2025-12-22, 06:02
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Vilket är att föredra av sagor och fiktion eller verklighet?
Överlåter svaret åt dig, som läser detta att avgöra.

Det är hursomhelst någonting som skaver, eller borde skava, rejält där!
En tydlig skiljelinje.
Mellan t.ex. Astrid Lindgrens - Sveriges största sagoberättare och "institution" - karaktärer och verkligheten.
Eller representerar de karaktärerna verkligheten?
Fler verkligheter än hennes egen, personliga, inkl. en ofrivilligt bortlämnad, utomäktenskaplig, kanske skapligt artig ändå, son, etc?

Den alltför tydliga diskrepansen mellan å ena sidan fakta och sanning och, å andra sidan, lögn och (förb@nn@d) dikt. Där avsändaren blir till saken, vilken den nu än är, kunde eller borde vara men kanske aldrig någonsin var eller kunde bli.

Begreppet saga kan såklart även omfatta svikna vallöften, "media-hype", "influencers", m.m.
Senast redigerad av Bur-q-ua12 2025-12-22 kl. 06:11.
Citera
2025-12-22, 06:22
Medlem
God morgon, ärade oldtimer.

Jag tror jag förstår vad du menar och jag håller med dig, men mest skulle jag vilja smaka det du rökte i morse. Skön du verkar.

Men innan vi rusar iväg måste jag nog bromsa upp diskussionen ett ögonblick.

Vad menar vi med sagor egentligen?

Snackar vi bara om uppenbara fejknyheter eller inkluderar vi sagorna som våra politiker och vetenskapsmän programmerar oss med från vaggan till graven?

För även om jag hoppas att jag har fel, så befarar jag att du tror hårt på de sistnämnda, baserat på att du verkade låta påskina att det skulle finnas tydliga gränser mellan sanning och lögn?

EDIT: Såg att du hade editerat och inkluderat svikna vallöften, menar du då att det finns vallöften som infrias? I såfall så har du redan besvarat mina frågor tror jag. Tror inte att vi kommer att komma så mycket längre men jag uppstattar trådstarten 👍
Senast redigerad av busy-signal 2025-12-22 kl. 06:25.
Citera
2025-12-22, 07:17
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal

Jag tror jag förstår vad du menar och jag håller med dig, men mest skulle jag vilja smaka det du rökte i morse. Skön du verkar.

Snackar vi bara om uppenbara fejknyheter eller inkluderar vi sagorna som våra politiker och vetenskapsmän programmerar oss med från vaggan till graven?

För även om jag hoppas att jag har fel, så befarar jag att du tror hårt på de sistnämnda, baserat på att du verkade låta påskina att det skulle finnas tydliga gränser mellan sanning och lögn?

EDIT: Såg att du hade editerat och inkluderat svikna vallöften, menar du då att det finns vallöften som infrias? I såfall så har du redan besvarat mina frågor tror jag. Tror inte att vi kommer att komma så mycket längre men jag uppstattar trådstarten 👍

Citat:
Jaha?
Citat:
Va?
Är det svårt för dig att hålla dig till ämnet?
Tråkigt att du berättar alltför mycket om dig själv.
I fel forum. Eller?

Citat:
Hur menar du med "innan vi rusar iväg"? Varför känner du att du måste du bromsa diskussionen och är det du, som bestämmer det?

Citat:
Blanda inte in mig i ditt "vi".
Utveckla dock vad ditt "vi" innebär för alla andra, d.v.s. de övriga.

Citat:
Du får välja själv där! Varsågod. Känner mig generösare än vanligt idag.

Citat:
Jag tror oåterkalleigt på det evigt hållbara. Vad tror du på och vad åsyftade du med "de sistnämnda"?

Citat:
Det finns olika vallöften, här och där.
Hur ser du själv på vallöften?
Är detta en sorts låtsats-intervju, från din sida, eller kanske tvärtom, från min sida?
Oj, så du uppstattar trådstarten!?
Alltid något för någon?
Citera
2025-12-22, 08:29
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Medier och journalistik --> Konst och kultur
/Moderator
Citera
2025-12-22, 08:45
Medlem
Flaskpostenss avatar
Sagor är en av de viktigaste sätten att föra vidare traditioner och historia här i Skandinavien. De är som att sagor flyter i vårat blod
Citera
2025-12-22, 09:24
Medlem
SoulOfSophias avatar
Pratar du verkligen om sagor eller pratar du om politik och lögner?
Citera
2025-12-22, 09:50
Medlem
Beklagar att du blev stött hörru, det var verkligen inte min mening. Jag tar dessutom tillbaka det jag sa. Skulle inte alls vilja röka det du röker.

Jag fattade av din uppdaterade trådstart att du har en rörig dag och jag vill verkligen inte röra till det ytterligare för dig.

Kul för dig att du tror på dina "sanningar" och "fakta". Min poäng var att det inte är så jädra lätt att skilja på sanning och saga alla gånger, men den verkar ha flugit rakt över ditt huvud.

Tror man på vallöften så kan man lika gärna tro på tomten är min uppfattning.

Hoppas att din dag blir bättre så att du slipper fortsätta gå på som ett psykfall i din trubbiga trådstart.

Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Jaha?

Va?
Är det svårt för dig att hålla dig till ämnet?
Tråkigt att du berättar alltför mycket om dig själv.
I fel forum. Eller?

Hur menar du med "innan vi rusar iväg"? Varför känner du att du måste du bromsa diskussionen och är det du, som bestämmer det?

Blanda inte in mig i ditt "vi".
Utveckla dock vad ditt "vi" innebär för alla andra, d.v.s. de övriga.

Du får välja själv där! Varsågod. Känner mig generösare än vanligt idag.

Jag tror oåterkalleigt på det evigt hållbara. Vad tror du på och vad åsyftade du med "de sistnämnda"?

Det finns olika vallöften, här och där.
Hur ser du själv på vallöften?
Är detta en sorts låtsats-intervju, från din sida, eller kanske tvärtom, från min sida?
Oj, så du uppstattar trådstarten!?
Alltid något för någon?
Citera
2025-12-22, 20:55
Medlem
Definiera människor. Jag är vuxen och inte beroende av sagor. Min son som är i dagisålder, älskar sagor! Det beror såklart på att han är ett barn, barn är programmerade för att gilla det här med sagor och fantasi.
Citera
2025-12-23, 05:34
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Definiera människor. Jag är vuxen och inte beroende av sagor. Min son som är i dagisålder, älskar sagor! Det beror såklart på att han är ett barn, barn är programmerade för att gilla det här med sagor och fantasi.

Definiera människor?
Varför då?
Hur ser din egen definition ut, eftersom du tog upp det ämnet?
Citat:
Jag är vuxen och inte beroende av sagor.
Nähä, är du helt säker på det?
Citat:
Min son som är i dagisålder, älskar sagor! Det beror såklart på att han är ett barn, barn är programmerade för att gilla det här med sagor och fantasi.
Jaha, så tror på sagan om att sagor har åldersbegränsningar?
Citera
2025-12-25, 09:50
Medlem
Pungsvings avatar
Sagor är behagliga för de är tydliga och förklarande. Alla ovissheter man har i sin vardag skapar ett sug på enkelhet. Alkohol har nog en liknande lugnande effekt. Man börjar ju alltid resonera när man dricker alkohol. När Emil äter av de jästa körsbären och blir full så är trivselfaktorn på topp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in