2026-01-08, 10:11
Medlem
Min ekonomi är så körd i botten det bara går. Har tagit den hjälp jag kan av vänner och familj men ligger endå på minus varje månad. Har lyckats lösa det med konstgjord andning ett par månader (alltså ta smålån för att stötta upp) vilket såklart bara gjort det värre.

Har i övrigt ganska bra lön, plockar ut ca 38 netto.

Vad kan man göra? Finns det någon stor bank som öht skulle vara intresserad av att hjälpa? Har liksom inga betalsvårigheter förutom att mina "smålån och krediter" äter upp min inkomst.

Men eftersom jag inte blir beviljad 5k i lån hos de sämsta tänkbara långivarna så tvivlar jag på att de större vill hjälpa mig?

Lån med borgenär är inte aktuellt.
Citera
2026-01-08, 10:17
Moderator
evilhoneys avatar
Om du ändå har så pass "god" ekonomi att 5k skulle hjälpa så borde du kunna reda upp det med en stram budget några månader.
Lägg all fokus på att betala tillbaka skulderna och lev snålt!
Du borde kunna prata med någon på din bank för att få struktur på det..
Citera
2026-01-08, 10:18
Medlem
sebastian66s avatar
Helt jävla värdelös trådstart utan massa information. Om du har 38.000 i lön så borde du kunna lösa det mesta eller hur. Hur hade du tänkt dig att folk ska kunna hjälpa dig när du inte skriver vad du har för skulder och hur situationen ser ut. Har du en hög hyra Har du bil cyklar du har du barn?
Du måste ju försöka använda hjärnan om du sätter in någonting som folk ska hjälpa dig med.
Det måste du väl ändå förstå.
Jag kan förstå att du har problem eftersom du har svårt att förklara hur situationen ligger till.
Eller vill du att folk ska gissa sig till hur man ska hjälpa dig?
Det kanske kan vara dags att skaffa en form av god man eftersom du inte har koll på läget.
Citera
2026-01-08, 10:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lagolydig
Min ekonomi är så körd i botten det bara går. Har tagit den hjälp jag kan av vänner och familj men ligger endå på minus varje månad. Har lyckats lösa det med konstgjord andning ett par månader (alltså ta smålån för att stötta upp) vilket såklart bara gjort det värre.

Vad kan man göra? Finns det någon stor bank som öht skulle vara intresserad av att hjälpa? Har liksom inga betalsvårigheter förutom att mina "smålån och krediter" äter upp min inkomst.

Men eftersom jag inte blir beviljad 5k i lån hos de sämsta tänkbara långivarna så tvivlar jag på att de större vill hjälpa mig?

Läs boken "Barnen på frostmofjället" och fundera över dom villkor dessa barn överlevde (vissa inte).
Kunde dom med den standarden så kan du dra ner din, o således spara markant.
Citera
2026-01-08, 10:23
Medlem
DenverAirports avatar
Sluta köpa skit.
Citera
Medlem
Kommunens budget och skuldrådgivare kanske kan förklara för dig hur inkomster och utgifter funkar.
Citera
Medlem
Citat:

Du har 38 000 ut? Hur stor del av det går till "smålån och krediter"?

För övrigt verkar du driva ett företag. Ta ett lån där.
Citera
2026-01-08, 10:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Har det gått så långt att du har skulder hos Kronofogden? Om inte kan det visst finnas en liten chans att någon bank beviljar dig ett "ihopbakningslån" för att betala dina skulder och samla allt i ett lån. Om din inkomst är trygg och stabil.
Citera
2026-01-08, 10:36
Medlem
Om du behöver kortsiktiga snabba pengar kan du ansöka om Nordea gold, den har 55dagar gratis kredit om du betala efter den 7 varje månad.

På så sätt kan du lösa andra högränte kostsamma blanko lån med. du kan ansöka om kredit upp till 100k, kortkostnad ingår i vardagspaketet, dvs 10ggr bättre än ex Klarna.
Citera
2026-01-08, 10:47
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:

Hur fan lyckas du gå minus om du har 38 i månaden? spelberoende? droger?
Citera
2026-01-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Om du behöver kortsiktiga snabba pengar kan du ansöka om Nordea gold, den har 55dagar gratis kredit om du betala efter den 7 varje månad.

På så sätt kan du lösa andra högränte kostsamma blanko lån med. du kan ansöka om kredit upp till 100k, kortkostnad ingår i vardagspaketet, dvs 10ggr bättre än ex Klarna.

Då måste man väl först vara kreditvärdig. Det är han ju uppenbarligen inte.
Citera
2026-01-08, 10:56
Medlem
Citat:
Det som gör det svårt är dina skulder, så börja med att ta tag i dom. Ring upp borgenärerna, en i taget - man börjar även en stor resa med ett steg.

Försök att få ner räntan, pausa betalningar, kanske skriva ner någon skuld med mera.

Sedan tittar du på din boendesituation, kanske flytta till något billigare och enklare? Behöver du bilen? Sälj allt som går att sälja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in