2026-01-09, 09:23
Medlem
https://www.dagensps.se/privatekonomi/betalkorten-ska-forsvinna-inom-fyra-ar/

Citat:
Enligt nya uppgifter arbetar Mastercard med lösningar som ska göra både kredit- och betalkort överflödiga redan före 2030.

Utvecklingen beskrivs som nästa stora steg i ett betalningslandskap som förändrats snabbt under de senaste decennierna – från sedlar och mynt till kort och vidare till mobilbetalningar. Det rapporterar News55 med hänvisning till Dagens.

Unika koder i stället för kortnummer
Kärnan i Mastercards satsning är ett system där varje betalning får en egen, unik kod – så kallade tokens. Koden gäller bara för ett enda köp och ersätter behovet av att dela kortuppgifter vid varje transaktion
...
Parallellt med tokenlösningarna satsar Mastercard på biometrisk identifiering. I stället för att ta fram ett kort och slå en PIN-kod ska betalningar kunna godkännas med fingeravtryck, handflata eller ansiktsigenkänning.

Vad väljer du, finger, handflata, ansikte eller inopererat chip?
Innebär det att betalning med mobil också försvinner?

För då har Mastercard tagit bort Google och Apple ur betalekvationen
Citera
2026-01-09, 09:30
Medlem
BackToHegels avatar
Inget för mig, så jag fortsätter med kreditkortet samt kontanter.

Så mycket av skiten är frivillig och när den stora massan frivilligt gått över och alla alternativ plockats bort är jag nog borta jag med.

Inte är jag särskilt orolig för kommande generationer heller. Det kommer alltid att finnas en motreaktion. Denna motreaktion är guld värd (ha!) och kommer inte utan skiten med finger, handflata, ansikte osv. Bättre än att t.ex. tro att papperspengarna är Sanningen.
Citera
2026-01-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg

Det är folk med lägre begåvning som kommer vilja ha detta först.
Precis samma som med mobilbetalning och betalkort,self checkout och matställen med qr kod så är det folk som inte har begåvning nog att tänka längre fram som vill ha skiten.
Senast redigerad av Blatteman 2026-01-09 kl. 11:45.
Citera
2026-01-09, 11:39
Medlem
Det är ännu ett steg till att allt ska kontrolleras och att staten kan stänga av journalister från att köpa mat och tågbiljetter,resor och annat som har skrivit mot staten eller mutade politiker.

Detta har redan hänt i kina där de helt enkelt stänger av betalningsmöjligheterna att köpa tågbiljetter,flyg,mat beroende på vad personen gjort mot staten och de som inte varit förutseende och tagit ut kontanter innan är rökta.

I kina finns ju redan allt på plats med social credit scoring och om du går över gatan mot röd gubbe trots att det inte fins bilar så dras böterna direkt från ditt bankkonto med hjälp av face recognition kameror och du får minuspoäng i systemet som en dålig medborgare och du får svårare att hyra en lägenhet eller göra vanliga aktiviteter eller få lån till bostad.

Detta kan givetvis också användas till andra saker framöver såsom att folk inte får köpa mer än x antal kg kött,mjölkprodukter per år pga klimatet och inte får flyga mer än x antal gånger innan det blir stopp att köpa biljetter och man måste ta tåget istället och inte får tanka mer än x antal liter bensin per år osv.

Köper du för mycket alkohol så kan du inte längre handla mer förrän efter x antal månader och din försäkringspremie kommer höjas eftersom du varit på systemet för ofta.

Så använd kontanter till 99 % av era köp istället för dyra betalningslösningar(kort och swish,mobibetalning osv är extremt dyra för vanligt folk och samhället) där privata maffiabanker snor pengarna utan att ha personal och bankerna,staten kontrollerar dina pengar och allt du kan göra.

På 5år så har de 4 privata maffiabankerna snott 770miljarder kronor i vinst efter utgifter i sverige för sina lufttjänster och tryckt in massor med digitala fejkpengar in i systemet och skapat inflation och krasch av kronan pga den korkade svensken som betalar allt med kort och swish och tar kreditkort som är extra dyrt(dyrare priser pga dyrare kortköpsavgifter) och trycker in fejkpengar in i systemet vid varje köp.

Det enda man kan betala med kortet är flygresor och det ska givetvis vara debit och inte kredit so bankerna försöker lura på folk för att sno mer pengar.
Senast redigerad av Blatteman 2026-01-09 kl. 11:52.
Citera
2026-01-09, 13:01
Medlem
Citat:

Värdelös artikel. Sopan på Dagensps.se hänvisar till News55 som hänvisar till Dagens.se som hänvisar till någon random portugisisk sida (executivedigest), som hänvisar till någon annan portugisisk sida (elEconomista), som verkar ha skrivit en artikel för ett halvår sen om saken https://www.eleconomista.es/tecnologia/noticias/13448683/07/25/adios-a-las-tarjetas-de-credito-mastercard-prepara-un-nuevo-metodo-de-pago-que-no-se-puede-robar-ni- replicar.html Någonstans på vägen lär någon ha missuppfattat något och att gå till ursprungsskällan är tydligen inget som de som skrivit dessa artiklar hört talas om...

För Googlar man på det får man fram att det verkar handla om online-betalningar där du ska slippa fylla i och uppge ditt kortnummer https://www.mastercard.com/global/en/news-and-trends/stories/2025/one-click-checkout.html Det ersätts av "tokenisering" som ska göra det smidigare och säkrare. D.v.s. det handlar inte om att ersätta kort för betalningar i fysiska butiker.

Citat:
So, a decade ago, we created a new way to protect your data: tokenization, which replaces your 16-to-19-digit card number with a randomly generated one. Your actual card information is never transmitted during the transaction, and if hackers steal your token in a data breach, it’s basically worthless.
...
Tokenization is enabled by the issuing bank and requires no effort on the part of the consumer — and no need to reissue existing cards. In fact, tokenization even makes your automatic payments more seamless. Let’s say the card you use to make your Netflix subscription payments expires. We work with our partners to keep the token up to date, so there’s no need to go to your Netflix account to update your card information.
...
And finally, we’re introducing payment passkeys for online transactions, using the on-device biometric authentication most people already use to log in to their phone and other accounts, eliminating the need to remember passwords or check texts or emails for one-time passcodes. We’ve built on industry standards to allow cardholders to easily create Mastercard passkeys, either during a checkout flow or within their issuer’s banking app.

Så Blatteman och andra överparanoida som jag förmodar aldrig köper något på Internet ändå kan lugna ner sig...
Citera
2026-01-09, 18:29
Medlem
Mr.RedHats avatar
Biometrisk verifiering idag är imperfekt. Väldigt ofta att jag behöver kalibrera mina 🫆 bara för att öppna mobilen ens en gång. Så frågan är hur de tänkt lösa det problemet. Ingen vill stå i kön till kassan och bygga på en trött kö för att 🫆 inte registreras.
Citera
2026-01-09, 18:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Att låta en kirurg sätta kniven i mig för att kunna betala vill jag helst slippa. Varje gång det blir strul med chipet eller det måste bytas ut så skall man in på kirurgkliniken och skära. Tillräckligt många strul med chipet så har man handen full med fula ärr. Nej tack.
Ansiktsigenkänning tycker jag funkar bäst för att öppna mobilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Biometrisk verifiering idag är imperfekt. Väldigt ofta att jag behöver kalibrera mina 🫆 bara för att öppna mobilen ens en gång. Så frågan är hur de tänkt lösa det problemet. Ingen vill stå i kön till kassan och bygga på en trött kö för att 🫆 inte registreras.
Fingeravtrycksigenkänning strular i allafall mer när det gäller att öppna mobilen. Min nuvarande Iphone 13 har ansiktsigenkänning. Bara att titta på den så öppnar den sig. Mycket smidigare.
Citera
2026-01-09, 19:59
Medlem
Duerfs avatar
När det kommer till ny teknik och huruvida den kommer ta över behöver man fundera på vilket problem det löser.

Är problemet att människor tycker det är krångligt att använda kort eller mobilen för att betala? Jag tror de flesta tycker det är väldigt enkelt att göra det. Ska alla butiker byta ut sina kortläsare mot en ansiktsscanner? Kommer folk känna sig bekväma med att ansiktet läses av flera gånger per dag?

Jag har svårt att se att detta teknikskifte kommer ske bara för att Mastercard vill det. Det finns ingen egentlig efterfrågan på deras lösning. Folk har redan mobilen i handen hela tiden och att blippa med den är så enkelt.
Citera
2026-01-10, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
När det kommer till ny teknik och huruvida den kommer ta över behöver man fundera på vilket problem det löser.

Är problemet att människor tycker det är krångligt att använda kort eller mobilen för att betala? Jag tror de flesta tycker det är väldigt enkelt att göra det. Ska alla butiker byta ut sina kortläsare mot en ansiktsscanner? Kommer folk känna sig bekväma med att ansiktet läses av flera gånger per dag?

Jag har svårt att se att detta teknikskifte kommer ske bara för att Mastercard vill det. Det finns ingen egentlig efterfrågan på deras lösning. Folk har redan mobilen i handen hela tiden och att blippa med den är så enkelt.

En gång i tiden tyckte folk det var smidigt och stå i kö till bankomaten och sen köa på postkontoret för att betala räkningarna

Sen sitter det ju redan en kamera i de allra flesta kortläsare i butikerna, så varför fippla med mobil,kort eller cash?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in