Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-11, 22:56
  #889
Medlem
vegetable11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampanil
Ja, med allra största sannolikhet.

Oftast så har ju Community College-systemen som ett av sina mål att erbjuda högskoleförberedande undervisning för folk som inte riktigt har alla bitar som krävs för det de vill studera på universitetet.

Om jag skulle plugga på ett statligt universitet då? Tror du det skulle räcka då eller skulle jag bli tvungen att plugga de 2 första åren på ett community college för att sen byta för de 2 sista åren till ett statligt? Om jag har räknat ut rätt, och det är ett stort om, så har jag ett GPA på 2,3 om det hjälper. Vet inte om jag räknat rätt dock som sagt.
Citera
2012-05-11, 23:01
  #890
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegetable11
Om jag skulle plugga på ett statligt universitet då? Tror du det skulle räcka då eller skulle jag bli tvungen att plugga de 2 första åren på ett community college för att sen byta för de 2 sista åren till ett statligt? Om jag har räknat ut rätt, och det är ett stort om, så har jag ett GPA på 2,3 om det hjälper. Vet inte om jag räknat rätt dock som sagt.

Det går inte att översätta svenska gymnasiebetyg sådär. Du har inget amerikanskt GPA.
Citera
2012-05-12, 05:42
  #891
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Fan också... Inte för att det kommer vara några problem, men jag orkar fan inte Det kostar ju också att göra eller?

Du behover inte alltid gora det. Jag genomforde en muntlig intervju med min forsta skola varefter de beslutade att jag inte behovde uppvisa TOEFL da de ansag att jag uppfyllde kunskapsnivan.
Citera
2012-05-14, 08:11
  #892
Medlem
vegetable11s avatar
Ni som har pluggat till en associate eller bachelor degree i staterna, hur ses det på er utbildning när ni söker jobb i Sverige? Ses den som bättre, sämre eller likvärdig? Och har någon av er lyckats få jobb
i staterna efter utbildning och fått stanna kvar för att företaget ordnat med uppehållstillstånd åt er?
Citera
2012-05-14, 10:47
  #893
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twoswords
Du behover inte alltid gora det. Jag genomforde en muntlig intervju med min forsta skola varefter de beslutade att jag inte behovde uppvisa TOEFL da de ansag att jag uppfyllde kunskapsnivan.

Ok, nice! Hoppas att man själv har turen med sig då och får skippa testet!
Citera
2012-05-14, 21:42
  #894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vegetable11
Ni som har pluggat till en associate eller bachelor degree i staterna, hur ses det på er utbildning när ni söker jobb i Sverige? Ses den som bättre, sämre eller likvärdig? Och har någon av er lyckats få jobb
i staterna efter utbildning och fått stanna kvar för att företaget ordnat med uppehållstillstånd åt er?
Tror dom flesta stannar kvar i staterna, i alla fall efter en bachelor! Men undrar också om någon här har stannat kvar i staterna efter ni avslutat era studier?
Citera
2012-05-14, 23:04
  #895
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryMaster
Tror dom flesta stannar kvar i staterna, i alla fall efter en bachelor! Men undrar också om någon här har stannat kvar i staterna efter ni avslutat era studier?
Det ar knappast en majoritet som stannar kvar i USA efter att de blivit klar med en bachelor. Det ar betydligt svarare an folk tror att kunna fa green card eller arbetsvisum med bara en BA/BSc.
Citera
2012-05-15, 08:55
  #896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Det ar knappast en majoritet som stannar kvar i USA efter att de blivit klar med en bachelor. Det ar betydligt svarare an folk tror att kunna fa green card eller arbetsvisum med bara en BA/BSc.
Okej men jag antar om vi kollar på top 10 universitys så är det en större andel som stannar kvar?
Citera
2012-05-16, 17:42
  #897
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryMaster
Okej men jag antar om vi kollar på top 10 universitys så är det en större andel som stannar kvar?
Ja, generellt ar det sakert sa. Skulle nog vaga mig pa att saga att bland alla tier 1, sa har du storre chans. Men det du ocksa maste tanka pa ar att om du tar en bachelor fran ett Ivy League (t ex) sa ar det antagligen storre chans att du aven laser vidare (master, MBA, PhD o s v) och da okar dina chanser enormt att kunna fa jobb har. Arbetstillstandet ar i verkligheten valdigt nara bundet till din utbildningsniva.
Citera
2012-05-18, 20:35
  #898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vegetable11
Om jag skulle plugga på ett statligt universitet då? Tror du det skulle räcka då eller skulle jag bli tvungen att plugga de 2 första åren på ett community college för att sen byta för de 2 sista åren till ett statligt? Om jag har räknat ut rätt, och det är ett stort om, så har jag ett GPA på 2,3 om det hjälper. Vet inte om jag räknat rätt dock som sagt.

Lite sent svar:

Som karamella säger så kan du kan inte översätta sådär. Men jag antar att du menar att du har ca 11,5 i betygssnitt?

Eftersom du har ett fullständigt slutbetyg från gymnasieskolan så tror jag att du formellt har behörighet, så du kan i alla fall söka. Det finns en väldigt stor variation bland gruppen "statliga universitet". Du kommer nog inte in på t.ex. UC Berkeley, men jag tror att det finns en hel del ställen där du kommer in, i alla fall om du är villig att betala full studieavgift. Tricket är att hitta ett college som
  • har ambition att vara mer än ett ställe där bara folk som bor i trakten studerar, och där alla åker hem på helgerna
  • men ändå inte är såpass välrenommerat att dina betyg är för dåliga.
Citera
2012-05-21, 20:17
  #899
Medlem
Hej igen! Har lite mer frågor!

Hur gör ni som bor i staterna på sommaren? kör ni på utbildning då också eller jobbar ni? åker till Svea kanske?

Om ni jobbar: måste man ha något speciellt papper på att man får jobba?
Citera
2012-05-21, 22:27
  #900
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampanil
Lite sent svar:

Som karamella säger så kan du kan inte översätta sådär. Men jag antar att du menar att du har ca 11,5 i betygssnitt?

Eftersom du har ett fullständigt slutbetyg från gymnasieskolan så tror jag att du formellt har behörighet, så du kan i alla fall söka. Det finns en väldigt stor variation bland gruppen "statliga universitet". Du kommer nog inte in på t.ex. UC Berkeley, men jag tror att det finns en hel del ställen där du kommer in, i alla fall om du är villig att betala full studieavgift. Tricket är att hitta ett college som
  • har ambition att vara mer än ett ställe där bara folk som bor i trakten studerar, och där alla åker hem på helgerna
  • men ändå inte är såpass välrenommerat att dina betyg är för dåliga.

Sen spelar det ju roll hur man presterar under de två åren vid CC.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback