2026-01-11, 13:17
Medlem
Hej! Jag är på jakt efter en vettig träningklocka. Den ska klara tre saker: puls, hastighet och lyssna på musik/poddar. Hittils har jag haft Garmin forerunner music 245. Den är okej på gps och puls men Spotifyappen är bedrövlig. För att synka en podcast på 90 minuter behöver jag

1. Starta Garmins app på telefonen (varför...?)
2. Få klockan att koppla upp sig mot appen. Funkar ibland, men allt som oftast blir det en cirkus av stänga av/sätta på bluetooth, boota om klockan, installera uppdateringar (den påstar att den installerar uppdatering varje gång jag startar den, men det tror jag inte på), osv osv
3. Klicka genom fem menyer innan jag hittar senaste avsnittet av podden jag senast lyssnade på
4. Vid det här laget kryper det fram att nu behöver den stackars klockan även wi-fi. But why? Och varför först nu?
5. Synkningen tar c:a fem minuter
6. Poddcasten är inte synkad
7. Repetera steg 1-6, plötsligt är podden där omedelbart!
8. Backa ut ur hela menysystemet, och bläddra fram podden igen eftersom jag måste byta från "lägga till"-läget till "spela upp"-läget.

Dessutom förlorar den ofta progress på min podcast. Om jag till exempel parar om hörlurarna startar den podcasten från början och det finns inget vettigt sätt att hoppa fram till en viss tid. Jag måste mata "framåt 15 sekunder" i två minuter.

Fungerar det här bättre på mer avancerade Garmin, ex Fenix? Eller på andra märken, typ Polar eller Suuntu?
Citera
2026-01-11, 13:36
Medlem
Spotify funkar klockrent på de klockor som har wearOS t.ex. Samsung Galxy watch 7, eller googles klocka. kan du få tag på senaste One Plus watch" så är det den överlägset bästa.

Bästa wearOS klockan idag är helt klart Oppo Watch X2 med 16 dagars batteritid och spotify funkar klockrent på den https://www.oppo.com/en/accessories/watch-x2/

Spotify fungerar också på Apple Watch.. Men som vanligt är Apples överprisat med bisarra priser (om man vill ha eSIM). De köps mest av de som fastnat i träsket av iPhone eco-system, och inte ens har en aning om att t.ex. Oppo gör klockor ..Normalt suger Apples batteritid och är rätt fula (i mitt tycke som klocka jämfört med runda mer eleganta klockor).
Citera
2026-01-11, 14:58
Medlem
Jovisst, men då är vi inne på smarta klockor, såna skyr jag som pesten. Visserligen försöker tillverkarna pressa in "smarta" features i sina träninsklockor också, men då är det bara att stänga av dem, och fokus är (än så länge) på träningsdelen.
Citera
2026-01-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Spotify funkar klockrent på de klockor som har wearOS t.ex. Samsung Galxy watch 7, eller googles klocka. kan du få tag på senaste One Plus watch" så är det den överlägset bästa.

Bästa wearOS klockan idag är helt klart Oppo Watch X2 med 16 dagars batteritid och spotify funkar klockrent på den https://www.oppo.com/en/accessories/watch-x2/

Spotify fungerar också på Apple Watch.. Men som vanligt är Apples överprisat med bisarra priser (om man vill ha eSIM). De köps mest av de som fastnat i träsket av iPhone eco-system, och inte ens har en aning om att t.ex. Oppo gör klockor ..Normalt suger Apples batteritid och är rätt fula (i mitt tycke som klocka jämfört med runda mer eleganta klockor).
Hur är det med läsförståelsen?
Den ska klara tre saker: puls, hastighet och lyssna på musik/poddar.
Citera
2026-01-11, 19:59
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Ja som vanligt om man vill ha något som faktiskt fungerar så skall man ju självfallet hålla sig borta från allt som drivs med Android, regel nr 1.
Citera
2026-01-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Hur är det med läsförståelsen?
Den ska klara tre saker: puls, hastighet och lyssna på musik/poddar.
Påstår du att de wearOS klockor som nämde inte gör det?
Citera
2026-01-12, 10:45
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderdunken
Hej! Jag är på jakt efter en vettig träningklocka. Den ska klara tre saker: puls, hastighet och lyssna på musik/poddar. Hittils har jag haft Garmin forerunner music 245. Den är okej på gps och puls men Spotifyappen är bedrövlig. För att synka en podcast på 90 minuter behöver jag

1. Starta Garmins app på telefonen (varför...?)
2. Få klockan att koppla upp sig mot appen. Funkar ibland, men allt som oftast blir det en cirkus av stänga av/sätta på bluetooth, boota om klockan, installera uppdateringar (den påstar att den installerar uppdatering varje gång jag startar den, men det tror jag inte på), osv osv
3. Klicka genom fem menyer innan jag hittar senaste avsnittet av podden jag senast lyssnade på
4. Vid det här laget kryper det fram att nu behöver den stackars klockan även wi-fi. But why? Och varför först nu?
5. Synkningen tar c:a fem minuter
6. Poddcasten är inte synkad
7. Repetera steg 1-6, plötsligt är podden där omedelbart!
8. Backa ut ur hela menysystemet, och bläddra fram podden igen eftersom jag måste byta från "lägga till"-läget till "spela upp"-läget.

Dessutom förlorar den ofta progress på min podcast. Om jag till exempel parar om hörlurarna startar den podcasten från början och det finns inget vettigt sätt att hoppa fram till en viss tid. Jag måste mata "framåt 15 sekunder" i två minuter.

Fungerar det här bättre på mer avancerade Garmin, ex Fenix? Eller på andra märken, typ Polar eller Suuntu?

Jag har en garmin forerunner 955. Men har vänner som har din klocka. Funkar fint med Spotify. Så länge klockan är uppkopplad mot mobilen när du är hemma öppnar du musikspelaren i klockan, går in på spotify spellistor och väljer vilken spellista du vill nyttja. Klart!

Kan säkert vara struligare med podcasts. Jag lyssnar bara på musik med klockans musikspelare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in