2026-01-14, 17:17
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Att vissa människor inte mår bra förstår jag. Men varför tar de livet av sig, oftast i ensamhet?

Jag menar varför tar de inte med sig Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven eller Gunnar Strömmer med sig in i döden?

Många av dessa personer har antagligen inte åstadkommit mycket i livet. Och har de det så har det mesta gått åt helvete ändå. Kanske lämnar de nåt barn efter sig. Men om de ändå ska ta livet av sig varför i helvete tar de inte med sig nån politiker, känd vänstermupp, eller polischef in i döden?

Varför går de inte in på somaliska föreningen med en bombväst och tar med sig 70 somalier in i döden?

Istället gasar de ihjäl sig i garaget, eller tar 200 narkotikaklassade tabletter, eller slänger sig framför tåget.

Jag menar ska man ändå dö så är det ju lika bra att ta några jävla svin och/eller landsförrädare med dig in i döden

Jag förstår mig inte på dem
Citera
2026-01-14, 17:23
Medlem
Jag tror att de ger blanka fan i andra människor just då. Det är som om man sitter i ett svart hål: världen utanför och andra människor är långt, långt borta. Det enda som existerar är den egna ångesten och tanken på att slippa må som man mår. Man tänker inte precis rationellt i det tillståndet. "Världen blir en bättre plats av att jag försvinner."

Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade aldrig en tanke på att jag skulle göra mitt självmord till ett statement eller ta med mig någon i döden. Alla former av planer var helt meningslösa. Allt var meningslöst. Det fanns bara en sak i skallen och det var att jag äntligen skulle försvinna för alltid.
Citera
2026-01-14, 17:25
Moderator
tobess avatar
För varje självmord så finns det enligt statistiken ungefär 25 försök, d.v.s. det är inte speciellt lätt att ta livet av endast sig själv, heller.

Utöver det så kan man må psykiskt dåligt utan att för den delen vilja mörda någon annan. Varför skulle man per automatik vilja ta någon annan med sig i döden. De allra flesta människor vill inte mörda andra människor, helt oavsett om de själv vill leva eller inte.

Eller är det ända som stoppar dig från att mörda andra att du vill leva själv?
Citera
2026-01-14, 17:25
Medlem
Man kanske inte vill dra skam över sin familj. Om jag skulle bestämt mig för att dö så skulle jag inte vilja dra uppmärksamhet till mig. Bara dö i stillhet och glömmas bort för evigt.

Dessutom har folk ofta mycket mer personliga konflikter än Fredrik Reinfeldts dåliga politik. Finns nog ett halvdussin folk jag skulle kunna tänka mig att ta med mig till andra sidan. Och ingen hade brytt sig särskilt om dem, så jag hade sluppit den mesta av uppmärksamheten.
Citera
2026-01-14, 17:26
Medlem
Folk som tar livet av sig tenderar att vara djupt deprimerade. Och i det tillståndet orkar man dels inte med några större förberedelser, dels finner man ingen glädje och därmed inte någon motivation i att göra något ”betydelsefullt”.
Citera
2026-01-14, 17:29
Medlem
SoulOfSophias avatar
För att folk har hjärtan, tro det eller ej.
Citera
2026-01-14, 17:33
Medlem
Jag ska medge att jag har tänkt något liknande om de som har mördat någon bara för att de hade lust att mörda. Någon som de råkade få syn på i en gångtunnel, en skogsväg, etc. Varför inte samtidigt göra lite samhällsnytta istället?

Det tragiska annars, som jag först tänkte på när jag läste rubriken, är ju de som mördar sina närstående, för att sedan ta sina egna liv. För att de närstående inte skulle få leva vidare utan självmördaren.

Men, man är nog inte vid sina sinnes fulla bruk i något av dessa scenarion (eller var det nu heter i plural). Så rationella överväganden ska man nog inte vänta sig.
Citera
2026-01-14, 17:33
Medlem
dude2ks avatar
Det är faktiskt helt sjukt om man tänker efter. Du har en poäng helt klart!
Citera
2026-01-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Folk som tar livet av sig tenderar att vara djupt deprimerade. Och i det tillståndet orkar man dels inte med några större förberedelser, dels finner man ingen glädje och därmed inte någon motivation i att göra något ”betydelsefullt”.

Hmm intressant. Hur tror du andelen "jag har tänkt och planerat länge att ta livet av mig" vs " mått dåligt en längre tid, men självmordet var impulsivt" ser ut?

Sista gruppen känns ju helt bortkastat. De kanske hade fått ett bra liv om de fått rätt hjälp.

Med tankte på hur många det är som tar livet av sig och hur många som försöker ta livet av sig, så borde numret till en hjälplinje vara lika känt och lätt att komma ihåg som 112.
Citera
2026-01-14, 17:38
Medlem
För normala människor är det helt otänkbart att döda någon. Och då förstör man livet för de närstående.
Senast redigerad av Newton555 2026-01-14 kl. 17:50.
Citera
2026-01-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
För normala människor är det helt otänkbart att döda någon.

För normala människor i ett normaltillstånd, så är det otänkbart att ta sitt liv med.
Citera
2026-01-14, 17:46
Medlem
Sqrbankens avatar
När jag varit gravt deprimerad (och suicid) under perioder i livet så finns inte orken för hat. Inte ork för någonting faktiskt. Pissa är ett maratonlopp. Att samtidigt lanera ut hur ens antagonister ska stryka med i det självmord man inte har orken till att utföra vore helt klart en utmaning.

Tänk dig en sjuhelvetes baksmälla utan att ens fått glädjas några timmar åt själva fyllan dagen innan (och det 24/7). Av denna anledning så kan exempelvis insättningen av antidepressiva initialt vara farligt eftersom svårt deprimerade helt plötsligt får tillräckligt mycket ork för att ta sina liv.

Sen, vilket bör betonas med emfas, så är jag inte galen, och vill naturligtvis inte mörda någon varken i svackor eller i normalläge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in