Citat:
Ursprungligen postat av
sukp
Att hävda att ”de flesta” tycker något är ett argumentationsfel, ett sk. popularitetsargument. Vad som är sant avgörs inte genom omröstning, utan genom evidens.
”Never cry wolf”-analogin förutsätter dessutom att forskningen gång på gång haft fel, vilket inte stämmer. Klimatforskning bygger på ackumulerad data, sannolikheter och riskbedömningar.
Att vi står för 0,4 % av utsläppen säger inget om huruvida åtgärder är rationella eller ej. Det är ett klassiskt ansvarsdiffusionsargument, ”någon annan är värre, alltså behöver vi inte göra något”. Med samma logik kan du begå grova brott, för det är alltid någon som gör något värre.
Jag är nyfiken på vilken sorts vetenskap du vill att vi ska luta oss mot? Ska vi vänta tills effekterna är fullständigt och oåterkalleligt konstaterade innan vi agerar, eller acceptera att vetenskap ofta handlar om att agera under osäkerhet?
Det jag säger är att vi i Sverige gör mer än tillräckligt med tanke på det lilla vi står för, 0,4% som sagt.
Vetenskapen är rätt i bemärkelse men domedagsprofetiorna är långt ifrån rätt gällande din ackumulerade data, inget har ju uppfyllts vilket gör att man just kan ifrågasätta datan, sannolikheterna och bedömningarna.
CO2 Utsläppen har bara ökat, det kan du inte annat än hålla med om, och trots det har ingen av profetiorna slagit in, inte ens nära heller!
Känns som klimat alarmisterna kör Trump manér i sina utlåtanden, men det kanske är det som behövs om man ska få en bråkdel att lyssna.
Jag avfärdar inte hotet mot vår planet men att straffa oss själva i Sverige med avgifter och andra dumheter är inget annat späkning i det globala sammanhanget!
Som Sagt så är USA, Kina och Kanada där det måste hända något om vi ska rädda planeten.
Så om vi ska göra riktig nytta ska vi hota med sanktioner eller tullar från EU sida mot dessa länder om de inte uppfyller någon typ av miljöutsläpps krav, då börjar vi prata riktig politik som gör förändring.
Återigen så silar vi myggor och sväljer kameler och hur mycket vi än ägnar oss åt självspäkning i Sverige så kommer planeten gå under ändå om inte nämnda länder börjar göra sitt.