2026-02-04, 21:30
Bannlyst
Adidas kommer från Tyskland och är således spunnet ur fina politiska värderingar, det andra härstammar från de imperialistiska stornäsekramarna, detta avgör också!
Citera
2026-02-04, 21:56
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är ju lite det som är grejen. Nikes skor ser ofta 'snabba' ut och det är inte alltid den looken man är ute efter.
Fan vad sjukt. Sant

Jag gillar snabba skor

Jag behöver inte ett hårt fäste mot marken för dessa fötterna vill fram snabbt, skutta, springa, sparkas och slåss (typ) nä men möjligheten ska finnas där (in case of självförsvar).

Medan dom andra är en bred sula mot marken, stelare, lägre och inte riktigt optimala för att springa med. Om man inte vill lämna skon bakom sig förstås
Jag är en snabb människa. 🤷‍♀️

Jag har haft både Stan Smiths, Gazelle, superstar och Galaxy - samtliga sög
Anledningen till att jag köpte dessa (då) var enbart för att jag tyckte att dom var snygga.
Nu fattar jag att det där är inga skor för mig
Eller jag förstod det efter mina senaste för några år sedan.
Citera
2026-02-04, 22:00
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Eftersom jag har högt fotvalv har jag valt Asics de senaste 25 åren. Visst finns det andra fabrikat som ger detta oxå, men faller dit varje gång.
Sista skorna blev ett par Under Armour för att dom var 1000:- billigare än de som kändes likadana på foten, om inte bättre. Gav dom en chans....men, nu är dom helt slut så kvaliten var väl sämre.

Skall ut på shoppningrunda innan helgen så vi får se vad det blir... snart sommar ju.
Har slutat att springa runt som en idiot, men vill ändå ha ett par löpardojor, eller liknande.

Skall se vad Sketscher har.
Usch Sketchers är en bluff med fula gubb-och-tantskor. Överpriser för skor som ser ut att vara till för handikappade människor

Sorry alltid tyckt det.

Asics är säkert bra, aldrig köpt pga att dom ser för gympasko”iga” ut.

Köp ett par härliga Nike och betala priset, dom håller länge.
Citera
2026-02-04, 22:14
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Baserat på min erfarenheter så varierar det mellan olika modeller. Adidas kan till exempel inte göra en basketkänga om så deras existens berodde på det medans Nikes variant på Stan Smiths ser ut som röv och är obekväma som fan. Nikes skateskor är okej, men eftersom jag bara åker longboard så är det egentligen bara grepp och utseende som är relevant så där föredrar jag klassiska Vans.

Men eftersom jag vare sig är brudig brud eller 15 längre så skiter jag lite i vad det är för märke.
Vans är nog bättre än Adidas skor men sämre än Nike. Dom är platta

Det är det här med en platt sula jag inte trivs med. Jag vill ha struktur, skon ska följa foten. Vi ska bli ett

Och jag är inte plattfotad. Sedan vill jag att undersidan har lite grejs under så man inte halkar. Män har förmodligen plattare fötter helt enkelt. Det är nog kvinnligt med den där bågen på foten.. och den behöver sitt stöd. Adidas ger inte det stödet. Sulan formar inte sig efter foten. Den är platt och förbli platt. Gillade inte att deras skor inte var ”djupare”. Vill länge ner med foten och att skon ska krama foten. Får det med Nike

Tycker bara det är märkligt hur det kan vara så stor skillnad på bekvämlighet och utveckling. Jag får väl inse att det är en skejtarsko. För män.
Citera
2026-02-04, 22:19
Medlem
Kokplattas avatar
Inte bara lite töntigt att fokusera så hårt på en tillverkare, just för vad som verkar vara märkets skull. Bra att du är nöjd men sluta gå runt (i dina älskade Nike) och tro att det spelar någon som helst roll. Man har ju ingen stil när man går runt i olika sneakers, det är en bekvämlighetsgrej och då bör man inte bry sig om logotyper och annat trams. Väx upp.
Citera
2026-02-04, 22:27
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokplatta
Inte bara lite töntigt att fokusera så hårt på en tillverkare, just för vad som verkar vara märkets skull. Bra att du är nöjd men sluta gå runt (i dina älskade Nike) och tro att det spelar någon som helst roll. Man har ju ingen stil när man går runt i olika sneakers, det är en bekvämlighetsgrej och då bör man inte bry sig om logotyper och annat trams. Väx upp.
Men oj lilla människa, du läser inte tråden?
Det är ju precis bekvämligheten jag talar om.

Vilka skor är skönare och bättre än Nike? Berätta det för mig så ska jag springa och testa dom. Jag älskar bekväma skor, det ska vara bekvämt, snyggt och bra kvalitet. Jag är mest förundrad över hur Adidas skor kan vara så pass obekväma och fattiga jämfört med Nike? Eftersom dom är stora konkurrenter. Du är fan trög.
Citera
2026-02-04, 22:32
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
haha vad har du rökt? du tycker att helt vanliga skitskor med 3 vita stripes är snyggare än sportiga Nike's?
Sportiga är synonymt med fult som stryk i min bok.
Citera
2026-02-04, 22:48
Medlem
Kokplattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Men oj lilla människa, du läser inte tråden?
Det är ju precis bekvämligheten jag talar om.

Vilka skor är skönare och bättre än Nike? Berätta det för mig så ska jag springa och testa dom. Jag älskar bekväma skor, det ska vara bekvämt, snyggt och bra kvalitet. Jag är mest förundrad över hur Adidas skor kan vara så pass obekväma och fattiga jämfört med Nike? Eftersom dom är stora konkurrenter. Du är fan trög.

Tack för ditt svar, du förefaller vara en riktigt trevlig typ med stil och klass. Tangentbordsriddare tror jag det kallas.

Jag har läst tråden som går ut på att du vill hylla en multinationell skotillverkare och såga en annan multinationell skotillverkare, baserat på din subjektiva bedömning och dina egna erfarenheter. Jag fascineras över hur man kan brinna så mycket för frågan att du startar en tråd för ändamålet med en hätsk ton. Det är väl otroligt individuellt vilka skor man trivs bäst i och tycker är skönast?
Citera
2026-02-04, 22:54
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokplatta
Tack för ditt svar, du förefaller vara en riktigt trevlig typ med stil och klass. Tangentbordsriddare tror jag det kallas.

Jag har läst tråden som går ut på att du vill hylla en multinationell skotillverkare och såga en annan multinationell skotillverkare, baserat på din subjektiva bedömning och dina egna erfarenheter. Jag fascineras över hur man kan brinna så mycket för frågan att du startar en tråd för ändamålet med en hätsk ton. Det är väl otroligt individuellt vilka skor man trivs bäst i och tycker är skönast?
För att svara på ditt sista stycke så nej, det är inte helt individuellt vilka skor man trivs bäst i eftersom att alla kanske inte har provat båda skorna för att veta. Jag har ju haft många modeller av båda märkena och kan jämföra på riktigt.. men om det är så att vissa har fötter till fötter och andra har brännbollsrack till fötter så håller jag med dig.. 🤨 eller så finns det människor som du som bara hatar Nike för att det är Nike men aldrig har haft på dig ett par Nike. För annars hade du ju förstått precis vad jag pratar om…

Det går inte att tycka att Nike är obekvämt och att Adidas är bekvämt. Man kan däremot tycka att Nike är fult och att Adidas är snyggt. Det finns ingen människa som går från Nike till Adidas, men det finns människor som går från Adidas till Nike. När det kommer till skor. SKOR!
Citera
2026-02-04, 23:24
Medlem
Den mer intressanta frågan är varför är det främst fula, tjocka människor som verkar gilla Nike (de snygga får ju oftast betalt för att ha skiten på sig :-) ...
Citera
2026-02-04, 23:35
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudymeatballs
Den mer intressanta frågan är varför är det främst fula, tjocka människor som verkar gilla Nike (de snygga får ju oftast betalt för att ha skiten på sig :-) ...
Fråga din mamma? Hur ska vi kunna veta det.

Är trådstarten så otydlig.. (?) eller är det folk med kognitiva svårigheter som älskar att visa världen hur svårt dom har med läsförståelsen så att främlingar ska tänka, jahaja nä du gick aldrig ut gymnasiet.
Citera
2026-02-05, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Fråga din mamma? Hur ska vi kunna veta det.

Är trådstarten så otydlig.. (?) eller är det folk med kognitiva svårigheter som älskar att visa världen hur svårt dom har med läsförståelsen så att främlingar ska tänka, jahaja nä du gick aldrig ut gymnasiet.
Du döper tråden till ”Nike VS Adidas (skor)” och frågar vad andra tycker. Då är det inte konstigt att folk svarar som om du vill ha en jämförelse mellan märkena.

Om det du egentligen vill diskutera är att Adidas är obekväma (för dig), så hade en titel i stil med “Är det bara jag som tycker Adidas är obekväma?” eller “Adidas – obekväma skor? Era erfarenheter” varit tydligare.

Som det är nu blir tråden lätt otydlig: du säger “Nike vs Adidas”, men verkar vilja prata om Adidas bekvämlighet, inte någon faktisk VS-jämförelse med Nike...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in