2026-01-17, 22:39
Bannlyst
Vill bli mycket, men har ingen stark matematik, vill bli pilot, men är röd grön färgblind. Vill jobba inom IT eller politik.

Är snart 30 och har bara gymnasieexamen.

Min sömn är totalt åt helvete. Har bara jobbat kväll i hela mitt liv, har enormt mycket stress, kan inte vakna tidigt, går inte... Har hört att man inte behöver gå på alla klasser under en kurs på universitet, att man kan göra det hemma osv? Stämmer detta?

Hur är det att läsa Statsvetenskap, är det svårt? Det krävs väl ingen matematik där antar jag... Vilka saker inom IT kan läsa om min matematik är dålig?

Känner mig kass för att jag inte är utbildad to be honest.
Citera
2026-01-17, 22:48
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Truckförare for the win!
Citera
2026-01-17, 22:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Informatik är inte så mycket matte. Datavetenskap är ju mer av den varan. Desto mer tekniskt ett ämne är desto mer matte.
Citera
2026-01-17, 23:04
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Tycker du ska söka in på någon fristående kurs inom det du tycker är intressant. Kommer du in kan du ju se hur det verkar, bygga upp förtroendet för studier liksom.
Citera
2026-01-17, 23:19
Medlem
pn222jws avatar
Okej - det var ett tag sen men... Statsvetenskap är bra, man kan snacka ofta och mycket - men då måste man också läsa in mycket litteratur - du måste få fina betyg och glänsa. Datologi/systemvetenskap är okej - om du får bra betyg betyder det väl att du är intelligent. Statvetenskap är intressant men annorlunda än gymnasiets samhällskunskap... det är mer filosofiskt och politiskt detaljerat, lärarna och medstudenterna är kul - men du ska ändå plugga rejält så att du får bra betyg. Fortsätt jobba kväll/natt deltid och plugga samtidigt... du har hört delvis rätt - det är väldigt få obligatoriska lektioner och seminarier inom dom två ämnen du nämnt. Men det matnyttiga måste man själv studera.
Citera
2026-01-18, 00:06
Medlem
kalkryggars avatar
Tycker nog att du ska börja med att ta tag i dina livsproblem. Stressen och sömnproblemen (som jag antar hänger ihop).

Du måste jobba på att få en ordentlig dygnsrytm och jobba på att få bort stressen. Du kan klara det precis som vem som helst kan klara det.

Sen tycker jag att du går på studierna.

Vad menar du med att du inte har någon stark matematik?

Jag skulle säga att det är det viktigaste i ditt liv att först och främst jobba bort stressen och sömnproblemen. Sen studera. Under tiden du jobbar på dina stressproblem så kan du lite lugnt fundera på vad du vill studera. Du kan förmodligen skriva här i tråden om olika program och vad du känner för och få kommentarer om det.
Citera
2026-01-18, 00:37
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
Vilka saker inom IT kan läsa om min matematik är dålig?

I princip inga. Man behöver förstå flerdimensionella fält ("arrayer"), länkade listor, tupler och en mängd andra datastrukturer, samt hantera olika slags datatyper i den allra mest grundläggande programmering. Boolesk algebra ligger också i grunden för all slags logik, och jag ser inte hur man skulle kunna hantera databaser utan förståelse för listor och liknande strukturer.
Citera
2026-01-18, 01:05
Medlem
Om du inte hittar ett IT-jobb i USA som är 100% distans så är det där med endast kvällsjobb svårt.
Visst det finns rena kvällsjobb inom IT i Sverige men de är nog inte jättemånga.
De "flesta" IT människor börjar sitt jobb innan 10:00 på förmiddagen i Sverige.
Citera
2026-01-18, 02:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Vilka saker inom IT kan läsa om min matematik är dålig?
Läs till nätverkstekniker på yrkeshögskola. Läser du på IT på universitetet så lär du dig inget om datorer. Du lär dig bara dokumenthantering, powerpoint och hur man får chefen att må bra. Kan tycka det är illa att marknaden betalar mer för hittepåjobbet som systemvetare när de egentligen inte kan så mycket om datorer. Så gillar du IT, leta upp en utbildning på YH som passar dig.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-01-18 kl. 03:01.
Citera
2026-01-18, 08:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Tycker nog att du ska börja med att ta tag i dina livsproblem. Stressen och sömnproblemen (som jag antar hänger ihop).

Du måste jobba på att få en ordentlig dygnsrytm och jobba på att få bort stressen. Du kan klara det precis som vem som helst kan klara det.

Sen tycker jag att du går på studierna.

Vad menar du med att du inte har någon stark matematik?

Jag skulle säga att det är det viktigaste i ditt liv att först och främst jobba bort stressen och sömnproblemen. Sen studera. Under tiden du jobbar på dina stressproblem så kan du lite lugnt fundera på vad du vill studera. Du kan förmodligen skriva här i tråden om olika program och vad du känner för och få kommentarer om det.

Hur ska TS ta tag i dessa problem? Han har ju uppenbarligen ingen metod, annars hade han ju inte haft problemen.
Citera
2026-01-18, 08:09
Medlem
Citat:
Vill bli mycket, men har ingen stark matematik, vill bli pilot, men är röd grön färgblind. Vill jobba inom IT eller politik.

Min sömn är totalt åt helvete. Har bara jobbat kväll i hela mitt liv, har enormt mycket stress, kan inte vakna tidigt, går inte... Har hört att man inte behöver gå på alla klasser under en kurs på universitet, att man kan göra det hemma osv? Stämmer detta?

Hur är det att läsa Statsvetenskap, är det svårt? Det krävs väl ingen matematik där antar jag... Vilka saker inom IT kan läsa om min matematik är dålig?

Det första du ska göra är att kontakta psykiatrin, du mår inte bra. Släpp tankarna på högskoleutbildning, det kommer du inte att klara av.
Citera
2026-01-18, 10:43
Medlem
Tengus avatar
Citat:

Jag känner flera som har karriärer inom både IT-drift och -säkerhet som har endast gymnasieexamen (jag själv inräknad), men även ett par som hoppade av gymnasiet och började jobba i stället (en briljant f.d. kollega och min chef t.ex.). Det dessa personer har som väger upp bristen på utbildning, är ett enormt intresse för IT.

Jag själv har ingen högre utbildning än gymnasienivå, läste musik på gymnasiet och folkhögskola men bestämde mig sedan för att jag inte ville bli musiker, så jag tog ett lagerjobb (2007-2010) och började efter ett tag att läsa ebooks och kolla på elearning-videos om Linux och systemdrift. Jag jobbade också kväll, 11:00-23:30 i roterande 2/3-skift. Fick jobb på IT-support 2010 när jag var 27 och jobbade mig upp till IT-drift efter 1,5 år. Har bara fortsatt uppåt som IT-drifttekniker och -arkitekt sedan dess. Var chef ett par år men gillade inte det, så jag gick tillbaka till endast operativt arbete.

2011-2018 var jag förtroendevald på i princip alla uppdrag man kan ha som fackligt ombud, sedan bytte jag jobb och hade inte längre kollektivavtal, men 2019 köpte jag bostadsrätt och började engagera mig i styrelsen där i stället. Dessa uppdrag är inte politik i sig, men du kan säkert se kopplingen jag försöker göra.

Obs att detta inte är mitt CV eller något skryt, vill bara illustrera att det går att jobba med IT utan att vara matematiskt lagd. Jag fick G i A-kursen men IG i B-kursen, iofs kanske mest pga ointresse. Har iaf inga problem med att skriva scripts med arrayer eller förstå hur databaser och dess scheman är konstruerade, som någon annan (programmerare) i tråden antydde. Boolean är true/false om man hårdrar det, det krävs inga högre studier för att förstå skillnaden.

Vad jag däremot håller med alla andra om är att du behöver ta itu med problemen du beskriver. Identifiera vad du blir stressad över så att du kan ta tag i grundproblemet och/eller sök professionell hjälp för att hantera stressen. Att du inte kan vakna tidigt beror gissningsvis också på att du är uppe för sent. Du behöver bestämma dig för vad du vill göra och satsa på det. Att ha ett mål och ett fokus kanske också hjälper med din stress.

Lycka till!
Senast redigerad av Tengu 2026-01-18 kl. 10:45. Anledning: förtydligande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här