2026-01-20, 00:53
Medlem
Riksreptilens avatar
Om TS vill ge det ett till försök med stekpannan kan det nog vara värt att låta fryspizzan bli rumstempererad är min killgissning.

Mvh från en som skulle använda min ugn, micro och utomhusgrill hellre till detta uppdrag.
Citera
2026-01-20, 01:18
Medlem
Har gjort det några gånger när ugnen var paj. Det funkade bra när jag insett att knepet är att köpa ett märke med mycket ost, t ex Coop (inte ICA!). Då bildar osten en knaprig skorpa när man steker den som håller ihop all topping så den inte ramlar av när man vänder pizzan. Det blir inte soppa av det och inga frityrmängder olja krävs.

Vill minnas att det också gick lättare om man vek pizzan på hälften inför att steka undersidan, så den blev mer som en inbakt.
Citera
2026-01-20, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Har ni provat att fritera en frys pizza i en stekpanna med höga kanter ? Jag gjorde det i Fredags och det blev oätligt . Konsistens såg ut som en soppa/gegga med skarp botten . Tog en matsked och spottade ute det direkt... Ja vad säger alla stjärn kockar om ideen ?

Vad ska du fritera för? Ha den på låg värme med lite matfett i botten och lägg ett lock över.
Citera
2026-01-22, 19:46
Medlem
Vem0ths avatar
Det går men det blir något av en sörja på toppen då det princip smakar som en mikrad billyspizza oavsett hur fin fryspizza man kör.

Täck över stekpannan med aluminiumfolie så det blir något av en ugnsliknande effekt i stekpannan, stick ett hål för att släppa ut ånga för du vill hellre bara ha varma luften som bildas av stekpannans botten. Det kommer få osten att smälta och andra ingredienser att tillagas men det får ingen färg och blir något slajmigt när bottenbrödet blivit färdiggräddat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in