Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-29, 04:35
  #2137
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
USA överlag oerhört överskattat. OK, Ivy Leauge, MIT och några elitställen till, men ett ordinärt akademiskt läroställe i säg Alabama håller inte genomsnittlig europeisk klass.

Några prylar att ha i åtanke:

- utan att göra formellt utbyte och därmed slippa tuition fees är det DYRT att plugga i USA.

- saker man fortfarande generellt är ganska bra på är prylar du har liten användning för utanför staterna; Law, Accounting etc.

- amerikanska vänstern har fullständigt tagit över på lärosätena på ett sätt vi inte ens kan föreställa oss... (de ligger väl ca 10 före oss vad gäller Foucalt och en massa post-modernistisk skit). En bra grundregel är att inte läsa något med "studies" i namnet... "African American Studies" "Critical Race Theory Studies" etc.


Phd (..."Studies"... ) inom Science, Social Sciences - ligger dock som sagt på de "stora kända" på en hög nivå.

Har alltid varit så.

Nu har jag inget problem med vänster med det är fan ändå outhärdligt att plugga på ett universitetet här i Sverige.
Citera
2023-02-17, 23:29
  #2138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Apotekarprogrammet eller Tandläkarprogrammer, finns det någon utbytes i Miami/Florida?
Minns inte. Gå in och kolla, jag gav dig två konkreta alternativ, borde gå fort.
Citera
2023-07-29, 14:04
  #2139
Medlem
Adrenaline976s avatar
Hur är det med engelska språket om man skulle vilja studera i USA? Min engelska är vedervärdig men gör mig förstådd.
Citera
2023-07-31, 13:39
  #2140
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Hur är det med engelska språket om man skulle vilja studera i USA? Min engelska är vedervärdig men gör mig förstådd.
Kan du utan problem förstå akademisk engelska som talas i normal föreläsningshastighet?
Citera
2023-07-31, 16:27
  #2141
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Kan du utan problem förstå akademisk engelska som talas i normal föreläsningshastighet?
50/50 skulle jag säga.
Citera
2023-07-31, 17:17
  #2142
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
50/50 skulle jag säga.
Då är nog studier i USA inte möjliga, tyvärr.
Citera
2023-08-06, 17:51
  #2143
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Hur är det med engelska språket om man skulle vilja studera i USA? Min engelska är vedervärdig men gör mig förstådd.

Hur är din skrivna engelska? Min erfarenhet är att det är många skrivna inlämningsuppgifter. De flesta av mina har haft ett minimum på 1500 ord. De ska vara skrivna i akademisk ton, men verktyg som Grammarly hjälper med den biten. Referenser ska (i de flesta fallen) vara i APA style och då är ett verktyg som Zotera extremt bra att använda.

Här är instruktionenerna till slutuppgiften i den kurs i Constitutional Law som jag just nu håller på att avsluta:

Citat:
A 1500 word essay that includes the following:
- A summary of Supreme Court case(s) and decision(s)
- Letter(s) to the Supreme Court on whether you agree or disagree with the Supreme Court’s decision(s)
- Rationales for your viewpoint

Before you submit, check to see if you believe you have met the criteria noted below. Did you….
✓ Clearly explain and provide rationale for your viewpoint?
✓ Write logically with accurate spelling, grammar, and punctuation?
✓ Adhere to the length requirements?
✓ Follow APA formatting and referencing standards?

Sedan beror det lite på hur snabbt du förbättrar din engelska. Om du enbart umgås med amerikaner, och enbart läser engelska böcker/tidningar/websiter så kommer din engelska nog att snart bli bättre.
Citera
2023-08-06, 17:55
  #2144
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreakiNiT
Tror ni man kan göra utlandstudier i USA ifall man är 43 år gammal är det för sent eller går det att komma in på utbildning eller kurser och göra det i en period fast man är i den åldern finns det nåt hinder eller bara att köra?

Jag är drygt 50, och pluggar just nu på college. Visserligen online, men jag tog ett par kurser på ett lokalt college för några år sedan, inga som helst problem att komma in.
Citera
2023-08-06, 19:01
  #2145
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Hur är det med engelska språket om man skulle vilja studera i USA? Min engelska är vedervärdig men gör mig förstådd.
Jag vet inte om det är intressant för dig, men här är en av mina inlämningsuppgifter för den här terminen, en ganska typisk uppgift på ett amerikanskt college. Jag fick ett A på den, för övrigt.
Citera
2023-08-07, 16:52
  #2146
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Hur är din skrivna engelska? Min erfarenhet är att det är många skrivna inlämningsuppgifter. De flesta av mina har haft ett minimum på 1500 ord. De ska vara skrivna i akademisk ton, men verktyg som Grammarly hjälper med den biten. Referenser ska (i de flesta fallen) vara i APA style och då är ett verktyg som Zotera extremt bra att använda.

Här är instruktionenerna till slutuppgiften i den kurs i Constitutional Law som jag just nu håller på att avsluta:



Sedan beror det lite på hur snabbt du förbättrar din engelska. Om du enbart umgås med amerikaner, och enbart läser engelska böcker/tidningar/websiter så kommer din engelska nog att snart bli bättre.

Finns det fler appar som är bra med akademiskt grammatik?
Tack! Ja det lär den göra. Skulle vara riktigt kul att testa i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag vet inte om det är intressant för dig, men här är en av mina inlämningsuppgifter för den här terminen, en ganska typisk uppgift på ett amerikanskt college. Jag fick ett A på den, för övrigt.

Såg riktigt bra ut, jäklar! Lägg gärna upp fler om du har eller om du vill skicka på pm. Finns det någon bra sida man kan läsa om essay, uppsatser som framför allt är skriva på collage?
Citera
2023-08-08, 05:46
  #2147
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Finns det fler appar som är bra med akademiskt grammatik?
Tack! Ja det lär den göra. Skulle vara riktigt kul att testa i alla fall.
De två jag nämnde är de som min fru rekommenderade, och de verkar vara de bästa. Grammarly har tydligen numera en funktion som liknar Zotero, för källhänvisningar. Men Zotero är helt fokuserad på just källhänvisningar. Bägge programmen integreras snyggt i Word, för övrigt.
En smidig funktion i Grammarly är en plagiatkontroll, så att man inte riskerar att plagiera av misstag. Den kollar texten mot ett antal olika källor, och man får en procentsats över hur mycket plagiat det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Såg riktigt bra ut, jäklar! Lägg gärna upp fler om du har eller om du vill skicka på pm. Finns det någon bra sida man kan läsa om essay, uppsatser som framför allt är skriva på collage?
Tack! Det kanske finns någon annan som också är intresserad, så jag kan nog lägga upp ett par till. Om inte annat så hjälper det kanske att se hur amerikanska inlämningsuppgifter ser ut.
Marxism: Income Inequality, Homelessness, and Healthcare Access
The Arab-Israeli Conflict - ja, jag vet, fick inte ihop en bättre titel
Energy Crisis and Expansion: The Result of the War in Ukraine for the EU and NATO

Jag vet inte hur mycket som gymnasieeleverna måste skriva i Sverige numera, men jag minns inte att vi behövde skriva några större mängder texter på gymnasiet på 80-talet, och jag tror inte att källhänvisningar ens nämndes.
När min fru gick på High School hade de inlämningsuppgifter på ett par sidor flera gånger i veckan, för olika ämnen, så amerikanska studenter är redan vana vid det här. Så jag var lite handikappad i början, tills jag kom in i det hela.
Citera
2023-08-11, 23:11
  #2148
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
De två jag nämnde är de som min fru rekommenderade, och de verkar vara de bästa. Grammarly har tydligen numera en funktion som liknar Zotero, för källhänvisningar. Men Zotero är helt fokuserad på just källhänvisningar. Bägge programmen integreras snyggt i Word, för övrigt.
En smidig funktion i Grammarly är en plagiatkontroll, så att man inte riskerar att plagiera av misstag. Den kollar texten mot ett antal olika källor, och man får en procentsats över hur mycket plagiat det är.


Tack! Det kanske finns någon annan som också är intresserad, så jag kan nog lägga upp ett par till. Om inte annat så hjälper det kanske att se hur amerikanska inlämningsuppgifter ser ut.
Marxism: Income Inequality, Homelessness, and Healthcare Access
The Arab-Israeli Conflict - ja, jag vet, fick inte ihop en bättre titel
Energy Crisis and Expansion: The Result of the War in Ukraine for the EU and NATO

Jag vet inte hur mycket som gymnasieeleverna måste skriva i Sverige numera, men jag minns inte att vi behövde skriva några större mängder texter på gymnasiet på 80-talet, och jag tror inte att källhänvisningar ens nämndes.
När min fru gick på High School hade de inlämningsuppgifter på ett par sidor flera gånger i veckan, för olika ämnen, så amerikanska studenter är redan vana vid det här. Så jag var lite handikappad i början, tills jag kom in i det hela.

Tusen tack! Helgen räddad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback