Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-15, 10:50
  #2077
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glukossirap
Har möjlighet att ta en utlandstermin på Case Western Reserve University i Cleveland. Jag är lite intresserad av USA men vet väldigt lite om staden och det verkar svårt att få reda på riktig fakta om universitetet (När det kommer till vardagslivet & studieliv). Det jag lyckats få fram är att det är ett ganska plugginriktat & "nördigt" universitet (Då de är inriktade på STEM). Det har jag inga problem med så länge folk är någorlunda socialt kapabla vilket de borde vara.

Kollat lite på google maps. Staden ser ju sannerligen lite nerfallen ut. Men jag vill inte bedöma det bara på detta. Livet där kan ju vara kul ändå! Och vädret verkar vara ungefär som Sverige. Är det något som varit i Cleveland eller rent ut sagt på CWRU? Skulle gärna vilja få reda på lite mer om saken.

CRWU är ett bra universitet inom STEM (US News rank #37) men har kanske inte ett lika strakt varumärke som andra skolor av liknande kvalitet. Så kvaliteten på utbildningen är inget du borde oroa dig alltför mycket över men det är dock nog inte så många framtida arbetsgivare som kommer vara särskilt imponerade. Vad jag vet så har skolan bättre rykte/nätverk om man siktar på vidare studier.

Gällande att skolan är "nördig" så gäller det de flesta STEM inriktade skolorna i USA och du får vara beredd på att spendera mycket tid i biblioteket. Till skillnad från i Sverige så är det generellt mer fokus på fler mindre inlämningsuppgifter än stora tentor vilket gör att ett mer konstant pluggande ofta krävs. Angående det sociala tycker jag inte du ska vara så orolig. Är man dock någorlunda social så brukar det inte vara några problem med att hitta likasinnade.

Har aldrig själv varit i Cleveland men det är väl inte känt som en särskilt rolig stad. Tvivlar på att du kommer vilja röra dig långt från campus mer än några enstaka gånger.
Citera
2016-12-16, 00:21
  #2078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackoutTino
CRWU är ett bra universitet inom STEM (US News rank #37) men har kanske inte ett lika strakt varumärke som andra skolor av liknande kvalitet. Så kvaliteten på utbildningen är inget du borde oroa dig alltför mycket över men det är dock nog inte så många framtida arbetsgivare som kommer vara särskilt imponerade. Vad jag vet så har skolan bättre rykte/nätverk om man siktar på vidare studier.

Gällande att skolan är "nördig" så gäller det de flesta STEM inriktade skolorna i USA och du får vara beredd på att spendera mycket tid i biblioteket. Till skillnad från i Sverige så är det generellt mer fokus på fler mindre inlämningsuppgifter än stora tentor vilket gör att ett mer konstant pluggande ofta krävs. Angående det sociala tycker jag inte du ska vara så orolig. Är man dock någorlunda social så brukar det inte vara några problem med att hitta likasinnade.

Har aldrig själv varit i Cleveland men det är väl inte känt som en särskilt rolig stad. Tvivlar på att du kommer vilja röra dig långt från campus mer än några enstaka gånger.

Hittade den här https://www.cappex.com/colleges/Case...ersity/reviews , vilket verkar ligga i linje med det du pratade om. Utbildningen verkar ha god kvalité (kanske t.o.m. bättre än den jag får i Sverige), men folket verkar inte så glada. Just att studenterna där inte verkar stolta över att plugga där ser jag lite bekymmersamt.

Så för min utbildnings skull kanske det inte är några problem. Men man vill ju ha sig en liten upptäcks-resa och då vill man ju att folket man möter ska vara lite glada iaf. Vill ju inte få hemlängtan det första som händer.

Spontant känns det lite "nääe...", men jag vill ju ändå på något vis åka ändå... Ska ta mig en funderare. Har bokat tid hos studievägledaren i hopp om att det ska hjälpa.

Edit: När jag ger mig ifrån Google och söker mer på andra sidor verkar kommentarerna vara lite muntrare? Greek Life ska tydligen vara ganska intressant där (Kan ens en utbytesstudent delta i dessa dock?) Kanske bara sökmotorn som ger CWRU dåligt "spotlight"?
__________________
Senast redigerad av Glukossirap 2016-12-16 kl. 00:28.
Citera
2017-02-16, 22:03
  #2079
Medlem
Snabb fråga! Jag har ett högskoleprov på 1.5, SAT på 1400 (nya provet) och TOEFL på 95. Jag har dock kasst gymnasiebetyg(ca 14 i snitt) och enbart betyget D på Matte 2b. Jag har heller ingen bra referens eller brev...

Vad har jag för chanser att kunna plugga en bachelor i ekonomi på ett "hyffsat" college i USA? Tänker absolut inte Stanford eller Berkeley men kanske UCLA eller något college på den nivån eller strax under.

Vet att det kanske är en svår fråga och att jag kan höra av mig till olika college men tänkte kolla snabbt här innan om jag har någon som helst chans att lyckas innan jag börja kolla mer seriöst.

Tacksam för alla svar!
Citera
2017-02-16, 22:24
  #2080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asbestost
Snabb fråga! Jag har ett högskoleprov på 1.5, SAT på 1400 (nya provet) och TOEFL på 95. Jag har dock kasst gymnasiebetyg(ca 14 i snitt) och enbart betyget D på Matte 2b. Jag har heller ingen bra referens eller brev...

Vad har jag för chanser att kunna plugga en bachelor i ekonomi på ett "hyffsat" college i USA? Tänker absolut inte Stanford eller Berkeley men kanske UCLA eller något college på den nivån eller strax under.

Vet att det kanske är en svår fråga och att jag kan höra av mig till olika college men tänkte kolla snabbt här innan om jag har någon som helst chans att lyckas innan jag börja kolla mer seriöst.

Tacksam för alla svar!

Har du råd med universitet som UCLA till att börja med? Just UC universiteten kostar över $57k varje år för internationella studenter. CSN täcker inte ens ett år. Jag tror ditt GPA slulle vara för lågt för UCLA. 14 i snitt är ganska lågt.
Citera
2017-02-16, 23:14
  #2081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itsblueno
Har du råd med universitet som UCLA till att börja med? Just UC universiteten kostar över $57k varje år för internationella studenter. CSN täcker inte ens ett år. Jag tror ditt GPA slulle vara för lågt för UCLA. 14 i snitt är ganska lågt.

Tack för svar! Pengarna är inget problem, det är redan löst med sparpengar och snälla föräldrar och resten från bigrag och ev lån.

Så man måste ha bra betyg alltså? Det går inte att som i Sverige bara skriva ett bra högskoleprov och ha godkänt betyg i kurserna?

Även med helt aceade SAT och TOEFL så måste man fortfarande ha "bra" GPA aka gymnasiebetygssnitt?
Citera
2017-02-18, 23:26
  #2082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asbestost
Tack för svar! Pengarna är inget problem, det är redan löst med sparpengar och snälla föräldrar och resten från bigrag och ev lån.

Så man måste ha bra betyg alltså? Det går inte att som i Sverige bara skriva ett bra högskoleprov och ha godkänt betyg i kurserna?

Även med helt aceade SAT och TOEFL så måste man fortfarande ha "bra" GPA aka gymnasiebetygssnitt?

Allt räknas in i ansökan. Och du kommer ha svårt att komma in på UCLA och liknande skolor med dina betyg/SAT. Se t.ex. här för höstens ansökningsstatistik: http://www.admission.ucla.edu/Prospe...osh_Prof16.htm
Citera
2017-03-01, 15:38
  #2083
Medlem
Santa monica college

Hej!

Jag har planer att plugga filmmaking vid SMC nästa år, vet att det säkert finns hundratals bättre filmskolor men har helt enkelt inte råd.
Finns det någon här som pluggat vid SMC tidigare som kan ge lite tips/ berätta hur det var?
Jag är förberedd på att jag kommer behöva dela rum och jobba hårt.
Citera
2017-04-20, 15:41
  #2084
Medlem
Har nagon koll pa hur mycket Bluechip tar betalt nu for tiden?
Citera
2017-05-12, 14:01
  #2085
Medlem
Räcker det med behörighet i ämnen och punga upp 33.000$/år för att plugga i Florida? Helt enkelt... Vad krävs för att bli antagen på något universitet i USA?

Har inte läst, upplys mig tack.
Citera
2017-05-26, 20:25
  #2086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
Räcker det med behörighet i ämnen och punga upp 33.000$/år för att plugga i Florida? Helt enkelt... Vad krävs för att bli antagen på något universitet i USA?

Har inte läst, upplys mig tack.

Du måste göra SAT och TOEFL. Kolla med den skolan du är intresserad av vad de har för antagningskrav på proven.
Citera
2017-07-09, 21:01
  #2087
Medlem
Jag kommer att börja studera i Sverige till nästa höst när jag är 22 år gammal. Jag är sugen på att göra min master i USA, och då kommer jag ju att vara 25-26 år gammal. Betyder det att jag kommer vara äldst, medan mina amerikanska kurskamrater är 22-23 år bara? Känns lite jobbigt, har lite åldersnoja över detta... Någon som studerat typ Läkare/Ingenjör/Jurist i USA och kan säga hur medelåldern skiljer sig gentemot Sverige? (För har lär jag vara över medianåldern, men förmodligen under medelåldern förhoppningsvis
Citera
2017-08-02, 21:48
  #2088
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pader piggelin
Hej!

Jag har tänkt läsa Marketing certificate program under 1 år på UCLA i höst. Som jag förstår det är det helt annorlunda i jämförelse med de normala kurserna på UCLA. Såg nån på det flashback som sa att det inte var värt att plugga dessa certificate program. Någon som har någon erfarenhet?

Tre år senare haha, men googlade runt massa och hittade ditt svar här! Jag är inne på att göra exakt den utbildningen om ett år efter min kandidatexamen. Undrar om du någonsin genomförde det? Är så nyfiken på hur det är!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback