2026-01-09, 12:55
Avslutad
snälla stanna i stockholmen, så vi slipper ditt dumdryga, sliskiga kräk till personlighet. du trivs säkert bra med andra smygbögar och ryggdunkande f.d. mobboffer till stackare vars främsta karaktärsdrag alltid är "akademiker". hahaha.

hahahahaha.

tror "köping" klarar sig bra utan elbilsrunkande, lådcyklande, tightsbärande låtsasmän som får ångest över klimatet.
Citera
2026-01-09, 13:00
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Varför skulle man flytta till vischan för att man får barn? Kanske det som är lite roande med Flashback, alla dessa galna antaganden och osande hatåsikter om saker man aldrig ens tänkt på att man kan ogilla.
För att ha möjlighet att köpa hus.
Citera
2026-01-09, 13:07
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det är så jäkla roligt med stockholmare... Förväntar sig att det alltid ska finnas saker att göra och människor att umgås med och att det bara är att gå utanför dörren så får man kulturen rätt i ansiktet och nya vänner bara man tittar på dem... Skönt att det bara är stockholmare som faktiskt uppskattar lugnet och närheten till naturen och att komma ifrån folk som flyttar till mindre orter...
Citera
2026-01-09, 13:19
Medlem
AlkoholfriHbtqiBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Första gången jag besökte dem träffade jag deras granne när vi grillade i trädgården. Grannen hade en långburk Stockholm festivalöl i handen, en Harry Boy-tirre och rökte och snusade samtidigt. Det första han säger efter att vi hälsat är att orten var mycket trevligare innan ”flyktingförläggningen” byggdes.

Lycka till i ditt Köping! [sic]

Haha ja det är ju lite det klientelet jag är orolig för. Det är ju jävligt svenskt att främst snacka om värdet och jobbet. Vet inte hur jag ska kunna snacka med folk som inte har ett kontorsarbete jag kan relatera till... en kulturkrock man får komma över kanske. Meeen här i stan hade jag tidigare en granne som sa "... det har ju blivit så dåligt här sedan svartingarna kom hit...". Han såg inte ironin i att själv ha en 15år yngre invandrad latinofru.
Citera
2026-01-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Bo i salladen är kung

Haha vilket uttryck, kul! Jo det lockar ju att ta en längre runda i skogen istället för att springa på asfalten och kryssa mellan Bugaboo-fittorna när värdet är gott.
Angående "handgriplig förmåga" så har jag ju redan ett hus i Stockholm att öva på... men det är sant att frun sköter det mesta. Jag är mer musklerna som bär skiten till och från garaget medan hon mäter och fixar. (man är väl en BOB, bär och betala)
Citera
2026-01-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macranna
Nu skriver du inte vilket ”Köping” som avses här, men jag tycker att det är relevant i frågeställningen.

Jag hoppas, för din skull, att det är Linköping. Linköping är utan tvekan den bästa Köping-staden! Det är välbeställt med många akademiker, universitet finns. Två timmar till Stockholm. Det är en liten stad, men inte pytteliten. Tyvärr minus på dialekten.

Nu blev jag sugen på att analysera övriga Köpingar …

Norrköping: Bonnigt med många lågutbildade arbetare. Också nära Sthlm. Ett sämre alternativ än Linköping.

Söderköping: Vacker bonnhåla på Östgötaslätten. Räknas nog nästan som en stor by. Hoppas verkligen inte att det är Söderköping din fru kommer ifrån för då blir kontrasten till Sthlm FÖR stor!

Jönköping: Bibelmecka för långt från Sthlm. Också vackert men ack så bonnigt i djupaste Småland. Många i Jkpg anser att de är coola storstadsbor (eftersom de flyttat dit från småbyar såsom Mullsjö, Älmhult och Vetlanda). Tror inte att en stockholmare skulle klara av att bo och trivas i Jönköping faktiskt.

Hur som..Nu har jag säkert kränkt massa köping-bor men det må vara hänt. Håller tummarna för att du lyckas övertala frugan att stanna kvar i Stockholm!

Skönt att någon annan får stå för kränket! Ojojoj vad Norrköpingsborna blir arga nu, dom har ju redan sånt mindervärdeskomplex gentemot sin storebror.
Åh Linköping! Den staden skulle faktiskt funka. Pluggade där. Finns ändå bra restauranger som byts ut lite ibland samt ett habilt kulturliv. Lite lagom stad ändå.
Söderköping är det inte men verkar på många sätt inte vara långt ifrån.
Citera
2026-01-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Hur gamla är ni?
Jag kände exakt samma sak mellan jag var ca 22-30år, köpte

Dryga 30. Sena förstföderskor här i stan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Bwjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjj

You what?
Citera
2026-01-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Jag säger likadant till alla som blir föräldrar, det slår aldrig fel. ALDRIG:

När man får barn förändras behoven rätt snabbt, och då är det ofta ovärderligt att ha mor- och farföräldrar nära – inte bara för födelsedagar och julafton, utan i vardagen.

Dessutom är det praktiskt guld värt med hjälp ibland: barnvakt, avlastning, spontant stöd när livet kör ihop sig. Det är lätt att underskatta hur mycket ett socialt nätverk betyder tills man står där utan det som förälder.

Jo det är det frun vill. Komma nära sina föräldrar och lillebror (som fan får börja lösgöra sig från kondomen snart så vi kan får kusiner till dottern i tid). Jag är dock lite frågasättande till hur mycket hjälp vi kommer få då hennes föräldrar inte riktigt visat intresse för att rucka på sina väldigt tydliga rutiner i dagsläget samt är omöjliga att planera något med. Kommer bli "nej jag kan inte veta om jag kan hämta barnet från förskolan måndagen om 4 veckor, jag kanske har ett möte då som plötsligt dyker upp eller någon kanske ringer mig eller jag kanske vill ta en klippning då, hur ska jag veta?".
Citera
2026-01-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholfriHbtqiBar
Jo det är det frun vill. Komma nära sina föräldrar och lillebror (som fan får börja lösgöra sig från kondomen snart så vi kan får kusiner till dottern i tid). Jag är dock lite frågasättande till hur mycket hjälp vi kommer få då hennes föräldrar inte riktigt visat intresse för att rucka på sina väldigt tydliga rutiner i dagsläget samt är omöjliga att planera något med. Kommer bli "nej jag kan inte veta om jag kan hämta barnet från förskolan måndagen om 4 veckor, jag kanske har ett möte då som plötsligt dyker upp eller någon kanske ringer mig eller jag kanske vill ta en klippning då, hur ska jag veta?".

Då kanske nära vänner blir bästa alternativet?
Citera
2026-01-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Trolltråd, eller varför vågar du inte svara? Att du ser ner på VVS-tekniker och elektriker är väl för din rädsla för att din fil.kand. i genusvetenskap inte räknas bland folk som gör nytta. Du får väl låta din fru sköta inkomsterna i hushållet och bära byxorna medan du umgås med de andra mammorna på öppna förskolan och i lekparken. Jag vill inte skrämma dig, men det finns faktiskt pappor där också, ibland högutbildade, några kanske till och med är elektriker...

Ursäkta att jag inte kan vara online konstant som er andra. Är föräldraledig, så har bara möjlighet att logga in på FB 20min en gång per dygn när dottern sover (oj vad gay att vara PAPPledig).
Citera
2026-01-09, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholfriHbtqiBar
Haha vilket uttryck, kul! Jo det lockar ju att ta en längre runda i skogen istället för att springa på asfalten och kryssa mellan Bugaboo-fittorna när värdet är gott.
Angående "handgriplig förmåga" så har jag ju redan ett hus i Stockholm att öva på... men det är sant att frun sköter det mesta. Jag är mer musklerna som bär skiten till och från garaget medan hon mäter och fixar. (man är väl en BOB, bär och betala)
det är lite mer jobb med ett hus i salladen än 200m2 tomt med tillörande villa i bromma...
Citera
2026-01-09, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Om jag var barn hade jag resonerat såhär:

jag hade hellre vuxit upp i en schysst villa i köping, med gångavstånd till mina bästa kompisar, än en medioker trång 3:a på 70kvm, där jag i värsta fall skulle behöva dela rum med lillebror och i bästa fall ha mitt rum vägg i vägg med föräldrarna och höra mammas stönande varje kväll. Jag skulle kunna ha ett helt eget ”gamingrum” i källaren med projektor där jag och kompisarna kan hänga och spela sanning eller konsekvens med snygga tjejerna i klassen

Man kan även ha plats för husvagn/båt om man vill. Finns VÄLDIGT många fördelar med att bo i köping. Barnet bryr sig inte om att den bor i Stockholm eller Köping förrens barnet blir runt 18, om ens då. Alla blir inte automatiskt uppfostrade till lastbilschaufförer bara för att man inte bor i Stockholm

Svälj din töntiga stolthet och flytta

Vi har redan en villa på 140kvm. Bor vi kvar i Stockholm kan vi ha en bra karriär och köpa ett större hus om några år. Så trångboddhet kommer inte vara ett problem. Att slippa höra stönanden från förälder eller tonårsbarn tar vi såklart hänsyn till när vi ska köpa hus bland annat genom att kolla planritningarna och vart sovrum ligger i förhållande till varandra.

Att bo i en köping innebär bland annat att det bara finns en gymnasieskola (eller några få eller så kanske man måste pendla till annan ort etc). Man kommer aldrig ifrån alla rötägg från högstadiet. Här i Stockholm hade jag möjlighet att välja en skola som jag visste att dom jävligaste mobbarna inte skulle gå i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in