Citat:
Ursprungligen postat av
Slutdebatten
Vill bli mycket, men har ingen stark matematik, vill bli pilot, men är röd grön färgblind. Vill jobba inom IT eller politik.
Är snart 30 och har bara gymnasieexamen.
Min sömn är totalt åt helvete. Har bara jobbat kväll i hela mitt liv, har enormt mycket stress, kan inte vakna tidigt, går inte... Har hört att man inte behöver gå på alla klasser under en kurs på universitet, att man kan göra det hemma osv? Stämmer detta?
Hur är det att läsa Statsvetenskap, är det svårt? Det krävs väl ingen matematik där antar jag... Vilka saker inom IT kan läsa om min matematik är dålig?
Känner mig kass för att jag inte är utbildad to be honest.
Jag känner flera som har karriärer inom både IT-drift och -säkerhet som har endast gymnasieexamen (jag själv inräknad), men även ett par som hoppade av gymnasiet och började jobba i stället (en briljant f.d. kollega och min chef t.ex.). Det dessa personer har som väger upp bristen på utbildning, är ett enormt intresse för IT.
Jag själv har ingen högre utbildning än gymnasienivå, läste musik på gymnasiet och folkhögskola men bestämde mig sedan för att jag inte ville bli musiker, så jag tog ett lagerjobb (2007-2010) och började efter ett tag att läsa ebooks och kolla på elearning-videos om Linux och systemdrift. Jag jobbade också kväll, 11:00-23:30 i roterande 2/3-skift. Fick jobb på IT-support 2010 när jag var 27 och jobbade mig upp till IT-drift efter 1,5 år. Har bara fortsatt uppåt som IT-drifttekniker och -arkitekt sedan dess. Var chef ett par år men gillade inte det, så jag gick tillbaka till endast operativt arbete.
2011-2018 var jag förtroendevald på i princip alla uppdrag man kan ha som fackligt ombud, sedan bytte jag jobb och hade inte längre kollektivavtal, men 2019 köpte jag bostadsrätt och började engagera mig i styrelsen där i stället. Dessa uppdrag är inte politik i sig, men du kan säkert se kopplingen jag försöker göra.
Obs att detta inte är mitt CV eller något skryt, vill bara illustrera att det går att jobba med IT utan att vara matematiskt lagd. Jag fick G i A-kursen men IG i B-kursen, iofs kanske mest pga ointresse. Har iaf inga problem med att skriva scripts med arrayer eller förstå hur databaser och dess scheman är konstruerade, som någon annan (programmerare) i tråden antydde. Boolean är true/false om man hårdrar det, det krävs inga högre studier för att förstå skillnaden.
Vad jag däremot håller med alla andra om är att du behöver ta itu med problemen du beskriver. Identifiera vad du blir stressad över så att du kan ta tag i grundproblemet och/eller sök professionell hjälp för att hantera stressen. Att du inte kan vakna tidigt beror gissningsvis också på att du är uppe för sent. Du behöver bestämma dig för vad du vill göra och satsa på det. Att ha ett mål och ett fokus kanske också hjälper med din stress.
Lycka till!