Citat:
Ursprungligen postat av
molliesmille
Fuktskador? Bott i välskött bostadsrättsfastighet från 1958. Stambyte gjordes 2005 då badrummen totalrenoverades. Under 35 år där förekom inga fuktskador. (Däremot höjdes månadsavgiften chockerande mycket i samband med stambytet. Den tidigare imponerande låga avgiften nästan fördubblades. Det finns styrelser som prioriterar låg avgift framför nödvändig skötsel av underhåll.)
Ja fuktskador. Man brukar passa på att totalrenovera när man gör stambyten vilket absolut senast bör göras var 50:e år, inget nytt. Byte av tätskikt ska helst ske var 20:e - 25:e år. Beroende på material som använts kanske även tidigare, (som jag anförde i mitt första inlägg). Jag är glad att din lägenhet är välskött.
Men jag hade återigen inte köpt en lägenhet från 40/50-talet 2026 utan att ha med mig en GVK fackman som kan fuktskador och har adekvat utrustning. Särskilt badrummen är sällan anpassade för våra nya duschvanor.
Förhoppningsvis tar TS tillvara på sin undersökningsplikt och begär alla former av renoveringsintyg som tex. våtrumsintyg, saknas detta är det en stark indikation för att passa på just det objektet om denne inte planerat en totalrenovering.