2026-02-01, 18:03
Medlem
Xer0s avatar
Tänkte lära mig renovera batterier.
Jag har en borrmaskin från klasse med ett sånt där 14,4 volt batteri. Inuti sitter det 12x1,2 volts Nihm batterier med total capacitet på 1,2 Ah.

Jag funderar på att göra om detta till Li-ion eller LiFePO4. Då kommer jag att behöva i alla fall 4 celler för att komma upp i rätt spänning.

Med LiFePO4 ligger spänningen i cellerna vid full laddning på 3,6 volt (nominell 3,2) och varje cell ger 1,8 Ah. Vid full laddning skulle det då ligga på exakt 14,4 och sedan sjunka till 11,2 när det är urladdat.

Så LiFePO4 verkar som ett bra val. De är dessutom mer stryktåliga än Li-ion vilket känns säkrare. Men, problemet är att hitta en BMS för LiFePO4 eller någon vettig BMS över huvud taget.

Det finns 4S BMSer på Amazon för 70 spänn. Men misstänker att dessa är för Li-ion. Exakt samma kort finns på Ali-express för 22 kr. I övrigt är det ganska omöjligt att hitta några BMSer från trovärdiga källor i Europa.

Jag vet inte vad man ens bör göra? Att bygga en BMS själv känns som ett långt projekt då ett gäng olika ic kretsar och mosfets som ska driva själva balanseringen.

Risken om ger mig ned den rutten är att jag aldrig orkar få det klart. Det borde ju finns ställen där man kan hitta bra BMS byggsatser och tips från folk som håller på med elcyklar eller dylikt.

Eller köper man bara nått skit på ali express och hoppas att det inte tar eld?
Senast redigerad av Xer0 2026-02-01 kl. 18:08.
Citera
2026-02-01, 18:15
Medlem
Xer0s avatar
Ett annat alternativ är att man skiter i hela moderniseringsiden och bara inhandlar 12 st NiMh batterier av samma capacitet för en billig penning och så kopplar man ihop och kallar det ett dagsverke.

Men då har man egentligen inte lärt sig någonting, men det är förmodligen den billigaste enklaste och säkraste lösningen.
Citera
2026-02-01, 20:17
Medlem
bema56s avatar
Kör med vanliga 18650 och en billig BMS från ali. Eller skit i BMS och dra ut en balanseringskontakt och ladda med en laddare som läser av cellerna. Jag har byggt om mängder med grejer på det viset. Batterierna hittar du i kasserade datorbatterier
Citera
2026-02-01, 20:21
Medlem
Fantens avatar
Har du provat söka på LiFePO4 BMS på Ali? Jag fick fram hur många som helst - här är en för just 4S.
Citera
2026-02-02, 06:10
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Har du provat söka på LiFePO4 BMS på Ali? Jag fick fram hur många som helst - här är en för just 4S.
Länken går till en BMS för bilbatterier? Lite svårt att få in i en borrmaskin.
Citera
2026-02-02, 10:47
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Länken går till en BMS för bilbatterier? Lite svårt att få in i en borrmaskin.
My bad, jag kollade bara dom elektriska specsen. Nåja, set fanns hur många Li-Fe-BMSer som helst.
Citera
2026-02-03, 12:45
Moderator
Mappings avatar
Utgången rubrik: "Ang bms"
Ny rubrik: "Battery Management System vid renovering av batterier"
/Mod
Citera
2026-02-09, 23:12
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Kör med vanliga 18650 och en billig BMS från ali. Eller skit i BMS och dra ut en balanseringskontakt och ladda med en laddare som läser av cellerna. Jag har byggt om mängder med grejer på det viset. Batterierna hittar du i kasserade datorbatterier

Jag tycker faktiskt detta känns som det bästa alternativet. I stället för att pula ned någon bms i det där batteriet och försöka få det att fungera med befintlig laddare så borrar man ett hål och sätter på en kontakt som man kan ansluta till en extern laddare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in