2006-09-08, 16:55
Medlem
gTab2s avatar
Har ett problem med min nya laptop, det fungerar inte att ansluta till internet. När jag sätter i linan (som det inte är något fel på, har ingen router heller för den delen) så tänker den en hyfsat lång stund med etiketten "Nätverksadress erhålls". Sen ploppar det upp "Begränsad eller ingen anslutning" tillsammans med en varningstriangel över "anslutning till lokalt nätverk"-rutan. Har testat att inaktivera och aktivera igen massor med gånger. Datorn är en Fujutsi Siemens med Win Xp Pro Sp2. Har stängt av den inbyggda brandväggen som också är den enda brandväggen.

När man klickar dig fram lite på nätverksdialogen kan man få fram att den har fått ett ip och en nätmask, men inget mer. Sätter jag i linan i den stationära så får jag ip, nätmask, gateway, dns, ja hela kitet. Dock så skiljer sig ipt och nätmasken från den stationära och den bärbara åt. Jag testade en gång att manuellt konfigurera ip-inställningarna då jag kopiera de från den stationära. Visst, varningstriangeln gick bort men det gick fortfarande inte att komma ut på nätet.

Att pinga sig själv på localhost och genom mitt tilldelade ip går bra så nätverkskortet är det inget fel på.

Jag vet ärligt talat inte vad felet är, kan det vara en bugg i windows tror ni?
Hjälp!
Citera
2006-09-08, 17:23
Medlem
criss avatar
Tja.
Det är inte så att du angett mac-adress till din stationära till din ISP? Då brukar detta problem uppstå! I så fall om du vill ha båda datorerna får du minsatt skaffa dig en router, o ange dess mac-adess.
Citera
2006-09-08, 17:55
Medlem
gTab2s avatar
Det har jag ingen aning om, kanske jag har. Finns det något sätt att ta reda på och byta det? Har ComHems bredband.
Citera
2006-09-08, 22:42
Medlem
gTab2s avatar
Tack så mycket det var det som var problemet. Jag stängde av modemet ett tag och sen så funka det prima!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in