Expressen motiverar det med att Vilma juridiskt är en man.
Citat:
Hos Skatteverket framgår – trots hård sekretess på grund av skyddad identitet – att Vilma Andersson fortfarande är en man juridiskt. Expressen skriver därför tillsvidare att Vilma Andersson är en man, som bytt till ett kvinnligt namn.
https://www.expressen.se/kronikorer/darfor-kallar-vi-vilma-andersson-for-man/
Citat:
Dagens ETC skriver ”hon” på nyhetsplats, men har debattinlägg om mäns våld mot kvinnor. DN undviker att nämna kön. Aftonbladet också ett tag, för att sen övergå i man. SvD och SVT skriver man, och i Ekot rättar nyhetsuppläsaren sig när hon råkat säga ”man”, och ändrar till ”person”.
Det vore ju en annan sak om Vilma bytt kön juridiskt. Då gör media fel genom att säga han. Men i detta fall funkar ju hen/han/hon. Expressen bryter inte mot nån pressetisk regel och kränker ingen.
Jag fattar vad du vill få fram. Har du nåt exempel på där BO bytt namn till kvinna, men varit juridisk man, och genomgående kallats för hon?
Jag menar bara om du vill påstå att media behandlar BO och GM olika när de juridiskt är män, men identifierar sig som kvinnor, vore det ju bra om du gav några exempel på det.
Så jag säger inte att du har fel. Tycker bara att du borde lägga fram några exempel på din teori.