2025-12-18, 14:49
Medlem
Hej alla fotbollsälskande allvetare i detta forum, jag behöver er hjälp att vinna ett vad. Jag tror nämligen att vi har flest framgångsrika svenska fotbollsspelare som är födda 1959.
Har surfat lite på nätet och hitta några namn, men det räcker inte så jag hoppas på att ni här i forumet kan hjälpa mi.
Jag söker alltså kända framgångsrika svenska fotbollsspelare som är födda år 1959, det vore kul att veta vilka klubbar de spelade för, och om de är verksamma inom fotbollsidrotten idag eller inte. Har en riktig vinnarskalle så jag räknar med er hjälp.
Citera
2025-12-18, 14:59
Medlem
kyrkstockens avatar
Torbjörn Nillson född 1954. Anses väl 2a efter Zlatan.

Hyssen är född 1959. Antagligen det bästa från blåvitt-epoken.

Alla sydlänningar brukar framhålla Bosse Larsson född 44.

Svensk fotboll var väldigt bra där mellan europacup-finalen 79 och blåvitts framgångar. Så många framstående fotbolls-spelare är född runt 59 ja.

De som grävde brons i USA var antagligen mest 60-talister.

Malmö och Blåvitt dominerade totalt. Bara att titta på laguppställningen från 79 eller blåvitt 82 eller 87. Tror inte du behöver gräva mer än så.
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-12-18 kl. 15:03.
Citera
2025-12-18, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverSpinn
Hej alla fotbollsälskande allvetare i detta forum, jag behöver er hjälp att vinna ett vad. Jag tror nämligen att vi har flest framgångsrika svenska fotbollsspelare som är födda 1959.
Har surfat lite på nätet och hitta några namn, men det räcker inte så jag hoppas på att ni här i forumet kan hjälpa mi.
Jag söker alltså kända framgångsrika svenska fotbollsspelare som är födda år 1959, det vore kul att veta vilka klubbar de spelade för, och om de är verksamma inom fotbollsidrotten idag eller inte. Har en riktig vinnarskalle så jag räknar med er hjälp.

Har du testat google, fick fram en hel del bara genom att söka på ''svenska fotbollsspelare födda 1959''
Citera
2025-12-18, 15:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Thomas Ravelli
https://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Ravelli

Var lite känd som en hyfsad målvakt.

Går ju att lägga till hans brorsa också.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Andreas_Ravelli

Lite kul med Ravelli och 1994. Han var ju gubben i laget. Lastgammal sett mot övriga. Som 34 år fyllda alltså
Senast redigerad av Zaedrews 2025-12-18 kl. 15:10.
Citera
2025-12-18, 22:29
Medlem
Tearsinrains avatar
Vart har du fått just 1959 ifrån? Det är tvillingarna Ravelli och Hysén. Sen är det ingen mer som är jättekänd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in