2026-04-19, 13:45
  #1
Medlem
WetCigarettes avatar
Redigering: Uppgifterna dementeras! Från en pingis-rysare till en journalistik-rysare!

Se detta inlägg: (FB) Förbundskapten i pingis slutar — Anledning? Truls Möregårdh vill ha specialbehandling

Eller artikeln med dementin som inlägget citerar ur: https://www.expressen.se/sport/uppgifter-marcus-sjoberg-sager-upp-med-bara-dagar-till-vm/

Originalinlägg:

Citat:
SVT Sport kan avslöja att herrlandslagets förbundskapten Marcus Sjöberg har sagt upp sig – med nio dagar kvar till lag-VM.

Anledningen sägs vara att Sjöberg tröttnat på konflikterna som finns i spelargruppen mellan Truls Möregårdh, som numera coachas av brodern Malte, även i landslagssammanhang, och resten av laget.

Möregårdh har inför lägret ställt ett antal krav på förbundet, som att få bo i egen lägenhet och äta på egen hand och inte med resten av landslagstruppen.

Förbundet har hamnat i en rävsax där man antingen väljer att tillgodose Möregårdhs önskemål och riskera missnöje hos övriga spelargruppen – eller ha en missnöjd storstjärna.
Citat:
– Jag kan inte kommentera nånting, säger Truls Möregårdh pappa Carl.
Kommer Truls att vara med på förlägret?
– Jag kan inte kommentera någonting. Vi måste lyssna och se vad som har hänt.

Även från förbundshåll är det locket på. Förbundsordföranden Tomas Eriksson valdes in för fem dagar sedan.
– Jag kan inte säga någonting i dag. Vi har inga kommentarer. Vi ber om att få återkomma, säger Eriksson.
Citat:
Enligt uppgifter till SVT Sport kan det dock finnas en lösning. Förbundets ledningsgrupp jobbar febrilt med att få Sjöberg att stanna kvar.

Sjöberg själv är fåordig när SVT når honom.
– Jag kan inte prata nu, jag sitter i viktiga samtal, vi hörs.
https://www.svt.se/sport/bordtennis/forbundskaptenen-sager-upp-sig-nio-dagar-innan-vm

Vad tycker ni? Ska stjärnans krav tillgodoses eller ska laget gå först? Är det viktigt att förbundskapten bestämmer även om reglerna är fyrkantiga? Eller ska stjärnan få jobba på sättet han mår bäst av? Diskutera!
__________________
Senast redigerad av WetCigarette 2026-04-19 kl. 14:27.
Citera
2026-04-19, 13:47
  #2
Medlem
HobbyHitlers avatar
Ok, då vet vi.
För de ville inte diskutera något va?
Citera
2026-04-19, 13:52
  #3
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Ok, då vet vi.
För de ville inte diskutera något va?
De verkar diskutera för fullt just nu enligt artikeln.
Citat:
Enligt uppgifter till SVT Sport kan det dock finnas en lösning. Förbundets ledningsgrupp jobbar febrilt med att få Sjöberg att stanna kvar.

Sjöberg själv är fåordig när SVT når honom.

– Jag kan inte prata nu, jag sitter i viktiga samtal, vi hörs.
Tror ni han återvänder? Det tror jag, om han får några av sina krav uppfyllda. 9 dagar till VM. Dramatik!
__________________
Senast redigerad av WetCigarette 2026-04-19 kl. 13:55.
Citera
2026-04-19, 13:56
  #4
Medlem
Galejans avatar
Känns som att man är lite väl uppe i det blå om man blir diva i nonsenssporten pingpong. Det är ju inte direkt Zlatan vi talar om här. Låt grabben stanna hemma om han trilskas. Ingen kommer att bry sig.
Citera
2026-04-19, 14:00
  #5
Medlem
Bordtennis är i stort en individuell sport, likt skidor som haft "liknade problem".
Citera
2026-04-19, 14:00
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Truls verkar ju vara en med speciella behov. En särunge. Det är väl varför han ju är så på bra på pingis och en bra dag kan slå vilken kines som helst. Så man får väl då säga ja till allt vad han begär. Anpassa sig efter han speciella behov. Om vi nu vill ha en svensk som faktiskt kan vinna.
Citera
2026-04-19, 14:06
  #7
Medlem
kalkryggars avatar
Skulle vara intressant att få veta varför han krånglar så mycket. Det kan finnas legitima skäl till det.

För han väljer ju att inte delta med övriga på samma villkor. Vad är skälen? Hur motiverar han det (förutom att han är bäst).

Har han någon diagnos eller nåt?
Citera
2026-04-19, 14:12
  #8
Medlem
Loikkaris avatar
Låt honom göra som han vill, dock får han själv betala för särbehandlingen. (boende, mat etc)
Citera
2026-04-19, 14:13
  #9
Medlem
WetCigarettes avatar
UPPGIFTERNA DEMENTERAS I EXPRESSEN! Det här kan ju utvecklas till en riktig journalistik-rysare!

Vad tror ni? Dementerar de pga. att de är i förhandlingar just nu? Eller tror ni att SVT Sport gjort en tabbe och gått på rykten?
Citat:
Sprickan har gjort att Marcus Sjöberg sagt upp sig, skriver SVT.

Varken Sjöberg eller förbundets ordförande Tomas Eriksson vill kommentera uppgifterna för SVT. Till Expressen säger Tomas Eriksson:

– Marcus är förbundskapten.

Så uppgifterna stämmer inte?

– Marcus Sjöberg är förbundskapten, det är min kommentar, mer kan jag inte säga.
Citat:
Även Marcus Sjöberg dementerar uppgifterna.

Han medger att det funnits en konflikt som påverkat hans jobb, men han sitter kvar som förbudskapten.

– Det finns ingen sanning alls i detta. Jag har varit tydlig med att det har varit en utmanande period men att dra det så långt och gå på falska rykten, det stämmer inte. Det känns som en låg nivå att det dra det till att jag sagt upp mig.

Du har inte funderat på det?

– Det vill jag inte kommentera. Det har inget med saken att göra. Vi får se vad som sägs framöver. Jag vill hitta en bra lösning.

Han säger att konflikten i truppen har pågått under en längre tid.

– Det har varit olika uppfattningar om olika saker. Det har varit upp och ner. Men vi har försökt hitta en bra lösning för alla parter.
https://www.expressen.se/sport/uppgifter-marcus-sjoberg-sager-upp-med-bara-dagar-till-vm/
__________________
Senast redigerad av WetCigarette 2026-04-19 kl. 14:18.
Citera
2026-04-19, 14:15
  #10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Skulle vara intressant att få veta varför han krånglar så mycket. Det kan finnas legitima skäl till det.

För han väljer ju att inte delta med övriga på samma villkor. Vad är skälen? Hur motiverar han det (förutom att han är bäst).

Har han någon diagnos eller nåt?

Det har väl alla som blir bra i just pingis. Det kräver något extra.
Citera
2026-04-19, 14:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Känns som att man är lite väl uppe i det blå om man blir diva i nonsenssporten pingpong. Det är ju inte direkt Zlatan vi talar om här. Låt grabben stanna hemma om han trilskas. Ingen kommer att bry sig.

Han kan väl oxå välja att skaffa eget boende, och om möjligt låta förbundet stå för en del av kostnaden (delen som motsvarar den kostnad som förbundet annars hade haft?).

Man gör en höna av en fjäder här.
Om Truls tror att han presterar bättre såhär, så varför inte låta honom testa det? (Och det gäller såklart alla spelare då.)
Citera
2026-04-19, 14:21
  #12
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Skulle vara intressant att få veta varför han krånglar så mycket. Det kan finnas legitima skäl till det.

För han väljer ju att inte delta med övriga på samma villkor. Vad är skälen? Hur motiverar han det (förutom att han är bäst).

Har han någon diagnos eller nåt?

Närhelst jag reser på jobb så får jag ett eget rum, det är perfekt att kunna koppla av och få lite tid för mig själv och inte behöva stå ut med jobbiga rumskamrater som kanske vill spela tv-spel, lyssna på musik eller vila.

Alla varvar ned och laddar upp på olika sätt, självklart borde han få ett eget rum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in