2026-04-11, 18:30
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Alltså det finns ju regelverk om det, så vi behöver inte sitta och gissa och fabulera. Det är olagligt att sälja kyld öl på systemet men inte olagligt att sälja kylda folkisar. Jag är själv stammis tio minuter före stängning på enda stället i närheten som säljer kylda folköl, det är inte direkt den unkna mjölken och de härskna grönsakerna som lockar.

Jo visst, men regler och lagar gäller fram till dess att nya regler och lagar träder i kraft.
Citera
2026-04-11, 18:33
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jo visst, men regler och lagar gäller fram till dess att nya regler och lagar träder i kraft.
So? Du tänkte skapa opinion och driva politik kring att inte få sälja kall öl? Det är gjort, tro mig, men jag är inte den som inte skulle utnyttja det när kylarna väl står därinne i bruk på systemet.
Citera
2026-04-11, 18:44
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
So? Du tänkte skapa opinion och driva politik kring att inte få sälja kall öl? Det är gjort, tro mig, men jag är inte den som inte skulle utnyttja det när kylarna väl står därinne i bruk på systemet.

Jag har kylmöjligheter hemma och har av det skälet inte engagerat mig, samt dricker mest vin. Men tycker mig förstå att många hade uppskattat det så känner att vi skulle kunna dra igång ett upprop för frågan. Detta borde man kunna få in som en valfråga hos något parti (KD och S har för många nykterister, det får bli något av de övriga).
Citera
2026-04-11, 19:02
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Bolaget får tyvärr inte ha det men ibland är dom det ändå från transport. Som att det skulle hindra konsumtion. Bara att köpa en påse is.

Har du en källa på det påståendet?
Med tanke på att Systembolaget sålde öl kyllagradpå Ölstudion av kvalitetsskäl har jag svårt att se att du har koll på vad du skriver.

Att de inte får ägna sig åt enskilt gynnande och därför inte säljer bulköl kylt är en helt annan diskussion. Deras syfte är inte att gynna folk som vill bli fulla snabbt, men de kan ändå kyla öl för kvalitetens skull.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Helt galet att Bolaget inte säljer kall öl, som du säger går det ju att kyla själv. Det är ju bara dålig service. Kanske motverkar det även syftet, är ölen pissljummen en varm sommardag måste man ju dricka massor innan man kylt ned sig!

Hur är det galet?

Det är inte syftet med deras försäljning att du ska bli dyngpackad så fort som möjligt. Systembolagets uppgift är att sälja alkohol, de underlättar inte konsumtionen av den samma.
Citera
2026-04-11, 19:17
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla

Hur är det galet?

Det är inte syftet med deras försäljning att du ska bli dyngpackad så fort som möjligt. Systembolagets uppgift är att sälja alkohol, de underlättar inte konsumtionen av den samma.

Min tes var att kyld öl svalkar mer än ljummen och man behöver alltså dricka mer ljummen öl än kyld. 1-0 till kall öl!

Det är dessutom väldigt svårt att dricka iskall öl snabbt, men får s.k. "kallpanna" (huvudvärk, helt enkelt) 2-0 till kall öl!

2-0 alltså ur ett nykterhetsperspektiv. Att kall öl är godare är visserligen sant, men inte en del i denna argumentation.
Citera
2026-04-11, 19:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Bolaget får tyvärr inte ha det men ibland är dom det ändå från transport. Som att det skulle hindra konsumtion. Bara att köpa en påse is.

De får, men de väljer att inte ha det för att de menar på att då skulle konsumtionen öka samt att de får inte gynna ett visst märke framför ett annat, vilket de skulle göra om de hade vissa sorter kylda, men inte andra.
Citera
2026-04-11, 19:38
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Så alkisarna i parken dricker ölen ljummen nu på våren och sommaren?
Citera
2026-04-11, 19:44
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Hej

Är kyld öl lagligt i butikerna?

Om så varför förvarar butikerna inte ölen i kylar???

3,5 osv.

Folköl finns ofta i kylar i vanliga mataffärer. Bolaget får dock inte ha kyld starköl vilket är helt jävla cp. Sverige är förmodligen det enda landet i världen där man inte kan köpa kall starköl i butik.
Citera
2026-04-11, 19:51
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De får, men de väljer att inte ha det för att de menar på att då skulle konsumtionen öka samt att de får inte gynna ett visst märke framför ett annat, vilket de skulle göra om de hade vissa sorter kylda, men inte andra.

Det där med att de inte vill gynna vissa märken löser man enkelt genom att ha en kyldel i butikerna där ALL öl står. Många matbutiker har en sån del där mejerivarorna står så det är hur lätt som helst.

Dessutom gynnar Systemet redan vissa märken eftersom de bara tar in vissa märken i sitt sortiment.
Citera
2026-04-11, 19:52
Medlem
Här är en motion i riksdagen som jag tycker är intressant att dela i denna diskussion. Visserligen 11 år gammal.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/forsaljning-av-kylda-drycker-pa-systembolaget_h302420/
Citera
2026-04-11, 19:55
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Så alkisarna i parken dricker ölen ljummen nu på våren och sommaren?

Dom föredrar ölen pissljummen i allmänhet. Det viktiga är procenten i sig.
Citera
2026-04-11, 20:00
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Dom föredrar ölen pissljummen i allmänhet. Det viktiga är procenten i sig.

Synd ändå. Men ja, högre procent är lättare att hinka ljummen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in