2026-02-06, 12:24
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
I tio år har 47-åriga Silvia från Rumänien suttit med sin pappersmugg och tiggt utanför butiker i Jönköping. Hon och tre-fyra andra romer från Rumänien finns fortfarande kvar, men för tio år sedan var de mellan 40 och 50 EU-migranter i Jönköpingsområdet.

Iréne Linddahl är samordnare för organisationen Kyrkhjälpen som under alla år stöttat dessa människor. Hon säger att de flesta nu har sökt sig till andra länder i Europa, men att Kyrkhjälpen försöker hjälpa till både i Rumänien och i Jönköping.

”Det är inget värdigt liv”, säger Iréne.

Har ni tiggare i din kommun?
Vill ni ha tiggare utanför den lokala matbutiken?
Ger ni pengar till romska tiggare?
Ser ni många romska tiggare i London, Berlin, Rom, Helsingfors eller andra städer i Europa när ni är ute och reser?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rumanska-silvia-har-tiggt-i-jonkoping-i-tio-ar
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-02-06 kl. 12:35.
Citera
2026-02-06, 12:31
Medlem
Det ligger ofta i deras gener att tigga och lura andra.

Tillåme folk som är halvzigenare som byter namn till helsvenska namn och försöker visa utåt att de är helkristliga och troende och har egen business som en snubbe nere i värmland närmare norska gränsen gör renoveringar åt folk och målar och lämnar sen arbetet halvgjort och bluffar folk på pengar och grejer och säljer bluffgrejer online.

De verkar inte kunna leva normalt tyvärr utan lever på att bluffa andra eller tigga osv beroende på situation och land.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-06 kl. 12:33.
Citera
2026-02-06, 12:33
Medlem
Irene och alla andra idioterna som fortsätter stötta detta vidriga beteende, helt galet.
Jag hade kunnat tänka mig att skänka pengar till tiggare, om jag visste det var tillfälligt.

Alla dessa Romer, har hus i Rumänien, är inte intresserad av riktiga arbeten, har förmodligen aldrig sökt ett enda arbete under hennes 10 år i Sverige. Man är inte intresserad av att utbilda eller sig eller förändra sin situation så varför ska man fortsätta hjälpa sådana människor.
Dessa tiggare är också Rumäniens problem inte Sverige.
Inte nog med detta, jag har sett hur dom förstört mängder av platser där dom har bott. Jag har personligen haft med dom att göra. Så jag blir ganska upprörd över att folk stöttar människor som beter sig så här. I Sverige gillar man belöna dåligt beteende och straffa folk som sköter sig.
Sen ska vi inte tala om deras brottslighet.
Eller varför inte dom gångerna när folk har varit snäll så utnyttjar dom det till max, ex när folk skänkte kläder så snodde dom dessa som dom sedan sålde.

Det är så många kapitel av dåligt beteende från dessa människor att var och en av dessa räcker för att aldrig ge dom några pengar.
Citera
2026-02-06, 13:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Irene och alla andra idioterna som fortsätter stötta detta vidriga beteende, helt galet.
Jag hade kunnat tänka mig att skänka pengar till tiggare, om jag visste det var tillfälligt.

Alla dessa Romer, har hus i Rumänien, är inte intresserad av riktiga arbeten, har förmodligen aldrig sökt ett enda arbete under hennes 10 år i Sverige. Man är inte intresserad av att utbilda eller sig eller förändra sin situation så varför ska man fortsätta hjälpa sådana människor.
Dessa tiggare är också Rumäniens problem inte Sverige.
Inte nog med detta, jag har sett hur dom förstört mängder av platser där dom har bott. Jag har personligen haft med dom att göra. Så jag blir ganska upprörd över att folk stöttar människor som beter sig så här. I Sverige gillar man belöna dåligt beteende och straffa folk som sköter sig.
Sen ska vi inte tala om deras brottslighet.
Eller varför inte dom gångerna när folk har varit snäll så utnyttjar dom det till max, ex när folk skänkte kläder så snodde dom dessa som dom sedan sålde.

Det är så många kapitel av dåligt beteende från dessa människor att var och en av dessa räcker för att aldrig ge dom några pengar.

Bara att ta sig en titt på "Hotell Paradiset"...
Citera
2026-02-06, 13:35
Medlem
IceEyess avatar
Att Rumänien negligerar sina medborgare ska inte behöva bli Sveriges huvudvärk, i synnerhet inte eftersom Rumänien tilldelas miljonbidrag för att stävja problematiken.

Är det ens lönsamt att sitta med en pappmugg i ett modernt samhälle där kontanter knappt används till vardags? Eller har tiggarna också moderniserat sitt "yrkesutövande" genom att sitta med kortläsare?
Citera
2026-02-06, 14:18
Medlem
Som eu-medborgare har man rätt att uppehålla sig i ett annat eu-land i 3 månader utan tillstånd. Vill man stanna längre behöver man uppehållsrätt och om man utgår i från att Silvia inte har sökt och beviljas sådan så har hon inte rätt att stanna. Att svenska kyrkan sedan inte finner sig i demokratiska fattade beslut är under all kritik.

Migrationsverket kan besluta om utvisning i enskilda fall, men det verkar inte hända.
Citera
2026-02-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Bara att ta sig en titt på "Hotell Paradiset"...

En annan typ av skräpmänniskor som jag inte vill se.
Citera
2026-02-06, 15:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Så länge någon här ger dem pengar så kommer de fortsätta att komma hit.
Har själv aldrig givit och kommer heller aldrig göra det till någon rom.

I västerås vet jag ett ställe där det ofta sitter en också. Vet inte hur länge hon suttit där men ibland är hon borta och har väl då åkt hem för att kunna åka hit igen.
Citera
2026-02-06, 15:22
Medlem
Sqrbankens avatar
Inte reflekterat över det men inte sett skymten av dessa filurer nu på några år i den utomhusmiljö som jag till vardags vistas i. Antar att min hjärna heller inte ens registrerade dem mot slutet.
Citera
2026-02-06, 16:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så länge någon här ger dem pengar så kommer de fortsätta att komma hit.
Har själv aldrig givit och kommer heller aldrig göra det till någon rom.

I västerås vet jag ett ställe där det ofta sitter en också. Vet inte hur länge hon suttit där men ibland är hon borta och har väl då åkt hem för att kunna åka hit igen.

De åker i regel hem vid två tillfällen, den ena i augusti då det är skördetid i Rumänien, den andra efter jul och kommer tillbaks före ramadan.

De som säljer droger brukar dock inte åka hem lika mycket utan är mer bofasta i sverige. De tigger egentligen inte, utan tiggeriet är bara en fasad. De känns igen på att de ofta är och "röker"
Citera
2026-02-06, 17:02
Medlem
sommarlovs avatar
Det hela är väldigt enkelt.

Zigenare ser ner på alla andra, de kallar som för Gadjo, viket betyder icke-människa.
Eftersom vi inte är del av deras grupp, är det helt ok att lura och stjäla från oss.

Om vi inte är del av dom, ska de inte bli del av oss.
De ska inte ha en enda krona i hjälp.
De har sina byar där de lever sina liv.
De ska vara där, inte här.
De vill inte vara här, de avskyr oss.

Sluta göd deras bidragsindustri.
De packar väskan (med dina tillhörigheter) och åker hem, snabbare än vad de kan säga korona.
Citera
2026-02-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Att Rumänien negligerar sina medborgare ska inte behöva bli Sveriges huvudvärk, i synnerhet inte eftersom Rumänien tilldelas miljonbidrag för att stävja problematiken.

Är det ens lönsamt att sitta med en pappmugg i ett modernt samhälle där kontanter knappt används till vardags? Eller har tiggarna också moderniserat sitt "yrkesutövande" genom att sitta med kortläsare?

De brukar sitta med sin mobil i handen så de tar säkert swish nuförtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in