2026-01-06, 12:51
Medlem
Tesla tog striden. Nu Biltema likaså. De struntar i facket. Kommer fackförbunden att falla samman?

https://arbetet.se/2026/01/05/beskedet-samtliga-anstallda-pa-biltema-i-karlstad-far-sluta/
Citera
2026-01-06, 13:01
Medlem
Jag tycker att det syns mer och mer att facket tar företagarnas sida genom att försämra villkoren gradvis för arbetarna.

Det är många bolag som tar in riktiga jävla sopor som VD:är, försämrar villkoren för arbetarna drastiskt, sparkar VD’n och sen har man tagit två steg bakåt.
Citera
2026-01-06, 13:03
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag tycker att det syns mer och mer att facket tar företagarnas sida genom att försämra villkoren gradvis för arbetarna.

Det är många bolag som tar in riktiga jävla sopor som VD:är, försämrar villkoren för arbetarna drastiskt, sparkar VD’n och sen har man tagit två steg bakåt.

Vad sägs om att stå upp för dig själv istället för att gnälla om div arbetsgivare?
Citera
2026-01-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Tesla tog striden. Nu Biltema likaså. De struntar i facket. Kommer fackförbunden att falla samman?

https://arbetet.se/2026/01/05/beskedet-samtliga-anstallda-pa-biltema-i-karlstad-far-sluta/

Tycker att det är jävla sjukt att fackförbund inte är lagstadgat som obligatoriska, om man nu ska ha dem.

Endera så är det väl frivilligt, eller så är det inte det. Då ska man väl fan inte utsättas för blockader och skit under flera års tid. Det är ju ingen som är tvingad att jobba på varken Tesla eller Biltema..
Citera
2026-01-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Vad sägs om att stå upp för dig själv istället för att gnälla om div arbetsgivare?

En idiot är en idiot, oavsett om han är chef eller ej.

Om en chef då är en idiot, ska jag inte få säga det?
Citera
2026-01-06, 13:09
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En idiot är en idiot, oavsett om han är chef eller ej.

Om en chef då är en idiot, ska jag inte få säga det?

Det är precis det jag menar, ha lite ben i kuken och säg som det är eller vad du tycker han gör för fel.
Ingen är oersättlig, men lite jävlaranamma uppskattas mer än du tror av bossarna.
Citera
2026-01-06, 13:10
Medlem
Galejans avatar
En rimlig utveckling. Tiden har sprungit förbi fackförbunden. Arbetsmarknaden och människors sätt att se på arbete ser inte längre ut som på åttiotalet. Frågar man en boomer så blir rådet alltid att stanna kvar på samma ställe och ”jobba dig upp”. Det fungerar inte längre så. Att byta arbetsplats årligen är ingen stor grej, särskilt inte om man kan klättra på lönestegen som ett resultat. Ingen är längre lojal, åt någotdera håll, och i det klimatet fungerar inte fackförbunden som de gjorde för femtio år sedan.

Då ska man ändå ha i minne att Sverige fortfarande är rätt rött och inte direkt ligger i framkant av den här utvecklingen och det förklarar varför facken hållit ut sålänge som man gjort. Men allt tar slut. Även fackens makt. Tesla var murbräckan. Ett stort amerikanskt multinationellt bolag som kom hit med en helt annan kultur och tillräckligt med kapital för att dränera de svenska fackförbunden. Men tecknen syntes redan för tjugo år sedan när Lidl öppnade och S-Sverige försökte driva dem härifrån med sitt svammel om ”anställningsavtal”. Det gick inte. Och sedan kom som sagt Tesla.

Framtiden knackar på dörren även i efterblivna Sverige.
Citera
2026-01-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Det är precis det jag menar, ha lite ben i kuken och säg som det är eller vad du tycker han gör för fel.
Ingen är oersättlig, men lite jävlaranamma uppskattas mer än du tror av bossarna.

Jag sa väl precis det?

Jag har aldrig haft en chef som har missat vad jag tycker.
Citera
2026-01-06, 13:18
Medlem
Mångkulturen har ju förintat sammanhållningen. Ingen bryr sig längre.

Misschief managed.
Citera
2026-01-06, 13:27
Medlem
Får intrycket att Handels ombudsmän inte kämpade så hårt för personalen på Biltema i Karlstad.
Utan att det inte blev så mycket förhandlingar, uta ndet blev som Biltema önskade.

Ombudsmännen ville väl vara lediga eller sitta på kontoret och ta det lugnt.
Men trist för personalen som alla blev varslade om uppsägning.
Citera
2026-01-06, 13:47
Medlem
Eurodiscos avatar
Om butiken stänger kan ju inte facket eller dom anställda få jobba kvar då det inte längre finns något jobb eller tycker ni att Biltema ska ha kvar dom anställda tills den nya butiken är klar om ett år?
Citera
2026-01-06, 13:50
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Du har alltså inte läst texten du hänvisar till. Du bara fabulerar utifrån en rubrik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in