2026-02-13, 18:04
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Jag kan förstå att många svenska pass numera kan vara "terror-risk" detta givetvis orsakat av naiv invandringspolitik till Sverige sen Reinfeldt tog "makten" och många fortfarande var naiva som nu gnäller.
Citera
2026-02-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Du har alltså ingen defintion?

Jo jag har en egen personlig tolkning av definitionen men ingen jag bemödar mig med att delge dig.

Om vi ändrar på "Hederlig medborgare" till "Gemene man" eller "Medel svensson" så kanske det går in lite lättare hos dig.
Citera
2026-02-13, 18:07
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Skulle du definera dig som en hederlig medborgare? Vad är definitionen?
En hederlig medborgare tar inte ut flera pass och säljer till oönskade parasiter.
Det är i alla fall en av mina definitioner.
Och nej! Jag har aldrig behövt ta ut mer än 1 pass under löptiden.
Citera
2026-02-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickleJuice
Jo jag har en egen personlig tolkning av definitionen men ingen jag bemödar mig med att delge dig.

Om vi ändrar på "Hederlig medborgare" till "Gemene man" eller "Medel svensson" så kanske det går in lite lättare hos dig.
Du har ingen men det du tyckte det lät bättra att skriva du inte vill bemöda dig som jag redan visste.
Citera
2026-02-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
En hederlig medborgare tar inte ut flera pass och säljer till oönskade parasiter.
Det är i alla fall en av mina definitioner.
Och nej! Jag har aldrig behövt ta ut mer än 1 pass under löptiden.
Nu gav du ett exempel på vad en hederlig enligt din personliga uppfattning är men det är väl knappast det jag frågade? Vad är definition av en "hederlig medborgare" ? Det kan du ju fundera på under din fredagsgrogg
Citera
2026-02-13, 18:18
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Nu gav du ett exempel på vad en hederlig enligt din personliga uppfattning är men det är väl knappast det jag frågade? Vad är definition av en "hederlig medborgare" ? Det kan du ju fundera på under din fredagsgrogg
Är du dum på riktigt eller bara påtänd? Du bad om min personliga uppfattning och fick den?
Du verkar trög, men jag ger dig en ny chans!
En hederlig person är nån som inte bryter mot lagar, skrivna i första hand oskrivna i andra hand.

Hoppas drogerna gått ur kroppen på dig så du kan ta till dig detta nu?
Citera
2026-02-13, 18:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Så är det nu! Men den begränsningen kom först i April 2024. Innan dess fanns ingen begränsning!
Svenska pass såldes friskt för 100000 st och det var big bissnis för araber, somalier och andra icke önskvärda individer att ta sig in i EU och börja förstöra länder

Ja, så var det. Säger inte emot dig.

Men i ditt citat som jag kommenterade skev du att de fick 10 pass I-D-A-G. Varför fara med osanning eller överdriva i ett viktigt ämne? Klart onödigt. Det behövs inte. Sanningen talar för sig själv i detta fall.

Jag är absolut inte för att kriminella kan resa jorden runt med våra pass. Tvärtom. Men jag uppskattar inte att man hittar på argument och överdriver. Det blir liksom inte trovärdigt.

Citat:
De som tidigare fått ut fler än 2 pass bör anhållas och eventuellt åtalas och dömas för förberedelse till terrorism.
Deras pass bör dessutom förses med flera biometriska komponenter och flaggas så att all kollar dessa pass extra noga

Själv tycker jag att alla som dömts för grova brott, inklusive etniska svenskar, inte ska få ha pass och fortsätta begå brott utomlands.
Citera
2026-02-13, 18:39
Avslutad
Jag har varit förvånad över att svenska pass lyckats behålla sitt värde så länge med tanke på hur länge svenska pass delats ut i flingpaket till världens sämsta människor
Citera
2026-02-13, 18:44
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, så var det. Säger inte emot dig.

Men i ditt citat som jag kommenterade skev du att de fick 10 pass I-D-A-G. Varför fara med osanning eller överdriva i ett viktigt ämne? Klart onödigt. Det behövs inte. Sanningen talar för sig själv i detta fall.

Jag är absolut inte för att kriminella kan resa jorden runt med våra pass. Tvärtom. Men jag uppskattar inte att man hittar på argument och överdriver. Det blir liksom inte trovärdigt.

Själv tycker jag att alla som dömts för grova brott, inklusive etniska svenskar, inte ska få ha pass och fortsätta begå brott utomlands.
Det var inte osanning då, men jag hade missat lagändringen. Mitt syfte var inte att fara med osanning utan belysa problemet. Vilket fortfarande är stort. Jag känner en polis som jobbar med pass i Linköping och det är många som tidigare körde med orimliga förluster av pass som nu kör på med de nya reglerna. 2 pass är i alla fall flera hundratusen i förtjänst.
Riktiga svenskar söker sällan nya extra pass....
Citera
2026-02-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
En gång i tiden var ett svenskt pass ett av de bästa i världen när det gällde att kunna resa vart man ville. Det är det väl i viss mån fortfarande, men svenska pass och svenska medborgare har börjat få allt sämre rykte utomlands av olika skäl.

Att göra det svårare för vissa att få pass löser inte en massa andra problem, men det skulle åtminstone bidraga till att upprätta Sveriges allt mer skamfilade rykte i omvärlden. Att Sverige bygger upp ett så dåligt rykte måste rimligen drabba oss i andra sammanhang. Exempelvis att det är en massa kriminella som dräller runt i världen med svenska pass är ju ett problem för vår trovärdighet. Jag har för mig att även EU har sett den generösa passutgivningen som ett problem, eftersom det försvårar gränspolisens kontroll över unionens yttre gräns (iom. att det ges till personer som inte borde få röra sig fritt).

Bör beviljandet av pass bli mer restriktivt?
Bör pass som tillhör synnerligen problematiska individer spärras från internationella datasystem?

Svenska pass är fortfarande otroligt starka, framförallt inom EU med tanke på fri rörlighet inom EU.
Citera
2026-02-13, 19:03
Medlem
Tre pass på fem år är 2 för mycket. Annars måste man kunna bevisa att det är försvunnet. Det är alltid borttappat i Irak eller annat Mena-land och i såna fall ska man nekas nytt pass med en lövtunn historia. Skrivit tillräckligt många anmälningar för att ha sett mönstret.

Jag har haft pass i femtio år. Aldrig tappat ett enda då jag behandlat det som den värdehandling det är.
Citera
2026-02-13, 19:07
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Det var för runt 10 år sedan när Sossarna gick ut sa att alla från Syrien får stanna i Sverige. Det var där nånstans Sverige sjönk rejält internationellt. Vi fick ISIS-terrorister och massvis av skäggiga vuxna män från Afganistan och Irak på köpet. Dessa lät vi stanna via gymnasielagar trots att individerna uppenbart var vuxna män.

Omvärlden tittade med häpnad och undrade vad vi höll på med. Att kriminaliteten och sprängningarna sedan började öka lavinartat gjorde inte saken bättre. Vissa Ukrainare valde bort Sverige "Vi vill inte fly ett krig till ett annat" och Sverige blev korat ett tag till "Europas farligaste land".

Sverige har inte lyckats repa sig från det.

Inget av detta spelar dock någon roll enligt politikerna på vänstersidan, det viktiga är att vi känner oss som en "superhumanitär stormakt".

Sverige har haft en alldeles för hög invandring sedan tidigt 90-tal. En del av problemen, som tex i Södertälje, hörrör från invandring tidigare än så.

Det är knappast svenska vänsterpolitiker som ensamma ligger bakom detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in