2026-03-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, jag vet att det finns regler IDAG.
Men före 1980, vad gällde då?

Kunde man fylla en villatank med sand o lämna kvar den så lär man gjort samma sak med tankarna vid en bensinmack.
Således anser jag att ditt påstående om att tankarna aldrig lämnades kvar när en bensinmack revs, är felaktig.
Man hade öppna soptippar där man kunde kasta allt möjligt skit utan någon som helst sopsortering och detta i direkt anslutning till villasamhällen. Sådant här förekom långt in på 70-talet och kanske till och med 80-talet.
Någon sanering förekom aldrig utan man kastade jord över allt o tittade åt andra hållet.

Angående filmen så var det tydligen inte Naturvårdsverket utan SVT som förespråkade sänkning av sopor i haven
Men jag hävdar att staten stod bakom detta då det är statlig TV.

Här finns iallafall filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=t03saJVFkv4

Om du är sjuk och misstänker att det beror på dålig sanering av en bensinmack som revs på 60-talet så föreslår jag att du kontaktar Naturvårdsverket och berättar om det. Det är inte alls ovanligt att dom retroaktivt sanerar områden som borde ha sanerats för länge sedan om mätvärdena visar att det behövs.
Om du inte är sjuk eller mätvärden visar att det inte finns något där så föreslår jag att du slutar noja och lägger din energi på något vettigt istället.
Citera
2026-03-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Om du är sjuk och misstänker att det beror på dålig sanering av en bensinmack som revs på 60-talet så föreslår jag att du kontaktar Naturvårdsverket och berättar om det. Det är inte alls ovanligt att dom retroaktivt sanerar områden som borde ha sanerats för länge sedan om mätvärdena visar att det behövs.
Om du inte är sjuk eller mätvärden visar att det inte finns något där så föreslår jag att du slutar noja och lägger din energi på något vettigt istället.

Vad pratar du om?
Vem är sjuk?

Du påstod felaktiga saker och jag informerade om hur det har fungerat. Det är allt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in