2026-01-25, 20:57
Medlem
anre24s avatar
Jag tror att korruption på arbetsmarknaden riskerar att bli vanligare i takt med att människor blir mer desperata. Särskilt inom bemanningsföretag och andra delar av arbetsmarknaden kan det uppstå situationer där anställningar i praktiken går att köpa under bordet, exempelvis genom oegentliga kontakter eller betalningar.

https://www.sverigesradio.se/artikel/speed-polisanmaler-anstallda-har-kravt-betalning-av-utsatta-manniskor
Citera
2026-01-25, 21:15
Medlem
VonFurunkels avatar
Hej, jag är lite sen till partyt här men...

jag är själv arbetslös sedan november förra året. Nu ska jag tack o lov in på nytt jobb om en vecka, men jag har varit tvungen att gå ner 10K i lön. Jag jobbar vanligtvis med systemutveckling och har runt 15 års erfarenhet, så jag får räknas som "senior".

Jag har sökt knappt 30 arbeten men kommer nu att gå tillbaka till en gammal arbetsgivare som jag har haft lite mer personlig kontakt med. Mitt intryck av arbetsmarknaden är att den känns väldigt ängslig och avvaktande. Och att ingen riktigt vet vad de söker. Man pratar t.ex med en HR-människa som har sin syn på vad för kompetens företaget söker. Sen pratar man med någon mer insatt som har en annan syn på vad som behövs. Intervjun går bra, liksom arbetstesterna och man pratar med ännu en människa, kanske en mellanchef som har en tredje syn på vad företaget är ute efter. Och nästa vecka får man beskedet att företaget kommit fram till att de söker en helt annan typ av roll. Väldigt frustrerande.

Eller - ett företag jag var aktuell till - Jag gjorde arbetsprover med gott resultat och hade bra och trevliga intervjuer med besök på kontoret osv... nästa vecka så kommer svaret att "vi har beslutat att skjuta upp rekryteringen för den chefen är just nu föräldraledig".

Man blir ju lätt konspiratorisk men jag har ju läst om s.k "spökjobb" som läggs ut för att ge skenet av att företaget går bra. Kanske HR-avdelningen på företaget eller rekryterare skapar egna spökjobb av samma anledning?

Nu har jag ändo haft turen av att ha ett relativt gott nätverk, men jag vet ju folk som har det mycket värre. Det är vidrigt att vara arbetslös och det finns inget romantiskt i det, åtminstone inte för mig. Att skuldbelägga arbetslösa genom att hugga i A-kassan och att prata nedsättande är genomuselt och tyder på en rutten människosyn.
Citera
2026-01-25, 21:40
Medlem
Sonny00s avatar
Arbetsmarknaden för oss kontorsvaktmästare är minst sagt tuff numera. Tur att jag inte söker jobb utan ska gå i pension nästa år.
Citera
2026-01-25, 22:13
Medlem
Många branscher verkar ha det väldigt tufft nu för tiden. Jag valde att yrke som inte påverkas av konjukturer och sånt och slipper som tur detta. Men idag är det tufft för många. Men det finns bristyrken om man utbildar sig till dessa får man jobb.
Citera
2026-01-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Arbetsmarknaden för oss kontorsvaktmästare är minst sagt tuff numera. Tur att jag inte söker jobb utan ska gå i pension nästa år.

kontorsvaktmästare

Låter som något många organisationer skär ner på tyvärr
Citera
2026-01-26, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Jag är inte så hoppfull om att hitta ett nytt jobb inom mitt yrke (mjukvaru-utveckling). Dock har jag sen innan tröttnat på det och varit sugen på att göra något annat.

Frågan är vilken väg man ens ska gå i dagens Sverige. Det känns inte jättekul att kasta bort mina resterande år av CSN på en YH som lovar att 9/10 får jobb efter examen, och då mötas av en bransch som totalt vänt riktning när studierna är över.

2 års utbildningarna är bättre än 1 års utbildningen, då färre tar 2 år.
Men det är sant som du säger, branschen kan ha vänt medan man pluggar. Och där står du sedan med gapande munnsom ett fån, med ett yrkesbevis men ingen ingång till jobb.
Citera
2026-01-26, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Får man fråga hur gammal du är? Låter som du är snarare närmare pensionsåldern om du går i tankarna med förtidspensionering.

Åldern påverkar definitivt ens anställningsbarhet rent generellt.

Jag vill inte gå ut med ålder på fb, men jag är inte nära pensionsåldern. Det är mer uppgivenhet.
Citera
2026-01-26, 09:50
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

Platsbanken visar idag endast 14 såna lediga jobb i hela sverige. En titel som lär med tiden helt försvinna
Citera
2026-01-27, 09:28
Medlem
testpatrullens avatar
Jag är akademiker (femårig yrkeskopplad universitetsutbildning), har varit arbetslös ett år och under den perioden sökt ca 200 jobb. Bland de arbetsgivare som återkopplar och berättar hur många som sökt samma jobb som jag ligger snittet på 250 sökande/tjänst. Hörde av arbetsförmedlingen om ett vanligt butiksjobb i Stockholm, där den som sökte fått höra att butiken fått in 1600 ansökningar för tre utlysta tjänster.
Det är helt galet där ute just nu. Ni som har ett jobb - håll hårt i det. Risken finns att det blir värre.
Citera
2026-01-27, 09:34
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpatrullen
Jag är akademiker (femårig yrkeskopplad universitetsutbildning), har varit arbetslös ett år och under den perioden sökt ca 200 jobb. Bland de arbetsgivare som återkopplar och berättar hur många som sökt samma jobb som jag ligger snittet på 250 sökande/tjänst. Hörde av arbetsförmedlingen om ett vanligt butiksjobb i Stockholm, där den som sökte fått höra att butiken fått in 1600 ansökningar för tre utlysta tjänster.
Det är helt galet där ute just nu. Ni som har ett jobb - håll hårt i det. Risken finns att det blir värre.

Ja, en akademiker som du kommer aldrig få ett knegarjobb tyvärr. Då tar dom hellre nån yngre med noll erfarenhet för att pressa lönerna och ge dåliga arbetsvillkor nåt som du troligen aldrig hade accepterat ändå
Citera
2026-01-27, 09:39
Medlem
testpatrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja, en akademiker som du kommer aldrig få ett knegarjobb tyvärr. Då tar dom hellre nån yngre med noll erfarenhet för att pressa lönerna och ge dåliga arbetsvillkor nåt som du troligen aldrig hade accepterat ändå
Jag hade i princip accepterat vad som helst i nuläget, till och med en tillvaro som statare har börjat låta lockande, men ingen arbetsgivare vill anställa och lära upp någon som de tror kommer söka sig vidare så fort som möjligt.
Citera
2026-01-27, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Citat:
Ursprungligen postat av testpatrullen
Jag hade i princip accepterat vad som helst i nuläget, till och med en tillvaro som statare har börjat låta lockande, men ingen arbetsgivare vill anställa och lära upp någon som de tror kommer söka sig vidare så fort som möjligt.

Har inte någon större skillnad just nu. Även om du anpassar ditt CV och ditt personliga brev för varje arbetsplats, så blir du troligtvis inte ens kallad till intervju. Inte ens till de enklaste varuplock, lager, industri, städ etc. jobben.. Har själv sökt hundratals efter hundratals jobb, och då har jag enbart kvalifikationer till jobb som inte kräver utbildning, men det bara inte lyckas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in