2026-01-17, 12:34
Medlem
Jag, frun och ungen kommer flytta till Norrköping någon gång det här året, har inte bott där på 16 år då jag har inte längre koll på vilka områden som rekommenderas och vilka man ska hålla sig borta från. Kilar både på hus i utkanten av staden men även i mindre orter runt om upp till 30 minuter med bil, men även lägenheter inne i staden. Vill särskilt undvika stök och kaosmänniskor.

Jag antar att man fortfarande bör undvika Hageby och Navestad, men hur är t.ex. Haga?

Hur är det med småorterna runt om, Svärtinge verkar rätt fint, men hur är Krokek kan man bo där om man inte är släkt med alla andra? Östra Ryd? Västra Husby? Etc.

Tar tacksamt emot alla tips, råd och rekommendationer.

Letade men hittade bara utdaterade trådar på samma ämne.
Citera
2026-01-17, 13:10
Medlem
Navestad och Hageby ska du hålla dig borta från om du inte trivs bland negrer och andra individer med rashandikapp.
Citera
2026-01-17, 13:28
Bannlyst
Du bör undvika lägenheter inne i stan och även Haga. Ju längre bort desto bättre. Hitta ett hus på en liten ort då borde ni slippa åtminstone merparten av kulturberikningen.
Citera
2026-01-17, 13:35
Medlem
bo-jerrys avatar
Inne i stan finns lindö. Önskar du lägenhet säger jag Oxelbergen. Där bor tvättat folk och bostäderna håller sina priser.

Utanför om du har barn är Ljunga bra.
Citera
2026-01-17, 15:12
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Du bör undvika lägenheter inne i stan och även Haga. Ju längre bort desto bättre. Hitta ett hus på en liten ort då borde ni slippa åtminstone merparten av kulturberikningen.
Vad är dåligt med haga? Har inte varit där på länge men förut ansågs det som ett bra område , lugnt och blandad med hus , hyresrätter och bostadsrätter.
Citera
2026-01-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Jag, frun och ungen kommer flytta till Norrköping någon gång det här året, har inte bott där på 16 år då jag har inte längre koll på vilka områden som rekommenderas och vilka man ska hålla sig borta från. Kilar både på hus i utkanten av staden men även i mindre orter runt om upp till 30 minuter med bil, men även lägenheter inne i staden. Vill särskilt undvika stök och kaosmänniskor.

Jag antar att man fortfarande bör undvika Hageby och Navestad, men hur är t.ex. Haga?

Hur är det med småorterna runt om, Svärtinge verkar rätt fint, men hur är Krokek kan man bo där om man inte är släkt med alla andra? Östra Ryd? Västra Husby? Etc.

Tar tacksamt emot alla tips, råd och rekommendationer.

Letade men hittade bara utdaterade trådar på samma ämne.
Det är i princip bara Svärtinge, vikbolandet och liknande områden det inte sprängts i under det senaste året. Skarphagen tror jag skonats hittills också.
Knieppen, Lindö osv har en familj där adresser hårdbevakas med jämna mellanrum för minimera risken för smällar. I Smedby har det smällt mer än en gång i närtid.
Citera
2026-01-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Det är i princip bara Svärtinge, vikbolandet och liknande områden det inte sprängts i under det senaste året. Skarphagen tror jag skonats hittills också.
Man har även sprängt på Östermalm i Stockholm, och man har fiskat upp mänskliga likdelar i Norr Mälarstrand, det innebär inte att det är dåliga platser att bo på.

Jag kan också tänkas vara intresserad av Norrköping, men vill då ha lite mer nyanserat än att det har sprängts.
Citera
2026-01-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Vad är dåligt med haga? Har inte varit där på länge men förut ansågs det som ett bra område , lugnt och blandad med hus , hyresrätter och bostadsrätter.

Precis så jag minns det från när jag växte upp i Norrköping, men som sagt var det länge sedan nu. Hoppas det kommer mer detaljer.
Citera
2026-01-17, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay

Förut ja men inte numera. Områden med hyresrätter blir förstörda förr än senare. Fråga inte varför.
Citera
2026-01-17, 17:15
Medlem
HVIT.s avatar
Inre hamnen. Nybyggt och fräscht.
Citera
2026-01-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man har även sprängt på Östermalm i Stockholm, och man har fiskat upp mänskliga likdelar i Norr Mälarstrand, det innebär inte att det är dåliga platser att bo på.

Jag kan också tänkas vara intresserad av Norrköping, men vill då ha lite mer nyanserat än att det har sprängts.

Nej, det behöver inte betyda att det är dåligt men en övervägande majoritet brukar kanske ha sprängningar i närtid som avskräckande exempel på ställen att bo. De flesta finner det extremt oroande helt enkelt eftersom det drabbar många oskyldiga varje gång.
Det finns väl för- och nackdelar med alla områden. Ljura har t ex fina parker och gräsytor, närhet till innerstan, ica kvantum och kollektivtrafik. Även närhet till skola och fritidsaktiviteter för barn och ungdomar utan att de är beroende av skjuts. Nackdelarna är t ex att det skett en stor sprängning nyligen, hög kriminalitet, öppen droglagning, högt bidragsberoende, ovilja att tala med polis och ligger bredvid stadens mest utsatta områden.
Så kan man hålla på med varje område.
Citera
2026-01-17, 18:52
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag bodde i en bostadsrätt i Vilbergen i fler år. Under den tiden jag bodde där var det väldigt lugnt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in