2026-02-05, 01:06
Medlem
Inkommers avatar
Det beror på modell. Vissa Nike är skönare än vissa Adidas och vice versa.
Citera
2026-02-05, 02:12
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Nu har jag städat skohyllan Nike-Nike-Nike - stövlar 👢 nedersta hyllan Nike-Nike- andra skor, andra skor..

Jag har haft Adidasskor förut men kan vi gemensamt diskutera hur obekväma dom är jämfört med Nike? Alltså det går ju verkligen inte att jämföra (eller jo det går, Adidas i just (skor) suger?) eller hur? Det är liksom.. inte skönt att gå i ett par Adidasskor. Foten smälter inte in i skon lika djupt? Dom är typ till för plattfotade människor med väldigt tunn fot? Jag hade Adidasskor på den skohyllan förut men jag har seriöst slängt ner dom i en kartong nere i källaren.. varje gång man gick så kändes det som att foten skulle trilla ur? Konstiga skor. Funkade i fotbollsskor och där föredrog jag dom framför Nike men absolut inte som vanliga skor.

Nike är typ dom bästa skorna jag ägt. Sköna, fast grepp om foten, mjuk sula och otroligt bra kvalitet - dom håller i år! Det gör alltid ont i hjärtat när det är dags att slänga dom. Borde sparat som kollektion. Har haft vissa riktigt udda som inte ens säljs över hela världen? Vet inte vilken modell det var.

Men till ämnet,
Vad tycker ni?

Vad är det för jävla bög”skor”? Hur kan dom vara så dåliga jämfört med Nike? Varför är dom så fattiga? Dom gångerna jag köpte Adidasskor så var det för att jag tyckte att dom var snygga, det var aldrig för att dom var sköna. Nu jobbar jag annorlunda. Går jag inte på moln så vill jag inte ha dom

Anledningen till att många Adidas-modeller är "fattiga", är för att de är gamla. Ta typ de mest populära lifestyle-varianterna nu 25/26 - Samba, Gazelle, Taekwondo, Handball Spezial - samtliga är BÅDE estetiskt smala OCH ergonomiskt gamla. De bygger på ideal från fotboll, handboll och kampsport på 60–70-talet. Foot splay, belastningsfördelning och framfotsutrymme var inte begrepp som fanns i designprocessen. Därav sjuuukt osköna om man inte har extremt smal och rak fot.

Om man däremot tittar på nya löparskor/träningsskor av Adidas finns det bredare varianter på samma sätt som hos Nike.
Citera
2026-02-05, 05:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Vans är nog bättre än Adidas skor men sämre än Nike. Dom är platta

Det är det här med en platt sula jag inte trivs med. Jag vill ha struktur, skon ska följa foten. Vi ska bli ett

Och jag är inte plattfotad. Sedan vill jag att undersidan har lite grejs under så man inte halkar. Män har förmodligen plattare fötter helt enkelt. Det är nog kvinnligt med den där bågen på foten.. och den behöver sitt stöd. Adidas ger inte det stödet. Sulan formar inte sig efter foten. Den är platt och förbli platt. Gillade inte att deras skor inte var ”djupare”. Vill länge ner med foten och att skon ska krama foten. Får det med Nike

Tycker bara det är märkligt hur det kan vara så stor skillnad på bekvämlighet och utveckling. Jag får väl inse att det är en skejtarsko. För män.
Som sagt, det är inte en universell sanning att Nike är bekvämare utan alla fötter är olika, alla går olika och så vidare.
Citera
2026-02-05, 07:31
Avstängd
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Anledningen till att många Adidas-modeller är "fattiga", är för att de är gamla. Ta typ de mest populära lifestyle-varianterna nu 25/26 - Samba, Gazelle, Taekwondo, Handball Spezial - samtliga är BÅDE estetiskt smala OCH ergonomiskt gamla. De bygger på ideal från fotboll, handboll och kampsport på 60–70-talet. Foot splay, belastningsfördelning och framfotsutrymme var inte begrepp som fanns i designprocessen. Därav sjuuukt osköna om man inte har extremt smal och rak fot.

Om man däremot tittar på nya löparskor/träningsskor av Adidas finns det bredare varianter på samma sätt som hos Nike.
Vad härligt med en riktig förklaring, tack Nu förstår jag men ändå lite konstigt av dom. Dom hade kunnat behålla sina retroskor men ändå jobba på att komma in i matchen med nyare modeller men jaja det går väl så bra så att dom inte bryr sig?
Citera
2026-02-05, 07:47
Avstängd
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudymeatballs
Du döper tråden till ”Nike VS Adidas (skor)” och frågar vad andra tycker. Då är det inte konstigt att folk svarar som om du vill ha en jämförelse mellan märkena.

Om det du egentligen vill diskutera är att Adidas är obekväma (för dig), så hade en titel i stil med “Är det bara jag som tycker Adidas är obekväma?” eller “Adidas – obekväma skor? Era erfarenheter” varit tydligare.

Som det är nu blir tråden lätt otydlig: du säger “Nike vs Adidas”, men verkar vilja prata om Adidas bekvämlighet, inte någon faktisk VS-jämförelse med Nike...
Tråden är supertydlig, det var du som inte förstod frågeställningen.

Så redan i rubriken är det tydligt att jag talar om Nike vs Adidas (skor) - men ändå vill du prata om att tjockisar och din mamma har Nike som om att inte både tjocka och smala personer använder Nike? Precis som med Adidas. Det finns liksom ingen regel att tjocka personer inte får köpa ett visst märke så det är ett väldigt märkligt ämne du svävade in på (helt själv) med hjälp av (eller till försvårande av) din hjärna.

Du har inte svarat om någonting angående jämförelsen. Du ville bara berätta att du under din livstid har sett några överviktiga personer bära Nike. Jaha.. jag kände verkligen hur lite du tillförde i tråden, du hade liksom lika bra kunnat skita i att skriva eftersom du inte hade någonting att säga som rörde trådens frågeställning men det blev svårt för din lilla hjärna. Du kunde berättat om dina erfarenheter med skorna som du själv har haft? Eller vilka du själv bär och som visade sig vara bättre? Nej nej alla tjocka människor du tittat lite extra på ockuperade hjärnbarken.
Citera
2026-02-05, 11:47
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Vad härligt med en riktig förklaring, tack Nu förstår jag men ändå lite konstigt av dom. Dom hade kunnat behålla sina retroskor men ändå jobba på att komma in i matchen med nyare modeller men jaja det går väl så bra så att dom inte bryr sig?

Det handlar mindre om vad varumärkena kan göra och mer om vad de har anledning att göra. Så länge retro fortsätter att dominera modebilden kommersiellt, finns ju ingen större motivation att blanda in funktion i ett sammanhang som redan fungerar. De fyller sin funktion genom retro-estetik, även om de är ergonomiska skräcködlor.

Nike rider samma retrovåg men med ett annat arv – främst basket, running, performance från 70-90-talen, vilket ger större variation i form och volym, från ganska generösa silhuetter till smalare.
(Typ Air Force 1, Dunk, Blazer och löparskor som Cortez och LD-1000, Air Max 95 OG)

Innovation finns hos både Adidas och Nike, men den cirkulerar liksom i ett slutet ekosystem (performance-segmentet) som främst uppmärksammas/förstås av oss som redan tränar...medan mode fortsätter belöna det som går att förstå utan att veta något om kroppen.
Senast redigerad av ArtificialElegance 2026-02-05 kl. 12:10.
Citera
2026-02-05, 14:42
Avslutad
New Balance om du måste ha sneakers

Sen ska du hellre ha oxford skor, loafers eller kängor som man.
Citera
2026-02-06, 17:31
Avstängd
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
New Balance om du måste ha sneakers

Sen ska du hellre ha oxford skor, loafers eller kängor som man.
Den trenden hakade jag faktiskt inte på!
Varken blöjsulan (skitfula skor) eller den extrem gympadojj-skon. Det blev för mycket gympa och alla hade den.

Nike har så många olika modeller att det går att välja en skön sko som inte är ”för mycket”. Den senaste är helt svart, man ser inte ens logon.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in