2026-01-25, 15:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag vet inte om du väljer att förbise vad jag skriver, eller om du bara inte förstår. Jag jämför mig inte med männen i manosfären, det är de som vill skapa nivåer och kategorisera sig själva som bäst och starkast. Min åsikt är att detta beteende visar dem som raka motsatsen till vad de önskar, vilket jag tycker är ironiskt.

Du verkar ha svårt att ta till dig att det faktiskt går att observera och kritisera utan att värdera. Alltså; jag observerar att dessa självutnämnda ”alfaman” mest framstår som vad de själva skulle kategorisera som ”betamän” (eller ”omegamän” om det finns såna), och för min del så får de vara precis som de vill - men jag tycker att de själva borde kunna se den kognitiva dissonansen i sitt beteende.

Och ”varför” jag för en diskussion kanske har att göra med att det just förs en diskussion om detta i ett diskussionsforum. Jag beskriver vad jag ser, och hur jag tolkar det, vilket är rimligt i en diskussion. Du, däremot, väljer att släppa diskussionen och istället fokusera på personangrepp mot mig, vilket är ett vanligt grepp när någon saknar faktiska argument. Kom med något vettigt istället, du drar ju den här diskussionen ordentligt off topic.
Jag förklarar bara motsägelserna i det du säger, utan att lägga några värderingar i det. Själv verkar du ha massa värderingar om andra och hur man ska få vara. Att själv kalla de som kallar andra för svaga, för svaga, betyder faktiskt att du själv beter dig på samma sätt. Tveklöst.
Tråden handlar om alfamän och du har själv betett dig som man säger alfamän gör. Tveklöst. Jag förstår att du inte vill se det så. Jag har även visat på det tidigare.
Att du själv använder ord som är värdeladdade, men som du anser inte är det, förändrar ingenting. Du vet förstås att andra upplever dem som värdeladdade och det är därför du använder dem mot andra för att peka på dem som svaga, till skillnad från dig då.
Citera
2026-01-25, 16:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Svårt att svara på. Många män som verkar vara alfa försöker vara det, och det är beta.
En kille som Börje Salming måste man väl säga var tuff och hård. Alfa?

Inom politiken tycker jag Gunnar Strömmer och Pål Jonsson känns Beta. En som känns alfa är Johann Forsell.
Jag har den stora ynnesten att ha fått träffa Salming ett par gånger, och han har även ringt mig. Jag kan givetvis inte uttala mig om hur han var i övrigt, men när jag träffade honom så var han vänlig, lågmäld och hade inga som helst behov av att hävda sig. Väldigt genuin och totalt raka motsatsen till vad TS pratar om.

Det verkar vara legio att en Riktig Alpha Male(tm) ska vara nån slags bufflig skitstövel, men det är det sista jag skulle säga att han var.

Däremot så var han vad min morfar hade kallat för en rejäl karl.
Citera
2026-01-25, 16:25
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag förklarar bara motsägelserna i det du säger, utan att lägga några värderingar i det. Själv verkar du ha massa värderingar om andra och hur man ska få vara. Att själv kalla de som kallar andra för svaga, för svaga, betyder faktiskt att du själv beter dig på samma sätt. Tveklöst.
Tråden handlar om alfamän och du har själv betett dig som man säger alfamän gör. Tveklöst. Jag förstår att du inte vill se det så. Jag har även visat på det tidigare.
Att du själv använder ord som är värdeladdade, men som du anser inte är det, förändrar ingenting. Du vet förstås att andra upplever dem som värdeladdade och det är därför du använder dem mot andra för att peka på dem som svaga, till skillnad från dig då.
Det är omöjligt att diskutera med någon som vägrar förstå, och du behöver uppenbart jobba på din läsförståelse. Den här tråden handlar heller inte om mig, utan om män som tror att det finns relativ styrka i att dela in män i fack. Vilket jag poängterar i min värld projicerar just en sådan ”svaghet” som de verkligen inte vill förknippas med.
Citera
2026-01-25, 17:02
Medlem
Ballcancers avatar
Macron, karl bildt, juholt, fredrik lindström, fares fares osv.
Citera
2026-01-25, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Svårt att svara på. Många män som verkar vara alfa försöker vara det, och det är beta.
En kille som Börje Salming måste man väl säga var tuff och hård. Alfa?

Inom politiken tycker jag Gunnar Strömmer och Pål Jonsson känns Beta. En som känns alfa är Johann Forsell.

Förutom svensk politiker du nämner tycker jag också ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin, är alfa.
Dessutom IDF:s fd talesperson, Jonathan Conricus, han har svensk bakgrund och är definitivt alfa.
Tror i Israel och Polen kan en del alfamän hittas, bl a politikern Dominik Tarczynski.

Hemma har jag en alfahane, en liten chipin (chihuahua/dvärgpinscher) som stora hundar lägger sig på rygg för med blottad strupe. Var helt fascinerad när jag såg det hända första gången.
Min chipin är vänlig, social, modig, rättvis, mentalt stabil och det är drag jag tycker också passar på en tvåbent alfahane. Alfaman för mig som kvinna är någon som har stark, vänlig, solid energi med naturlig pondus. Inte nödvändigtvis en "machoskitstövel".
Citera
2026-01-25, 19:18
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demotrash
Jo det finns fler alfa i USA och Ryssland, och i resten av världen. Europa är en stor fet beta kontinent och 99% av männen är beta här.

Dessutom om du kan läsa så skrev jag länder i Mellanöstern och Afrika. Jag har träffat män från alla dessa ställen pga det multikulturella ställe jag bor i (Europa) och anser att de är mer alfa än europeiska män. Men som sagt det är ok att vara beta nån måste ju vara det och just i den här tidsåldern blev det européerna. Det kan mycket väl komma att ändras men just nu är Europa världens beta kontinent. Alfa kvinnorna kanske har tagit över.

Seriöst - du är en bitter incel med smala sluttande axlar.
Citera
2026-01-25, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Seriöst - du är en bitter incel med smala sluttande axlar.

Nej ni tar verkligen fel på mig som person när ni läser det jag skriver. Jag är inte alls den ni verkar tro. Tänk er motsatsen till vad ni tror så är ni nog ett steg närmare sanningen
Citera
2026-01-25, 19:26
Medlem
Creaturs avatar
Här är en europeisk alfaman:
(FB) Man föll ner på tågspåret i Gamla Stan (kröp fram själv från undersidan av tåget)
Citera
2026-01-25, 21:40
Avstängd
Citat:
Jag kan inte komma på en enda europeisk alfa man. De enda jag vet är beta. I USA är många fler män alfa, som president Trump aka daddy
Du har missuppfattat något. Trump är MOTSATSEN till alfa, för han mobbar folk och ofredar kvinnor sexuellt. Riktiga alfamän SKYDDAR svagare personer...

Vadå "daddy"? Trump reagerar ju som ett småbarn då han inte får som han vill...
Citat:
Ge exempel på europeiska alfamän
Jag
Citera
2026-01-26, 17:45
Medlem
kajnuss avatar
Cristiano Ronaldo
Zlatan Ibrahimovic
Citera
2026-01-27, 14:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jag kan inte komma på en enda europeisk alfa man. De enda jag vet är beta. I USA är många fler män alfa, som president Trump aka daddy t ex, i Ryssland med men i Europa.. not so much. I USA och Ryssland är var och varannan man alfa, helt vanliga ordinära män. Samma i andra länder typ i Mellanöstern som Israel och Afrika, samt i Asien som Kina t ex. Men i Europa? Nej de flesta är så beta och verkar hata alfa män. Varför är det så?

Har ni nånsin sett en europeisk alfa man och kan ge exempel på en? Jo förresten Zelenskyj i Ukraina skulle jag klassa som alfa, men det beror väl på att Ukraina är mer ryskt än typiskt europeiskt så det är ju inte så konstigt dessutom är han jude. Inga andra politiker gör så mycket för sitt land som Zelenskyj gör.

Varför hatar européer alfa män?

Här i Skåne finns ett vargpar, hona och hane, som fått ungar. Du kan komma hit här och studera dem så får du se riktiga alfas (vargparet) och hur de bygger upp sin flock och hur de befäster hierarkin inom flocken.
Citera
2026-01-27, 17:10
Medlem
Citat:
Jag kan inte komma på en enda europeisk alfa man. De enda jag vet är beta. I USA är många fler män alfa, som president Trump aka daddy t ex, i Ryssland med men i Europa.. not so much. I USA och Ryssland är var och varannan man alfa, helt vanliga ordinära män. Samma i andra länder typ i Mellanöstern som Israel och Afrika, samt i Asien som Kina t ex. Men i Europa? Nej de flesta är så beta och verkar hata alfa män. Varför är det så?

Har ni nånsin sett en europeisk alfa man och kan ge exempel på en? Jo förresten Zelenskyj i Ukraina skulle jag klassa som alfa, men det beror väl på att Ukraina är mer ryskt än typiskt europeiskt så det är ju inte så konstigt dessutom är han jude. Inga andra politiker gör så mycket för sitt land som Zelenskyj gör.

Varför hatar européer alfa män?

Zlatan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in