2026-02-04, 19:53
Medlem
Ördögs avatar
Ett internt dokument från Vietnams försvarsdepartement visar att landet vidtar förberedelser inför ett krig med USA. Nyhetsbyrån AP har publicerat dokumentet från augusti 2024, där USA betecknas som en "krigisk" makt, som försöker öka sitt inflytande i regionen.

Någon omedelbar risk för krig föreligger inte, säger dokumentet. Men på grund av USA:s "krigiska karaktär" bör Vietnam vara på sin vakt. Man ska förhindra att USA hittar på svepskäl för att inleda ett anfall, heter det.

Enligt Ben Swanton från människorättsgruppen The 88 Project visar dokumentet, att Hanoi ser USA som ett existentiellt hot. Vietnam kommer inte att gå med i den USA-ledda allians, som ska motverka Kinas växande makt.

Experter menar att det finns spänningar inom Vietnams ledning när det gäller relationen till USA. Kommunistpartiets konservativa falang fruktar i synnerhet en "färgrevolution" - en revolt mot regimen, stödd av utländska krafter. Forskaren Nguyen Khac Giang säger att Vietnams armé aldrig varit tillfreds med partnerskapet med USA.

Vietnams nuvarande ledare, kommunistpartiets generalsekreterare Tô Lâm har försökt stärka banden till Donald Trump och hans administration. Men den militära operationen i Venezuela väcker undran och rädsla.

Internal document shows the Vietnamese military preparing for a possible American war
https://abcnews.go.com/US/wireStory/internal-document-shows-vietnamese-military-preparing-american-war-129800527

Vietnam Prepares for a Second American Invasion
https://clashreport.com/world/articles/vietnam-prepares-for-a-second-american-invasion-5sf5wbkemi

Vietnam harbors a profound strategic distrust of the US
https://www.lemonde.fr/en/international/article/2026/02/04/vietnam-harbors-a-profound-strategic-distrust-of-the-us_6750114_4.html

Med mina ringa insikter skulle jag säga att Orange-utangen juat nu har andra länder i skottgluggen än Vietnam. Ändå tänkte jag att ämnet förtjänar en egen tråd på PU.

Vad anser forumets amatörstrateger och hobbygeopolitiker?
Senast redigerad av Ördög 2026-02-04 kl. 19:59.
Citera
2026-02-04, 20:12
Medlem
Det är logiskt att om det blir ett större krig mellan USA och Kina, så kommer Vietnam att bli ett av slagfälten.
Citera
2026-02-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är logiskt att om det blir ett större krig mellan USA och Kina, så kommer Vietnam att bli ett av slagfälten.
Ja så sa mina röster också. & det är väl rätt vanligt att rita upp möjliga scenarion.
Citera
2026-02-04, 20:22
Avstängd
Citat:
Kan du brodera ut det scenariot lite. Vilken sida tänker du dig att Vietnam skulle stå på? Min gissning är att de kommer beställa en skeppslast popcorn och sitta och titta på.
Citera
2026-02-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan du brodera ut det scenariot lite. Vilken sida tänker du dig att Vietnam skulle stå på? Min gissning är att de kommer beställa en skeppslast popcorn och sitta och titta på.

Med Trump som styr så blir det på Kinas sida. Utan Trump, vette fan, det ligger så långt in i framtiden.

Edit:

Förklaringen är helt enkelt, när Trump hugger även sina bästa vänner i ryggen, vem vill stå på hans sida om man har förnuftet i behåll?
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-02-04 kl. 20:40.
Citera
2026-02-04, 20:40
Avstängd
Citat:
Med Trump som styr så blir det på Kinas sida. Utan Trump, vette fan, det ligger så långt in i framtiden.
Kina och Vietnam är gamla rivaler och Kina försökte sig på en invasion inte långt efter att USA dragit sig ur. (För att indirekt stödja Röda Khmererna som slogs mot Vietnam. Udda nog hjälpte även USA dessa mot Vietnam.)

Det är klart att försöker sig USA på en flottblockad och Kina försöker runda den genom att använda Vietnams territorialvatten kan vad som helst hända.
Citera
2026-02-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kina och Vietnam är gamla rivaler och Kina försökte sig på en invasion inte långt efter att USA dragit sig ur. (För att indirekt stödja Röda Khmererna som slogs mot Vietnam. Udda nog hjälpte även USA dessa mot Vietnam.)

Det är klart att försöker sig USA på en flottblockad och Kina försöker runda den genom att använda Vietnams territorialvatten kan vad som helst hända.

Ja, jag vet inte hur Vietnam kommer ställa sig, men är ganska säker på att vid ett större krig mellan USA och Vietnam så blir Vietnam ett slagfält. Taskigt geografiskt läge helt enkelt.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-02-04 kl. 20:52.
Citera
2026-02-05, 00:20
Avstängd
kyrkstockens avatar
Jag undrar om påståendet är sant.

Vietnam har ju märkligt nog samarbetat med USA angående försvaret. Det motiverar vietnameserna med att man har bara varit i krig med USA en gång. Kina har invaderat 28ggr.

Därför ifrågasätter jag påståendet (det kan vara sant för det). Men det går stick i stäv med min tidigare kunskap i ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in