Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-09-07, 14:26
  #1
Medlem
Flöds avatar
Manhålen, som sagt
(Jag har inte varit där än, men ska väl ut på en runda snart.
Kamera medtages såklart )

Någon som har hört talas om dem eller något kring dem?

Nämn inte var de ligger i tråden. Om någon mot förmodan gör detta så kanske någon snäll Mod kan tänka sig att ta bort just det inlägget.
Citera
2006-09-07, 14:40
  #2
Medlem
Mr Coffees avatar
Manhål, det är en lucka till en brunn eller en tank eller något, som medgör passage för en människa.

Menar du manhål i allmänhet eller några särskilda??
Citera
2006-09-07, 17:54
  #3
Avstängd
Neffys avatar
Du kunde ju iaf sagt vilken del av sverige dessa hål ligger, eller vad dom är för något... >.<
Citera
2006-09-07, 18:02
  #4
Medlem
Om jag inte är helt ute o cyklar är väl manhål sånna "små" inspektionsluckor man kan krypa in ?


Det gör nog de flesta UE:are
Citera
2006-09-07, 21:01
  #5
Medlem
Trugglos avatar
Luckor i gatan/marken/däcket som medger nedstigning för en människa.
Citera
2006-09-09, 20:00
  #6
Avstängd
SAUNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Manhål, det är en lucka till en brunn eller en tank eller något, som medgör passage för en människa.

Menar du manhål i allmänhet eller några särskilda??
En sida för er riktigt perversa ueare, manholes för hela slanten
http://www.drainspotting.com/links.php
Citera
2006-09-10, 14:48
  #7
Medlem
Jarkos avatar
Den mer korrekta förklaringen för "manholes" är väl just gatubrunnar? Med andra ord K, A, FV-brunn etc.
Citera
2006-09-11, 13:30
  #8
Medlem
en lite oallmänbildad fråga må hända, men vat står bkstäverna för? K A FV etc...är det så simpelt som "Avlopp" och så vidare?
Citera
2006-09-11, 16:46
  #9
Medlem
blacklights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaddago
en lite oallmänbildad fråga må hända, men vat står bkstäverna för? K A FV etc...är det så simpelt som "Avlopp" och så vidare?
Yepp, men K står inte för "Koka-kola" som man skulle kunna tro..

Skämt åtsido:

A Avlopp

K Kloak

V Vatten

FV Fjärrvärme

FK Fjärrkyla

SANDFÅNG Stoppar föroreningar och släpper vidare vatten

PB Perkolationsbrunn (låter vattnet filtrera ut i den omgivande marken)

BP Brandpost

R Rensbrunn

S Servisventil till fastighet

GAS Gasledning

EL Elledning

TELE Telefonledning

Δ Polygonpunkt (geografisk mätpunkt)
Citera
2006-09-11, 19:03
  #10
Medlem
ok, som jag misstänkte....tackar för listan iaf!
Citera
2006-09-11, 22:35
  #11
Medlem
manhål

men vad är det då under de som det inte står nått på? tunga saker. ser ut som vanliga A brunnar fast mindre och med grovt mönster.
Citera
2006-09-11, 23:08
  #12
Medlem
antonords avatar
bokstäverna på brunnar brukar väll inte stämma till 100? utan "man tager vad man haver" när man ska lägga ut lock.

den bilden jag har av manhål är runda brunnslock med något större diameter för tjocka byggarbetare. de är ochså något tunnare då de inte brukar ligga så pass illa till att man parkerar tunga lastbilar och liknande på dem.

om du vill beskåda några prima exemplar av dessa åker du blå linjen till rådhuset så finns det 2-3 stycken mellan polishuset och rådhuset.
MEN jag rekomenderar INTE att gå ned i dessa eftersom man kan råka hamna i suckarnas gång med lite otur

tillägg: vet nån vad fyrkantiga shackrutiga lock utan text är för nåt? jag och mitt "gäng" har lyft på några me han blivit bemötta av ett för oss oigenomträngligt galler med antingen en djup mörk avgrund eller grus ungefär en meter ned.
(ett sånt lock går att beskåda vid albanos gamla ingång)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback