Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-09-10, 12:08
  #1
Medlem
Twisted_minds avatar
Som projektarbete nu i trean har jag och några kompisar planerat att bygga en svävare i skalmodell. Mina tidigare erfarenheter av fordonsteknik är i princip obefintliga, och detta är också en av anledningarna att jag har valt just detta arbete. Samtidigt medför detta att jag skulle behöva lite hjälp och stöd från er på Flashback

Jag har mängder av frågor, men väljer att börja med den som är mest aktuell. Vi har delat upp arbetet enligt följande: En person kollar närmare på allmän information rörande svävare och delar med sig av detta till gruppen, en person undersöker priser och krav på motorer och andra komponenter, en person undersöker passande material och två personer står frågandes bredvid och gör ingenting.

Min uppgift är att undersöka passande material, och det jag behöver material till är kjolen och skrovet på svävaren. Så nu vill jag givetvis ha en massa bra tips på vad man kan använda för material och gärna också tips på återförsäljare.

Det här är mina tankar hittills:
Angående kjolmaterial så tror jag att sånt man bygger flygande drakar å luftballonger av, ripstop nylon, skulle passa bra; http://www.goodwindskites.com/merch/...057792707_3121

Vad tror ni om det? Och var kan jag i så fall få tag i det?

Till skrovet är jag hittills väldigt osäker - det kan ju vara till exempel plywood, balsa och andra former av trä. Men det kan även vara till exempel aluminium och tjock nylon. (Tror jag)

Kommentarer?

Är det några andra material som jag har missat? Snälla ge mig fler förslag!
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan tänkas få.

MVH
Citera
2006-09-10, 12:26
  #2
Medlem
woofers avatar
Finns ett mythbustersavsnitt där dom bygger en svävare. Där kan man se både hur man ska göra och hur man inte ska göra

Om ni inte kollat på det så kan det vara en bra början.
Citera
2006-09-10, 12:29
  #3
Medlem
SirBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Finns ett mythbustersavsnitt där dom bygger en svävare. Där kan man se både hur man ska göra och hur man inte ska göra

Om ni inte kollat på det så kan det vara en bra början.

Använder dom inte lövblåsare där?
Citera
2006-09-10, 12:46
  #4
Medlem
Twisted_minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Finns ett mythbustersavsnitt där dom bygger en svävare. Där kan man se både hur man ska göra och hur man inte ska göra

Om ni inte kollat på det så kan det vara en bra början.

Oj, någon som vet vad det heter? Kan ju alltid vara något
Citera
2006-09-10, 12:53
  #5
Medlem
woofers avatar
Kollat lite snabbt och det är Säsong 2 episod 17
Citera
2006-09-10, 12:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted_mind
Oj, någon som vet vad det heter? Kan ju alltid vara något

Avsnittet heter "Elevator of Death, Levitation Machine" eller "Jet pack" och är episod 17 på andra säsongen, bra avsnitt f.ö

Edit: För långsam som vanligt...
Citera
2006-09-10, 13:39
  #7
Medlem
Twisted_minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Kollat lite snabbt och det är Säsong 2 episod 17

Tack för det. Fler förslag någon?
Citera
2006-09-10, 13:44
  #8
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Finns ett mythbustersavsnitt där dom bygger en svävare. Där kan man se både hur man ska göra och hur man inte ska göra

Om ni inte kollat på det så kan det vara en bra början.

En klasskompis till mig håller på att bygga en sådan som projektarbete
Citera
2006-09-11, 18:34
  #9
Medlem
Lennart258s avatar
Hur stor ska ni bygga. Byggde själv en 50 cm lång sak för ca 4 år sedan.
Citera
2006-09-11, 20:05
  #10
Medlem
Avva66s avatar
Kolla dessa länkar:

www.hovercraft.com


http://www.swedenhover.com/
Citera
2006-09-12, 17:29
  #11
Medlem
Twisted_minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart258
Hur stor ska ni bygga. Byggde själv en 50 cm lång sak för ca 4 år sedan.

Det rör sig om mellan 50 - 100 cm i längd. Intressant btw, har du kvar någon som helst information från det? Pris, hur ni gick till väga osv. Vore kul att kunna ta del av

Edit: Snarare 100 cm än 50*
Citera
2006-09-12, 18:56
  #12
Medlem
Lennart258s avatar
Stomen bygde jag av styrencellplast (blå byggskivor). Lätt som vit frigolit men med mycket högre styvhet. Dessutom är porerna stängda så vatten absorberas inte. 3,5 cc metanolmotor för flyg som lyftmotor. 6,5 cc metanolmotor för framdrivning (enligt uppgift 1,7 hk). Hemma gjord lyftpropeller av aluminiumplåt. Köpt flygpropeller för framdrivning. Kjol av innerslang till moped.

Mina största misstag:

Kjolen kass! Hade formen av ett stängt U. Där radien tajtas till "pressades" kjolen ut vilket gjorde att den tätade dåligt mot underlaget. Hade troligtvis fungerat mycket bättre om jag låtit den vara rund.

Prioriterade dragkraft före hastighet! Vilket i praktiken innebär att jag använde en stor propeller med liten stigning (12-6). Det innebar i sig att motoraxeln behövdes placeras högt för att propellern skulle få plats. Det ledde i sin tur att "dykmomentet" på svävaren blev stort när man gasade vilket ledde till att framänden på svävaren trycktes ned i marken och gjorde att den blev instabil (vill vända sig kring sin nya "ledpunkt").

Valde metanolmotorer för både framdrivning och lyftning! Dessa var dessutom av årsmodell sent åttiotal- tidigt nittiotal. Ett helvete att få båda att gå samtidigt (har hört från en modellflygare att motorerna är mycket mer lättstartade nuförtiden samt går renare)

Tröttnade på skiten och la av!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback