2026-01-13, 00:48
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag har en väldigt traditionell syn på sex och även fast jag varit kåt som ett djur i mina tonår precis som alla andra killar så har jag mer insett riskerna och konsekvenserna av att ha sex.
Jag gillade en tjej som fan när jag var 14 och hon ville ligga med mig men då jag inte ville bli förälder så sa jag nej, för kom igen, oskyddat sex där båda är fertila KAN leda till att det blir ett barn.
Med preventivmedel och abort är det dock inget som hindrar dagens unga att knulla som kaniner redan från ung ålder.

Vet ju att det moderna samhället, femenism, och vår syn på sex har förändrats ganska mycket senaste 100 åren men om vi säger fram till 1700 talet ugnefär, hur såg man på sex då i sverige?

Vad jag vet var det väl att många hade sex först efter dom gift sig eller iaf väntade med sex tills dom var vuxen.

Har man verkligen sett på sex som en njutning som man gör idag?
Känns som förr i tiden knullade man först när man hittade en partner man ville leva med och tillfälliga sexuella relationer var ganska sällsynt, speciellt bland kvinnor.
Har svårt att se att det normala för en kvinna i 20 års åldern var att ha legat med 5-10 killar redan, som det är idag.
Man blev väl snarare gravid i den åldern med sin första riktiga kille och sen födde man ungar på löpande band ända upp i 40 års åldern.
Citera
2026-01-13, 00:57
Medlem
TELAVIV91s avatar
Sex tidigt förekom förstås, men konsekvenserna med att inte kunna försörja barnet skrämde. Givetvis hade inga normala flickor sex på löpande band, men man ska inte heller tro att de var helt kyska när tillfälle gavs. Men då endast med deras "pojkvän".
Även om de träffat varandra i tonåren väntade man ofta länge med att gifta sig tills de kunde försörja sig. Livet var så att säga på liv och död, och ingen socialtjänst fanns att tillgå.
Citera
2026-01-13, 01:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Det var nog besvärligare förr. Sex innebar ju graviditet. Dock hade de ju förr en massa preventiva åtgärder som kondomer. Att de ville ha detta med kul som ha sex men slippa detta träliga att det kommer en unge.
Citera
2026-01-13, 02:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag gillade en tjej som fan när jag var 14 och hon ville ligga med mig men då jag inte ville bli förälder så sa jag nej, för kom igen, oskyddat sex där båda är fertila KAN leda till att det blir ett barn.
Med preventivmedel och abort är det dock inget som hindrar dagens unga att knulla som kaniner redan från ung ålder.

Så du är såpass gammal att kondomer inte fanns när du var tonåring? Har lite svårt att tro på det.
Citera
2026-01-13, 02:32
Medlem
Merwinnas avatar
Det ansågs ju väldigt omoraliskt att ha sex utanför äktenskapet ända fram till slutet av 1960-talet, och en graviditet - som bevisade att man haft det - var en social katastrof. Längre tillbaka kunde det dessutom vara på liv och död om paret inte hade råd att gifta sig (eller om karl'n vägrade att gifta sig med flickan) och flickans far bokstavligt talat slängde ut henne och hon inte hade någonstans att ta vägen. Fanns ju som andra redan påpekat ingen socialtjänst eller mor-och-barn-hem då. I perioder har det även förekommit olika typer av skamstraff - alltså t.ex. att den gravida kvinnan kedjats fast vid en skamstock utanför kyrkan där hon fick stå och skämmas, när alla gick förbi som skulle till högmässan.

I alla tider har det därför också förekommit olagliga aborter (ibland strök kvinnan själv också med) och spädbarnsmord (om kvinnan lyckats dölja graviditeten så länge, och ibland även om katten redan var ute ur påsen, om hon inte såg något sätt att försörja både sig själv och barnet). Självmord med barn i magen och allt förkom också.

Så det fanns all anledning att akta sig! Men som sagt, vissa kvinnor förlorade kampen mot sin egen lust och/eller förälskelse, eller blev kanske mer eller mindre tvingade av mannen.
Citera
2026-01-13, 03:56
Medlem
Den naturliga åldern för att vilja para sig har nog förändrats lite i väst iaf.
Tjejer kommer i puberteten flera år tidigare än för 200 år sedan.
Hade varit roligt att se hur en 16 årig tjej såg ut då.
Men jag tror att unga tonåriga tjejer alltid varit eftertraktad att knulla med men då har det varit så att dom blivit påsarna av äldre killar och män, typ 25 åriga män.
För jag tror hierarkin var värre förut och att "störst gick först", alltså att en 25 årig man lätt kunde spöa en 18 årig kille och därför fick yngre killar knappt nån sex alls.

Sen var väl det sociala lite annorlunda också, man levde ofta i mindre byar och hade inte möjlighet att knulla runt utan att hamna i problem.
Har själv vuxit upp i en by med 150 personer och där går det inte att leka runt och ligga som man gör idag i städerna för direkt du börjar umgås med nån så vet hela byn om det.

Vad jag vet så har man väl historiskt inte sett sex som något kul och något som ska utövas helt frit.
Speciellt kvinnor och tjejer har av naturliga skäl begränsats till att knulla runt, dels av samhället men också att dom själv inte velat ligga med någon kille bara för sexet skull, dom var nog medveten om riskerna för graviditet även för flera hundra år sedan.
Intressant ämne och det är ju inte bara sex som förändrats, mat har förändrats ganska mycket och mest till det sämre tyvärr.
Citera
2026-01-13, 04:03
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Jag har en väldigt traditionell syn på sex och även fast jag varit kåt som ett djur i mina tonår precis som alla andra killar så har jag mer insett riskerna och konsekvenserna av att ha sex.

Vet ju att det moderna samhället, femenism, och vår syn på sex har förändrats ganska mycket senaste 100 åren men om vi säger fram till 1700 talet ugnefär, hur såg man på sex då i sverige?

Vad jag vet var det väl att många hade sex först efter dom gift sig eller iaf väntade med sex tills dom var vuxen.

Känns som förr i tiden knullade man först när man hittade en partner man ville leva med och tillfälliga sexuella relationer var ganska sällsynt, speciellt bland kvinnor.
Har svårt att se att det normala för en kvinna i 20 års åldern var att ha legat med 5-10 killar redan, som det är idag.
Man blev väl snarare gravid i den åldern med sin första riktiga kille och sen födde man ungar på löpande band ända upp i 40 års åldern.

Unga människor behöver inte ligga - man kan ligga med sig själv, typ onani.

Nästan alla har ett behov av sexuell njutning, tidigt.
Enligt en artikel från RFSU för några år sedan skrev man att 50% av alla 10-åriga flickor onanerar regelbundet.
Citera
2026-01-13, 07:25
Medlem
Självklart knullade folk förr också, naivt att tro annat.
Citera
2026-01-13, 07:31
Medlem
Roat mig med att stäktforska lite. Min mormorsmor, gifte sig på annandag jul, och fick barn i juli året efter. Du kan ju gissa varför dom gifte sig, som sextonåring.
Citera
2026-01-13, 11:25
Medlem
Citat:

Ja man knullande som kaniner förr det är bara nu folk har glömt att njuta av sex. Fanns inte kondomer när du var ung?
Citera
2026-01-13, 11:51
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Ja man knullande som kaniner förr det är bara nu folk har glömt att njuta av sex. Fanns inte kondomer när du var ung?

Kondomer blev väl vanligt först kring andra världskriget
Citera
2026-01-13, 12:07
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Självklart knullade folk förr också, naivt att tro annat.

Så är det, därför den generationen kallas för ''Boomers''.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in