2026-01-17, 10:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Vet inte hur jag ska förklara mina tankar men gör ett försök...

Förr i tiden, kanske 70, 80, 90 tal ville somliga, främst unga chocka omgivningen med sin klädsel. Sticka ut och bryta mot äldre sociala konventioner.

Stilarna gick väl kanske lite in mellan tidsperioderna men ändock.

70-80 tal punk. Nitar, rutiga byxor, korta skinnjackor, tuppkam.

80-tal hårdrock. Långt permanentat hår.

80-90 tal kom väl hiphopen.

90-tal grunge, koftor och flanellskjortor converse.

Hur klär sig unga idag för att sticka ut? Jag vet inte.

Har dock slagit mig att slipsen försvunnit även bland de som traditionellt klätt sig fint och business. Partiledarna (männen) bär aldrig slips numera. Ulf Kristersson har lagt slipsen på hyllan. Det hade varit otänkbart för såväl Carl Bildt som Ulf Adelsohn. Olof Palme och Göran Persson bar slips.
Tittar man på näringslivet numera så har alla företagsledarna hängt in slipsen i garderoben för gott. Vet inte ens om kungen bär slips i Sverige längre.
Visst, man skulle kunna se förändringen som en förändring i mode, men riktigt så är det ju inte. I vart fall inte om man tittar internationellt.

Besöker du en svensk storbanks huvudkontor idag bär nästan ingen slips. Besöker du däremot en bank i New York, Singapore eller London bär alla slips.

Min slutsats. Ska du provocera i Sverige idag ska du inte komma klädd som en punkare eller hipster. Du ska komma välklädd i kostym och slips. Helst skräddarsytt förstås.

Någon fler än jag som gjort samma iakttagelse?
Citera
2026-01-17, 10:49
Medlem
Nej det har jag inte men visst är det rätt korkat att bära ett plagg som slips den fyller ju ingen funktion alls.
Citera
2026-01-17, 11:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Nej det har jag inte men visst är det rätt korkat att bära ett plagg som slips den fyller ju ingen funktion alls.

Funktion?

Vad fyller en skjorta för funktion jmf med en t-shirt?

Tänker att det vi har på oss fyller andra "funktioner" och inte bara syftar till att hålla oss varma.
Citera
2026-01-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vet inte hur jag ska förklara mina tankar men gör ett försök...

Förr i tiden, kanske 70, 80, 90 tal ville somliga, främst unga chocka omgivningen med sin klädsel. Sticka ut och bryta mot äldre sociala konventioner.

Stilarna gick väl kanske lite in mellan tidsperioderna men ändock.

70-80 tal punk. Nitar, rutiga byxor, korta skinnjackor, tuppkam.

80-tal hårdrock. Långt permanentat hår.

80-90 tal kom väl hiphopen.

90-tal grunge, koftor och flanellskjortor converse.

Hur klär sig unga idag för att sticka ut? Jag vet inte.

Har dock slagit mig att slipsen försvunnit även bland de som traditionellt klätt sig fint och business. Partiledarna (männen) bär aldrig slips numera. Ulf Kristersson har lagt slipsen på hyllan. Det hade varit otänkbart för såväl Carl Bildt som Ulf Adelsohn. Olof Palme och Göran Persson bar slips.
Tittar man på näringslivet numera så har alla företagsledarna hängt in slipsen i garderoben för gott. Vet inte ens om kungen bär slips i Sverige längre.
Visst, man skulle kunna se förändringen som en förändring i mode, men riktigt så är det ju inte. I vart fall inte om man tittar internationellt.

Besöker du en svensk storbanks huvudkontor idag bär nästan ingen slips. Besöker du däremot en bank i New York, Singapore eller London bär alla slips.

Min slutsats. Ska du provocera i Sverige idag ska du inte komma klädd som en punkare eller hipster. Du ska komma välklädd i kostym och slips. Helst skräddarsytt förstås.

Jag gjorde en bildgoogling på Ulf Kristersson och på 9 av de 10 första bilderna på honom som kom upp så har han på sig slips. Så helt borta är den inte.
Citera
2026-01-17, 12:22
Medlem
Fantens avatar
Det är lika punk med slips, som det är att spela golf.
Citera
2026-01-17, 12:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jag gjorde en bildgoogling på Ulf Kristersson och på 9 av de 10 första bilderna på honom som kom upp så har han på sig slips. Så helt borta är den inte.

Gjorde samma sak. De allra första är pressbilder och porträttbilder från regeringen och moderaterna.

Längre ned är vanliga.
Citera
2026-01-17, 12:36
Medlem
Karmans avatar
Har jobbat med slips i decennier tidigare, så ärligt är det skönt att slippa den snaran om halsen. Men visst idag är det ju lite udda att ha slips och det är ju snyggt om man har en snygg kostym med en snygg slips. Så lite punk är det kanske ändå!
Citera
2026-01-17, 14:16
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Hade jag satt på mig en slips och gått ut och spelat golf hade det vart jävligt punk.
Citera
2026-01-17, 14:27
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Hade jag satt på mig en slips och gått ut och spelat golf hade det vart jävligt punk.
Nej, inte ens om Sid Vicious, Brett Gurewitz och Joe Strummer skulle sluta upp för en foursome så blir det punk med golf.

Det kan däremot vara rätt rockandroll med slips. Men inte punk.
Citera
2026-01-17, 14:33
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Nej, inte ens om Sid Vicious, Brett Gurewitz och Joe Strummer skulle sluta upp för en foursome så blir det punk med golf.

Det kan däremot vara rätt rockandroll med slips. Men inte punk.
För inget är mer punk en klädregler och uppförandekoder?
Citera
2026-01-17, 15:36
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Jag har hört en liknande obeservation. Dagens "counter-culture" är de konservativa.

Jag var med på ett samtal med den nuvarande priorn av Taizé-kommuniteten, Brother Matthew, för ca 12 år sedan.
Då sa han att ungdomarna i gruppen var rebeller. De gjorde inte det som förväntades att ungdomar gör. Ungdomar förväntas hänga på stan och i galleriorna. De här ungdomarna gick till kyrkan istället. Det var att rebellera mot förväntningarna.

Jag vet inte riktigt fullt ut vad "punk" innebär. Men om det är att rebellera mot samhället och förväntade normer, så kan jag hålla med till viss del. Kostym och slips till vardag är "punk"
Citera
2026-01-17, 17:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Det är betydligt fler som spelar golf. Golf är svensson.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in