2026-02-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Det är bara att vägra jobba och vara en del av samhället, det är en del av den fria vilja du är välkommen att praktisera, så snatta ett 2-mannatält och ge dig ut i skogen och försök överleva på halstrad ekorre och påkörda grävlingar bäst fan du vill!

Hon i reportaget var väl pensionerad sedan länge att döma av bilden.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jan Guillou skriver väl sina böcker fortfarande på sin skrivmaskin så det hade tanten också kunnat gjort.
Då hade hon sluppit att använda datorn då också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Om någon behöver ringa dig ? Hur ska man ta emot nya uppdrag utan telefon eller internet?

Man tar emot uppdrag som vanligt där kunden ringer till kontoret till vanlig fasttelefon som man alltid gör.
Vill personen alltid vara tillgänglig som genom mobiltelefon och är på jour eller liknande för att uföra mer uppdrag så kan han koppla kontorets nummer till hemmatelefonen så att den automatiskt kopplar sig till hemnumret när nån ringer till kontoret utanför öppettider.
Citera
2026-02-13, 13:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du har en väldigt märklig föreställning om vad som är ett vanligt jobb.

Jag och i princip alla andra i min umgängeskrets skulle inte kunna utföra sina jobb utan tillgång till en dator med uppkoppling till ett nätverk (internet). Till och med t.ex en bilmekaniker behöver ju en dator för att beställa reservdelar, söka elschema och sköta ekonomin.

Fast Blatteman pratar ju om mobiltelefon. Vill min arbetsgivare att jag är anträffbar på mobilen får den köpa mig en sån. Och då gäller det ändå bara arbetstid.

Visst, mobiler har internet också, men via satellit/telefontorn eller hur fsn det nu funkar.
Citera
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Internet krävs ju på många jobb men långtifrån alla och mobiltelefon krävs såklart inte på jobb som städare,slaktare,butiksbiträde,bilverkstad,asfalts läggare,byggare,lagerarbetare,kontorsarbetare och många mer.

Fasttelefon räcker gott och väl.
Klart som fan om din chef eller medarbetare behöver få tag på dig för någon info måste du ha mobil? Hur ska du ta emot leverans utan veta utan mobil? Beställa saker? Om du själv behöver komma i kontakt med chef ska du köra röksignaler då du vägrar ha telefon?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Man tar emot uppdrag som vanligt där kunden ringer till kontoret till vanlig fasttelefon som man alltid gör.
Absolut, det funkar fortförande fast de flesta fasta telefoner är utbytta mot trådlösa mobiler idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ge exempel på jobb som inte kräver internet eller mobiltelefon i dagens jobb?

Spågumma?

VD med VD-sekreterare som sköter ALLT.
Citera
2026-02-13, 13:56
Medlem
gamlingen66s avatar
Citat:
Internet krävs ju på många jobb men långtifrån alla och mobiltelefon krävs såklart inte på jobb som städare,slaktare,butiksbiträde,bilverkstad,asfalts läggare,byggare,lagerarbetare,kontorsarbetare och många mer.

Fasttelefon räcker gott och väl.

Fast det fasta telefonnätet försvinner ju mer och mer
Citera
2026-02-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jan Guillou skriver väl sina böcker fortfarande på sin skrivmaskin så det hade tanten också kunnat gjort.
Då hade hon sluppit att använda datorn då också.

Guillou skriver eventuellt på äldre skrivmaskin för att tangentbordet ändrades nåt visst år. Å Ä Ö placerades om.
Citera
2026-02-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Fast det fasta telefonnätet försvinner ju mer och mer

Jo men numera finns det som tillval att ha fasttelefon genom kontorets eler hemmets fasta internet genom modemet också så att man kopplar telefonsladden till modemet och kör genom det.
Citera
2026-02-13, 14:03
Medlem
Citat:
Klart som fan om din chef eller medarbetare behöver få tag på dig för någon info måste du ha mobil? Hur ska du ta emot leverans utan veta utan mobil? Beställa saker? Om du själv behöver komma i kontakt med chef ska du köra röksignaler då du vägrar ha telefon?

Om min chef behöver få tag på mig är det bara att ringa till den fasta telefonen hemma.

Som jag sa innan så tar man emot varor och kollar så att det stämmer med leveranslistan som vanligt och vill du beställa varor så ringer man från den fasta telefonen på jobbet och beställer varor som vanligt .

Är det bilverkstad så kan de använda internet med fast lina eller vanlig fast telefon från väggen.behövs ingen mobiltelefon för sånt.
Citera
2026-02-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Absolut, det funkar fortförande fast de flesta fasta telefoner är utbytta mot trådlösa mobiler idag.

Alla stora företag och butiker,försäkringsbolag,aktiemäklare,myndigheter, banker osv har vanligt fastnummer som du ringer till.
Inte mobilnummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in