Citat:
Ursprungligen postat av
jullejulle
En kompis son är 6 år och väldigt överviktig. Mamman och jag känner varandra sedan 20 år.
BVC har varit på föräldrarna sedan han var 2,5 om att vikten är för hög och det tar mamman som en förolämpning. Hon känner sig attackerad och kan inte sluta prata om att hon tycker det är sjukt att BVC lägger sig i. Hon säger också ofta att hon ”gör allt rätt”, att han äter vanliga portioner som alla andra barn men att han bara har kraftig stomme. Beklagar sig ofta i vår chattgrupp med andra mammor. Förra helgen var hon och hälsade på med sin son och även om jag inte borde få det så fick jag en chock. Han äter utan problem en hel portion mat och tar mer mat 2-3 gånger innan han är nöjd. Vid alla måltider. Till frukost åt han fem rostade mackor och två frukter.
Nu har jag hamnat i en rävsax. Idag började hon igen prata om att hon inte förstår varför ”alla är på henne” när hon gör ”allt rätt” och berättade att skolhälsovården sagt att de kommer kontakta socialtjänsten om inget händer med vikten. Fram till de hälsade på och jag såg hur hans matvanor ser ut har jag alltid svarat stöttande och sagt att jag också tycker det är fruktansvärt med viktfokus från BVC men när risken finns att myndigheter kopplas in tänker jag att jag måste vara ärlig.
Hur tar man ett sånt här snack? Någon med tips eller erfarenheter?
Alltså vilken usel sits du är i just nu. Minfält och och krig ligger framför dig i relationen.
Att se ett barn fara illa och att ens vän är förövaren som har hamnat i klar förnekelse om deras roll i det hela är fan svårt. Det kommer behövas typ en intervention för att rå på detta.
Det andra är att vården följer felaktiga kostråd som inte duger eller hjälper, så på detta plan rekommenderar jag Dr och Psy Unwins.
https://www.dietdoctor.com/low-carb/for-doctors/hopeful-medicine
Ifall du känner att du behöver professionell hjälp och råd för att skapa en strategi för att bemöta din vän rekommenderar jag även
https://www.psykoanalys.se/
Har barnet ingen far förresten? isåfall; vad vet du om vad han anser?