifrån. Hon behöver kunna sätta sig ner och reflektera över hur hon är mot TS.

Jag är rätt övertygad om att TS inte kommer stå ut så länge till med hennes lynniga beteende, egoistiska sidor och kaxiga beteende mot honom. Han kommer tröttna. Och göra slut.
Jag håller inte med din analys.
Det där är inte “omognad som mognar bort”, det är klassiskt EIPS-beteende: separationspanik, kontroll, skuldbeläggning och tvångsmässig kontakt. Det är inte brist på konsekvenstänk, det är en allvarlig personlighetsstörning.
Och nej, sånt här “skäms man inte bort” med åren. Utan behandling blir det oftast samma mönster om och om igen.
Min rekommendation är att TS avslutar snarast och gör det sakligt. Och ja, se till att ha vittnen/kommunikation sparad, för när såna här relationer kraschar kan det bli både aggressivt och följas av rena fantasier och anklagelser. Talar av egen erfarenhet.
Citera
2026-04-22, 00:19
Medlem
De som normaliserar denna kvinnas beteende har själva patologi.
Återigen. FLY PERSONEN.
Citera
2026-04-22, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Jag håller inte med din analys.
Det där är inte “omognad som mognar bort”, det är klassiskt EIPS-beteende: separationspanik, kontroll, skuldbeläggning och tvångsmässig kontakt. Det är inte brist på konsekvenstänk, det är en allvarlig personlighetsstörning.
Och nej, sånt här “skäms man inte bort” med åren. Utan behandling blir det oftast samma mönster om och om igen.
Min rekommendation är att TS avslutar snarast och gör det sakligt. Och ja, se till att ha vittnen/kommunikation sparad, för när såna här relationer kraschar kan det bli både aggressivt och följas av rena fantasier och anklagelser. Talar av egen erfarenhet.

Hon vill fira Valborg med sin pojkvän. Han vill fira själv med sina vänner. Valborg är för många unga människor något man faktiskt firar med sin partner. Det är inte vilken vanlig torsdag som helst. Så. Hade det varit en vanlig helgdag, hade jag varit inne på samma spår som du. Men nu rör det Valborgsmässoafton, då de som är unga och har en partner kan vilja festa och (ligga massivt) med sin partner.

Det är väl just detta som får henne att bli helt urspårad. Nyår, Valborg och Midsommar är när man är ung, "pardagar". När TS väljer bort henne en sådan dag, ser hon med stor sannolikhet rött och vill få honom att inse att "så gör man inte".

Ringa 80 gånger går lätt att göra, i synnerhet om den andra inte svarar och man själv är ung och impulsiv och inte har en färdigutvecklad hjärna (ingen färdigutvecklad frontallob som sätter stopp). Så, jo. Detta är ett omoget beteende som kommer mogna bort och som hon kommer skämmas över.

Men det att hon har en regel för sig själv (hon får minsann gå ut och festa varje helg utan honom) och en regel för honom (han får inte festa utan henne, ens ett enda ynka tillfälle). Är egoism och svårighet att förstå den andres perspektiv. Och sådan egoism kommer inte mogna bort. Där behöver hon med stor sannolikhet hjälp att fatta och ta in hans perspektiv.

Och givetvis ska inte TS leva ihop med någon som är egoist. Och han kommer med stor sannolikhet tröttna på henne. Och hennes egoism och attityd mot honom (som hon får när hon har umgåtts med sin bästa vän).
Senast redigerad av TomatKungen 2026-04-22 kl. 01:14.
Citera
2026-04-22, 21:09
Medlem
Suchkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym83638
Är detta en person man vill spendera resten av sitt liv med?

Sunda råd här. Ge upp, eller inse att livet fortsatt kommer vara lite mer komplicerat än för andra. Värt att prova men också lätt att säga och ändå fortsätta utan att göra förändringar.

Gjort misstaget själv, inte förlorat men gravt blivit distansierad från vänner och bekanta. Att hon inte vill/kan joina är klassiskt - hon vill bara inte att du ska ha kul själv för att hon inte har det. Dessutom är det i min erfarenhet svårt att "bota" folk med sjuka kontrollbehov (med mer).
Citera
2026-04-24, 04:55
Medlem
Merwinnas avatar
Nej det där går ju inte. Du kan inte leva ett helt liv med någon som får dig att må dåligt, vad är meningen med det? Var glad att du fortfarande är fri att gå, hade ni hunnit skaffa barn så hade det blivit en mycket större sak.

Fast om jag ska säga något om just denna sakfråga, så hade jag nog också blivit ledsen om jag blivit bortvald på Valborg... Inte numera så mycket kanske (man blir luttrad med tiden) men när jag var ung, och jag antar att ni är unga. Jag har alltid accepterat att män vill umgås i enkönade konstellationer ibland, precis som kvinnor också vill det. Men just på storhelgerna tycker jag att man prioriterar sin partner, om man har någon. Sedan brukar det där lösa sig med åren när alla i gänget har skaffat partner - då blir det naturligt att umgås i sammanhang där även partners får vara med.
Citera
2026-04-28, 01:11
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var glad att du fortfarande är fri att gå, hade ni hunnit skaffa barn så hade det blivit en mycket större sak.

Stämmer! Men vill dock poängtera att de som har barn med en kvinna med borderline och skiljer sig från henne inte heller blir riktigt fri. De använder barnen upp i vuxen ålder och ännu längre för att droppa gift så att den andre partnern inte ska må bra.

För att förstå saken bättre. Borderline är en funktionsnedsättning. De med borderline saknar förmågan att se sina egna problem i ett förhållande: en brist eller avsaknad av självreflektion om man så vill. Det betyder också en enorm tomhet. Man kan alltså inte som andra finna ro i sig själv. Numer finns bra hjälp att få. Exempelvis Dialektisk beteendeterapi. Men som sagt, en partner ensam kan inte fixa detta. I regel ska de med borderline inte ha ett förhållande under terapin. Det försämrar terapins inverkan. Här spelar också ålder in. Om terapin ska fungera bör personen vara över 30, helst 40 eller 50. Personer med borderline som har ett fungerande förhållande är över 50.
Senast redigerad av TheLucky 2026-04-28 kl. 01:20.
Citera
2026-04-28, 08:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Stämmer! Men vill dock poängtera att de som har barn med en kvinna med borderline och skiljer sig från henne inte heller blir riktigt fri. De använder barnen upp i vuxen ålder och ännu längre för att droppa gift så att den andre partnern inte ska må bra.

Ja, jag vet. Därför ska graviditet undvikas som pesten, med sådana människor.
Citera
2026-04-28, 09:02
Bannlyst
Hon är rädd att bli övergiven pga borderlinen. Därför ska ni sitta klistrade ihop vilket i längden kommer kväva dig och du kommer klösa dig ur relationen febrilt för din egen överlevnad vilke tbevisar att hon är övergiven för henne och så är spiralen igång.

Borderline aka Emotionelt Instabil Personlighetsstörning, beror på hjärnskador, liknande de vid narcissism. Du kan inte tala med eller resonera med en hjärnskada. Du kommer långsamt dra dig ur relationen, vänta dig självmordshot från henne men nu är du åtminstone förberedd.

Jag önskar dig all välgång, vännen.
Citera
2026-04-28, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnM123
Anledningen till du är kvar är?
Att man inte förlorar känslorna för sin partner över en natt, numbnuts. Att bryta sig loss tar TID. Dumma jävla frågor.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in