2026-01-16, 19:13
Medlem
Mindmes avatar
Tar nu levaxin för dålig sköldkörtel. Läste någonstans att om man tar levaxin kan man gå ned i vikt (vilket den gör ändå) men kan man öka viktminskningen med flera tabletter? Vad tror ni? Någon som testat?
Citera
2026-01-16, 19:19
Medlem
Testa inte, är direkt farligt. Börja räkna kalorier istället. Så jävla svårt är det inte.

Herregud vilka idiotiska genvägar folk försöker ta numera. Kämpa lite istället, ger tillfredsställelse i slutändan.
Citera
2026-01-16, 19:20
Medlem
Det är inte någon smart ide att överdosera Levaxin. Det är farligt:

Risker vid långvarig överdosering
Långvarigt intag av för hög dos kan vara skadligt för hjärtat och öka risken för rytmstörningar som förmaksflimmer. Det finns även rapporter om hjärtstillestånd vid långvarigt missbruk av substansen.
Citera
2026-01-16, 20:16
Medlem
Lista på möjliga problem
Uttalad trötthet
Nervositet
Hjärtklappning
Värmeintolerans
Svettningar
Muskelsvaghet
Frekvent tarmtömning
Problem med samliv
Depression
Darrighet
Viktnedgång
Ögonsymtom - oftalmopati
Citera
2026-01-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
Tar nu levaxin för dålig sköldkörtel. Läste någonstans att om man tar levaxin kan man gå ned i vikt (vilket den gör ändå) men kan man öka viktminskningen med flera tabletter? Vad tror ni? Någon som testat?

Nej det ska du inte göra det kan vara farligt. https://www.1177.se/Stockholm/undersokning-behandling/behandling-med-lakemedel/lakemedel-utifran-diagnos/lakemedel-vid-hypotyreos/
Citera
2026-01-17, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme

Det där men att man går ner i vikt av levaxin tror jag mer att det är BS då jag hade hypotyreos alltså låg nivå av sköldkörtelhormon (TSH) Nu är jag på 175mg och ingen vikt eller aptit förändring.

Jag råkade ta dubbel dos en gång och kan säga att det gör jag inte mer. Hjärtklappning/extraslag och då jag har SVT (Supraventrikulär takykardi) så var detta inte roligt, allmänt svag i kroppen och mådde illa var det jag blev en hel dag.

Så nej, det är ingen ide att försöka använda det som viktminskning.
Citera
2026-01-19, 15:23
Moderator
manamanahs avatar
Hår- och kroppsvård --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2026-01-19, 15:33
Medlem
zombie-nations avatar
Det är rätt ovanligt att man går ned mer än några kilo av Levaxin, detta brukar bero på ökad energi och att man rör sig lite mer.

Men, väldigt många som börjar ta Levaxin, går inte ned i vikt. Därför att kroppen prioriterar sådant som är viktigt men vi inte riktigt märker, t ex att smårörelser i vila ökar, kroppstemp ökar till närmare normal, vilopuls ökar, systemet funkar bättre.

Att göra sig hypertyroid är rent livsfarligt, du börjar holka ur skelettet och tänderna, du kan få utstående ögon, du sliter på hjärtat.

Om du inte upplever att du får ökad energi och kan använda till motion, borde du tala med din läkare. En del människor mår bättre på T3-medicin eller en kombination.

Men oftast får man ju en "smekmånad" på Levaxin i rätt dos som håller ett år, där man är sprallande glad och har mycket energi.
Citera
2026-01-19, 15:48
Medlem
zombie-nations avatar
Just det, vill även lägga till att har man haft hypotyreos och fått behandling, så är kroppen ändå inte redo att släppa på fettet, kroppen har lärt sig att hamstra det. Det allra bästa man kan göra är att inte ha massa damp som jag, det är verkligen det sämsta. Istället, ha väldigt regelbundna måltider som kroppen kan vänja sig vid, med relativt lågt GI (behövs ingen hysteri, bara "normalt") och relativt mycket protein. "Lagom" motion som är liknande varje dag. Bra sömn.

Det är först när alla system stabiliserats på en bra dos Levaxin, som kroppen är OK med att släppa det extra fettet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in