Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2013-08-06, 07:54
  #37
Medlem
Men om vi talar om icke filtrerade sökresultat. D.v.s. en motor som inte filtrerar bort resultat som inte passar USAs regering och mediemaffian.
Vad hittar vi för sökmotor då som är bra?
Citera
2013-08-06, 10:22
  #38
Medlem
Bästa alternativet till Google är https://startpage.com/ enligt mig. Sökningarna sker anonymt, och dom sparar ingen info om den som söker.
Citera
2013-08-06, 13:39
  #39
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punkten75
Men om vi talar om icke filtrerade sökresultat. D.v.s. en motor som inte filtrerar bort resultat som inte passar USAs regering och mediemaffian.
Vad hittar vi för sökmotor då som är bra?
Startpage. De skickar dina söktermer vidare till Google och återvänder med resultaten. Startpage googlar alltså i ditt ställe.
www.startpage.com
Citera
2014-08-27, 15:25
  #40
Medlem
KokaGrodas avatar
Bumpar tråden. Hittade nyligen till startpage.com och blev nyfiken.

Ni får ursäkta min noob-nivå....

Jag uppfattar det som att Google kan inte se mina sökningar, men tar det inte stopp på integriteten där?
Jämför med att du kör på en motorväg (Google). Där är du anonym. Men kör du sen in på en avfartsväg (hemsidan med informationen du sökt på, t ex dn.se) så "ser" väl Dagens Nyheter dig som vanligt?

Och är det inte då ett bättre (eller åtminstone likvärdigt) alternativ om jag ställer in min Firefox på Privat surfning + att kakorna slängs och historiken rensas då Firefox stängs?
Citera
2014-10-04, 20:01
  #41
Medlem
sommarlovs avatar
Denna fråga är högaktuell nu när Google rensar ut träffar som passar in på vissa namn.

https://www.google.se/policies/faq/
Citera
2015-08-20, 09:30
  #42
Medlem
rayraviolis avatar
Är grovt irriterad på Google för närvarande. Jag vill ha ordagranna träffar, inte massa förslag som utgår från att jag inte kan stava. Jag vet att man kan filtrerar sökningarna, men varför köra idiot-Google om det finns bättre alternativ. Men gör det det? Vad kör ni?

Provar Startpage nu och den känns inte så tokig.
Citera
2015-08-21, 13:13
  #43
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Är grovt irriterad på Google för närvarande. Jag vill ha ordagranna träffar, inte massa förslag som utgår från att jag inte kan stava. Jag vet att man kan filtrerar sökningarna, men varför köra idiot-Google om det finns bättre alternativ. Men gör det det? Vad kör ni?

Provar Startpage nu och den känns inte så tokig.
Som flera andra redan sagt i denna tråden, så måste jag också påstå att DuckDuckGo antagligen är den "näst bästa" sökmotorn. Vissa kanske kan argumentera för att den är bättre än Google. Den värnar iallafall om din integritet.
Citera
2016-12-25, 15:51
  #44
Medlem
Finans.killens avatar
Bumpar denna.

DuckDuckGo blir bättre varje dag, dock köpt upp av Yahoo, eller missuppfattade jag det? Känns ju lagom kul.

Finns någon Fransk uppstickare också, Qwant.

Synpunkter på dessa två? Bra eller bajs?
Citera
2017-01-11, 17:25
  #45
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Bumpar denna.

DuckDuckGo blir bättre varje dag, dock köpt upp av Yahoo, eller missuppfattade jag det? Känns ju lagom kul.

Finns någon Fransk uppstickare också, Qwant.

Synpunkter på dessa två? Bra eller bajs?
Känner inte till dessa, men var dessa s.k. "anonyma" sökmotorer?
Citera
2017-01-11, 19:49
  #46
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Känner inte till dessa, men var dessa s.k. "anonyma" sökmotorer?

Vet inte vad " " i detta sammanhang betyder? Inget användarnamn som krävs, inga loggar och tydligen krypterat.
Citera
2021-01-28, 05:42
  #47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Bumpar denna.

Bumpar igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
DuckDuckGo blir bättre varje dag,

Vete fan... Jag söker en sökmotor som spårar mig och kartlägger mina sökningar, men som inte idkar godtycklig censur på resultaten.

Nån i tråden som har tips på nån sådan sökmotor?
Citera
2021-01-28, 07:41
  #48
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Bumpar igen.



Vete fan... Jag söker en sökmotor som spårar mig och kartlägger mina sökningar, men som inte idkar godtycklig censur på resultaten.

Nån i tråden som har tips på nån sådan sökmotor?


på duckduckgo så kan du lägga till "!s" för att söka genom startpage och på så vis använda Googles sökmotor by proxy.

Min rutin är att först söka på duckduckgo för att se om jag får fram det jag behöver utan evil Google, om det skiter sig så lägger jag till "!s" i sökningen.
Finns ju också P2P sökningsmotorer genom Searx. Vem som helst kan sätta upp en instance, funkar bäst när man ska söka på saker från USA. Följande är ett exempel:
https://searx.lukesmith.xyz/
https://www.youtube.com/watch?v=oufXi3e-VuA
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback