Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-09-07, 17:06
  #1
Avstängd
Tycker ni inte att tråden passar i denna forumdel, så skicka vidare den gärna..

Det är nämligen så att jag fick en viss substans utskriven idag, och jag vart svinlycklig! Rusade snabbt som satan till apoteket och skulle hämta fanskapet.. Hon i kassan tröck in några knappar, och då ser jag att skiten kostar 2500:- !, fast sedan drar hon rabatt eller något så det blir 1000:-, men fortfarande för dyrt eftersom att jag bara hade 300:- med mig.

Men går det att sticka dit och be dom skicka en faktura eller något? Så man kan köra på avbetalning? Jag har en anmärkning - att anmärkas


Tack i förhand
/Spot
Citera
2006-09-07, 17:14
  #2
Medlem
killersmurfs avatar
Japp så länge du inte har skuld hos dem så går det bra
Citera
2006-09-07, 18:45
  #3
Avstängd
Catclaws avatar
Och så länge du inte har betalningsanmärkning. (De gör kreditkontroll)
Dessutom så kan du dela upp alla betalningar över 100 kr.
Citera
2006-09-07, 20:02
  #4
Avstängd
Tack för svaren.

Nu är det såhär att när jag var 14(eller 15, kommre inte ihåg) så torskade jag för polisen och fick böter.. Men betalade aldrig, vet inte om jag fortfarande har betalningsanmärkning jag är drygt 18 nu, är det fortfarande kvar? Har inga anmärkningar på just apoteket
Citera
2006-09-07, 20:17
  #5
Avstängd
Bizarres avatar
Kan man få veta vad det är för substans? Bara för nyfikenhetens skull
Citera
2006-09-07, 20:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Kan man få veta vad det är för substans? Bara för nyfikenhetens skull

2 kg ipren
Citera
2006-09-07, 20:21
  #7
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catclaw
Och så länge du inte har betalningsanmärkning. (De gör kreditkontroll)
Dessutom så kan du dela upp alla betalningar över 100 kr.
En betalningsanmärkning funkar. Två gör det inte. Har för mig att man inte heller får ha skuldsaldo hos KFM.
Citera
2006-09-07, 20:25
  #8
Avstängd
Bizarres avatar
Jag hade skuld hos KFM, kunde ändå få det på faktura på apoteket, En gång, och aldrig mer, då jag gav fan i att betala räkningen sen, tråkigt nog.
Citera
2006-09-07, 20:46
  #9
Medlem
DevilsGirls avatar
Japp som sagt en skuld är OK men inte fler... Det är ju rättnyligen de ändrat har jag för mig tidigare fick ju alla kredit som ville...
Citera
2006-09-08, 00:26
  #10
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpotZone
Tack för svaren.

Nu är det såhär att när jag var 14(eller 15, kommre inte ihåg) så torskade jag för polisen och fick böter.. Men betalade aldrig, vet inte om jag fortfarande har betalningsanmärkning jag är drygt 18 nu, är det fortfarande kvar? Har inga anmärkningar på just apoteket

Betalningsanmärkningar försvinner tre år efter att de uppkommer. 14 var du nog inte, för då var du inte straffmyndig.
Citera
2006-09-08, 00:38
  #11
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpotZone
Tycker ni inte att tråden passar i denna forumdel, så skicka vidare den gärna..

Det är nämligen så att jag fick en viss substans utskriven idag, och jag vart svinlycklig! Rusade snabbt som satan till apoteket och skulle hämta fanskapet.. Hon i kassan tröck in några knappar, och då ser jag att skiten kostar 2500:- !, fast sedan drar hon rabatt eller något så det blir 1000:-, men fortfarande för dyrt eftersom att jag bara hade 300:- med mig.

Men går det att sticka dit och be dom skicka en faktura eller något? Så man kan köra på avbetalning? Jag har en anmärkning - att anmärkas


Tack i förhand
/Spot

Här har du svaret på din fråga:


Vill du dela upp betalningen?

Högkostnadsskyddet gör att du betalar högst 1 800 kronor under ett år för dina läkemedel, men utgiften kan ändå bli rätt stor vid ett inköpstillfälle. Därför finns möjligheten att dela upp betalningen över ett helt år. Det innebär en månadskostnad på 170 kronor (delbetalad egenavgift 150 kronor, aviseringsavgift 20 kronor).

Frikort utfärdas så snart egenavgiften uppgår till 1800 kronor, men delbetalningen fortsätter tills skulden är avbetalad.

Avtalsansökan och autogiroavtal
Här kan du ladda ner kreditansökanblanketten:
Delbetalning - kreditansökan (pdf) »

Här kan du ladda ner autogiroavtalet:
Delbetalning - autogiroavtal (pdf) »

Lämna den ifyllda ansökan till Apoteket. Om apotekspersonalen inte känner dig, måste du kunna visa legitimation.

Om någon annan hämtar åt dig

Om du vill att någon annan ska kunna hämta dina läkemedel på apoteket och belasta delbetalningskontot måste det finnas en fullmakt för den personen. Fullmakt kan ges på ansökningsblanketten om det görs i samband med kontoansökan. Annars kan fullmakten skrivas på ett vanligt papper eller på särskilda blanketter som finns på apoteket.

Krav för att få kredit

Apoteket gör en kreditprövning på alla nytillkommande kunder som köper läkemedel och som vill delbetala. Detsamma gäller privatpersoner som vill handla på faktura vid enstaka tillfällen.

Du har rätt till delbetalning (kredit) om du är myndig, bosatt i Sverige och har ett apotekskort eller ApoDos. Förälder får teckna avtal för delbetalning för sina barn under 18 år. Delbetalningen får endast tecknas av den ena föräldern. Den andra föräldern eller barnet självt, som vill delbetala läkemedel, måste ha fullmakt från den förälder som tecknat avtal om delbetalning.

Så görs kreditprövningen

Kunder som vill ha kredit får ett snabbt svar på apoteket när man hämtar ut sina läkemedel. När apoteket slår in kundens personnummer ställs en fråga mot kreditupplysningsföretaget Soliditets databas. Personalen på apoteket kommer enbart att få svaret Ja eller Nej. De kommer inte att kunna se orsaken till varför vissa kunder nekas kredit. Kunder som vill veta varför han eller hon nekas kredit kan vända sig till Apotekets kundcentrum för att få mer detaljerad information. Telefonnumret dit är 0771 450 450.

Hinder för att få kredit kan vara att en kund har två eller flera betalningsanmärkningar, har skuldsaldo hos Kronofogden eller ha en pågående skuldsanering. Andra orsaker till ett avslag vid apoteksdisken kan vara att den som vill ha kredit har förvaltare, saknar adress, har skyddade personuppgifter eller inte har någon ID-handling.

Vi har samlat de vanligaste frågorna om delbetalning:
Vanliga frågor och svar om delbetalning på Apoteket »

Kredit med delbetalning för Apodoskunder

Kreditprövning för nya kunder som får sina läkemedel förpackade i dospåsar (ApoDos) görs på Dosapoteket i samband med att man tecknar avtal om ApoDos. Kunderna kan också välja att betala ApoDos kontant eller med faktura ifall de hellre önskar det.

Kunder med ApoDos kan också handla andra varor mot faktura på Apoteket. Däremot går det inte att delbetala de varorna, utan hela beloppet måste betalas när fakturan kommer. Krediten för varor utanför läkemedelsförmånen gäller endast så länge man har Dos-recept som gäller.

(http://www.apoteket.se/rd/d/294)

-----------------
Om högkostnadsskyddet
-----------------

Högkostnadsskyddet
Du har rätt till högkostnadsskyddet om du är bosatt i Sverige, arbetar här eller har en E111-blankett eller annan E-blankett. Recepten måste vara utskrivna i Sverige.

Så gäller högkostnadsskyddet

Apotekskortet

Så mycket medicin får du köpa varje gång
Rabattrappan
Begär utdrag ur högkostnadsdatabasen
Veta mer

Så gäller högkostnadsskyddet

Läkemedelsförmånsnämnden bestämmer vilka läkemedel som omfattas av högkostnadsskyddet. Förskrivarens arbetsplats måste finnas som en läsbar streckkod på receptet, och förskrivaren ska också markera på receptet att apoteket ska expediera läkemedlet med förmån.

Högkostnadsskyddet gäller för de allra flesta läkemedel på recept, läkemedel för födelsekontroll, förbrukningsartiklar vid stomi och förbrukningsartiklar som behövs för att tillföra kroppen läkemedel eller behövs för egenkontroll av medicinering.

Apotekskortet

När du köper medicin på recept kan du få ett apotekskort för registrering av dina läkemedelsinköp. Apoteket registrerar då dina inköp för att du ska få rätt rabatt varje gång du handlar på recept.

Det som registreras är ditt personnummer, kortnummer, betald egenavgift, inköpsdatum, det belopp du uppnått i högkostnadsskyddet och startdatum för påbörjat högkostnadsskydd. I högkostnadsdatabasen finns inga uppgifter om vilka mediciner du fått eller vilken läkare som skrivit ut receptet. Du kan närsomhelst begära utdrag av vilka uppgifter som finns om dig och dina barn i databasen.

Vill du inte ha ett apotekskort får du själv spara dina högkostnadsbevis. För att apoteket skall kunna veta vilken rabattnivå du befinner dig på, måste du alltid ha med dig högkostnadsbevisen och visa dem när du köper medicin på recept.

Så mycket medicin får du köpa varje gång

För att du ska få dina läkemedel inom högkostnadsskyddet får ett uttag på receptet avse högst tre månaders förbrukning. Du får endast göra ett uttag på receptet varje gång. Det gäller även om ett uttag räcker kortare tid än tre månader. Du får göra ett nytt läkemedelsuttag först när det gått två tredjedelar av den tid som det förra uttaget avses räcka, beräknat efter doseringen på receptet. En expedition som avser tre månaders förbrukning får alltså expedieras på nytt tidigast två månader senare.

Om du vill köpa större mängd läkemedel på en gång eller köpa med tätare intervall måste du betala hela kostnaden själv för den mängd som överstiger ett uttag på receptet. Om du har särskilda skäl, exempelvis ska vistas utomlands under längre tid, kan du få hämta ut läkemedel för längre tid. Du måste då kunna styrka utlandsvistelsen.

Rabattrappan

Högkostnadsskyddet gäller i tolv månader från det första inköpet och du betalar högst 1800 kronor under denna period. Därefter påbörjar du en ny tolvmånadersperiod nästa gång du köper läkemedel på recept.

Alla barn under 18 år i en familj räknas ihop och ingår i ett gemensamt högkostnadsskydd.

För förbrukningsartiklar som behövs för att tillföra kroppen läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet, eller som behövs för egenkontroll av medicinering betalar du ingenting.

För läkemedel och stomiartiklar betalar du egenavgift enligt följande:

* Varukostnad: upptill 900 kr; Du ska betala: 100% av kostnaden, det vill säga upp till 900 kr
* Varukostnad: 900- 1700 kr; Du ska betala: 50% av kostnaden, det vill säga 900-1300 kr
* Varukostnad: 1700- 3300 kr; Du ska betala: 25% av kostnaden, det vill säga 1300- 1700 kr
* Varukostnad: 3300- 4300 kr; Du ska betala: 10% av kostnaden, det vill säga 1700- 1800 kr
* Varukostnad: mer än 4300; Du ska betala: 0% av kostnaden, det vill säga 0 kr

I rabattrappan kan du se vilken egenavgift som motsvarar ett visst läkemedelspris. Vid varje nytt inköp startar du där du stod vid det förra köpet och klättrar vidare uppåt i trappan.

Begär utdrag ur högkostnadsdatabasen

Du kan närsomhelst begära ett utdrag av de uppgifter som finns registrerade om dig och dina barn i databasen. Du gör det enklast med denna blankett.

Veta mer

Om du har frågor om ditt högkostnadsskydd kan du ringa till Apoteket Kundcentrum på telefon 0771-450 450. Det är öppet dygnet runt, året runt.

Om du har frågor om din delbetalnings- eller ApoDosfaktura kan du ringa till Apotekets kontotjänst på telefon 020-22 90 00. Det är öppet helgfria vardagar klockan 9-19.

Ha ditt apotekskort till hands när du ringer till oss! För att kunna lämna besked om ditt högkostnadsskydd eller dina fakturor behöver vi få reda på ditt apotekskortsnummer och ditt personnummer.

(http://www.apoteket.se/rd/d/673)
Citera
2006-09-08, 04:48
  #12
Medlem
Tjejen får ut sitt modiodal på faktura, sedan går högkostnadsskyddet in.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback