2026-02-11, 20:26
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, men det var du som nämnde en social lägenhet i förorten, inte jag... Om din fru tjänar så bra - varför sponsrar du henne?

Det handlar inte om att sponsra, vi har bott ihop över 20 år, vår familj är en enhet. Alla pengar in går till enheten. Vi har ett bra liv, fina barn, hus i Italien och kan åka utomlands 3-4 ggr per år.

Vad skulle vara vettigare att göra för pengarna tycker du, köpa sprit och veteranbilar? Vi har det mesta vi vill ha.
Citera
2026-02-11, 20:29
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Oftast är det den som tjänar mindre som anser att det inte är något problem av någon kuriös orsak...
Ja säkert.
Jag förstår inte att du bryr dig så mycket, har du själv råkat ut för nåt eller? Annars räcker det väl med att folk får skylla själva? Det drabbar ju inte dig. Eller känner du sån otrolig empati för alla de stackarna som betalar för sina partners som sen riskerar att bli lämnade?
Senast redigerad av Knappast....... 2026-02-11 kl. 20:31.
Citera
2026-02-11, 20:33
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det handlar inte om att sponsra, vi har bott ihop över 20 år, vår familj är en enhet. Alla pengar in går till enheten. Vi har ett bra liv, fina barn, hus i Italien och kan åka utomlands 3-4 ggr per år.

Vad skulle vara vettigare att göra för pengarna tycker du, köpa sprit och veteranbilar? Vi har det mesta vi vill ha.
Precis, jag tror inte att folk förstår detta med att man är ett som familj och att det är självklart att man delar på saker. Det handlar inte om vem som får vad och mer än nån annan. Aldrig ens tänkt tanken.
Citera
2026-02-11, 20:34
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:

Precis, jag tror inte att folk förstår detta med att man är ett som familj och att det är självklart att man delar på saker. Vad sorgligt att inte kunna känna så utan bara se till själv. Det handlar inte om vem som får vad och mer än nån annan. Aldrig ens tänkt tanken.
Citera
2026-02-11, 21:12
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Hehe, ja självklart sprit och veteranbilar. Den var bra! Skämt åsido så är det såklart bra att ni funnit en fungerande lösning, men kan ändå inte förstå varför din fru skall kunna lägga sina penningar på hög, medan du pytsar in mer. Eller, går ALLA pengar som är kvar efter att räkningarna är betalda in på ett gemensamt konto?

Det är som jag tidigare sagt, först när och om förhållandet fallerar som det kan bli problem. Tror faktiskt inte, vad du än påstår, att om din fru skulle vara otrogen med negerJoe och hans kompis(ar) så skulle du vara lika glad ändå, för att du lagt in kanske miljoner mer än din fru...
Citera
2026-02-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Ja säkert.
Jag förstår inte att du bryr dig så mycket, har du själv råkat ut för nåt eller? Annars räcker det väl med att folk får skylla själva? Det drabbar ju inte dig. Eller känner du sån otrolig empati för alla de stackarna som betalar för sina partners som sen riskerar att bli lämnade?

Så bara för att jag inte håller med dig skall jag inte kommentera idiotin i det hela? Vet du vad man gör på ett diskussionsforum som Flashback är?
Citera
2026-02-11, 22:01
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Så bara för att jag inte håller med dig skall jag inte kommentera idiotin i det hela? Vet du vad man gör på ett diskussionsforum som Flashback är?
Jag blev bara nyfiken varför du verkar triggas så av detta.
Citera
2026-02-11, 23:00
Medlem
Taebbans avatar
Jag har gemensam ekonomi och det är det bästa. Det blir inga konflikter och man pratar hela tiden om vad man ska göra med pengarna, så det blir inga orättvisor. Det är bara snåla idioter som har delad ekonomi med sin partner, framför allt om barn finns med i bilden.
Citera
2026-02-11, 23:00
Medlem
Citat:
Hehe, ja självklart sprit och veteranbilar. Den var bra! Skämt åsido så är det såklart bra att ni funnit en fungerande lösning, men kan ändå inte förstå varför din fru skall kunna lägga sina penningar på hög, medan du pytsar in mer. Eller, går ALLA pengar som är kvar efter att räkningarna är betalda in på ett gemensamt konto?

Det är som jag tidigare sagt, först när och om förhållandet fallerar som det kan bli problem. Tror faktiskt inte, vad du än påstår, att om din fru skulle vara otrogen med negerJoe och hans kompis(ar) så skulle du vara lika glad ändå, för att du lagt in kanske miljoner mer än din fru...

Problemet för den som tjänar mer blir att om allt ska anpassas efter den som tjänar mindre kan ju det påverka ens livskvalitet rätt ordentligt i form av sämre boende, färre resor, tråkigare vardag osv.

Så antingen ser man bådas inkomster som hushållets (hindrar inte att man har viss del för sig själv) oavsett hur mycket man bidrar med, eller så kanske man inte ska vara i det förhållandet om det är så viktigt.

Blir ju rätt bizart om man kör på alternativet att anpassa på den andres inkonst, sparar alla sina pengar och sen lever man ihop hela livet och har missat massor för att man är gniden.

Det kan också vara så att man går in i förhållande med samma lönenivå, men den ena gör en karriär senare som kanske inte ens varit möjlig med bibehållen familjesituation om inte den andre valt inte göra det. Då är den ökade inkomsten något som båda också bör gynnas av.

Om ditt scenario inträffar är nog inte kostnaderna för huset det största problemet....
Citera
2026-02-11, 23:26
Medlem
Citat:

Det är många som har en sådan lösning och det fungerar bra. Jag tycker det motsatta är sjukt och osunt. Sitta med något jävla excelark och jämföra hur mycket man tjänar, gemensamma utgifter.. nej fy fan. Jag köper vad jag vill ha, min fru köper vad min fru vill ha. Vi är båda ansvarsfulla med ekonomin. Hennes lycka är min lycka och omvänt, i den lilla utsträckning det är relaterat till materiella ting.

Om du är gift utan äktenskapsförord och negerjoe händelsen inträffar så blir det väl typ samma sak även om du har "dina" miljoner i en uppsjö av marvelfigurer? Eller tänker du att du ska dölja dina tillgångar i ditt steambibliotek? Skaffa en konservativ/nationell kvinna så funkar det bra både med både ekonomin och framförallt att slippa neger joes.
Citera
2026-02-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Problemet för den som tjänar mer blir att om allt ska anpassas efter den som tjänar mindre kan ju det påverka ens livskvalitet rätt ordentligt i form av sämre boende, färre resor, tråkigare vardag osv.

Så antingen ser man bådas inkomster som hushållets (hindrar inte att man har viss del för sig själv) oavsett hur mycket man bidrar med, eller så kanske man inte ska vara i det förhållandet om det är så viktigt.

Blir ju rätt bizart om man kör på alternativet att anpassa på den andres inkonst, sparar alla sina pengar och sen lever man ihop hela livet och har missat massor för att man är gniden.

Det kan också vara så att man går in i förhållande med samma lönenivå, men den ena gör en karriär senare som kanske inte ens varit möjlig med bibehållen familjesituation om inte den andre valt inte göra det. Då är den ökade inkomsten något som båda också bör gynnas av.

Om ditt scenario inträffar är nog inte kostnaderna för huset det största problemet....

Nej, så behöver det inte vara - den som tjänar klart mer kan köpa huset/bostaden själv och äga detta. Äktenskapsförord måste såklart skrivas. Det verkar finnas otroligt mången naiva människor som inte tror att just deras förhållande kan spricka, när sanningen är att närmre 75%, eller om det var mer senast jag kollade, av alla förhållanden som tar slut. Äktenskap tror jag det var närmre 50%...

Förstår inte att så mången är villiga att ge bort sina surt förvärvade penningar - helt makabert!
Citera
2026-02-12, 00:40
Medlem
mearshimers avatar
Vid köp över 2000kr brukar vi smsa varandra. Dock har vi gemensam syn på ekonomin så ser har aldrig blivit tjaffs om saken.

Annat är det med hushållet
. Där går det inte att vinna mot sin partner och jag litar på hennes omdöme. Så om vi ska byta från sköljmedel till utspädd ättika, eller börja äta mer syrade grönsaker så flyter jag med strömmen bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in