2025-12-17, 09:34
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag kan vara färgad av att det i nårområdet strösslas med varsel och konkurser just nu, resten av landet kanske går jättebra, men känslan är ändå att många branscher har det tufft just nu, kanske framförallt restauranger och tung industri.

Antal konkurser och varsel i landet som helhet verkar ligga ungefär i nivå med förra året, att döma av de nyheter jag hittar på ämnet, men det är väl inget särskilt upplyftande. Arbetslösheten ligger runt 8% men som alltid beror det på hur man räknar. Förmodligen är den verkliga siffran högre.

Samtidigt är Stockholmsbörsen kring all time high.

Är det exporten som går bra och enstaka globala företag som håller ångan uppe och gör att det ser ut som högkonjunktur på börsgrafen?

Eller är det snarare en bubbla uppblåst av billiga pengar, nu när vi har låga räntor igen?

Eller är det kanske jag som inbillar mig att det går dåligt i Sverige på grund av att min världsbild färgats för mycket av lokala företag som råkar gå dåligt för tillfället?
Citera
2025-12-17, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag kan vara färgad av att det i nårområdet strösslas med varsel och konkurser just nu, resten av landet kanske går jättebra, men känslan är ändå att många branscher har det tufft just nu, kanske framförallt restauranger och tung industri.

Antal konkurser och varsel i landet som helhet verkar ligga ungefär i nivå med förra året, att döma av de nyheter jag hittar på ämnet, men det är väl inget särskilt upplyftande. Arbetslösheten ligger runt 8% men som alltid beror det på hur man räknar. Förmodligen är den verkliga siffran högre.

Är det exporten som går bra och enstaka globala företag som håller ångan uppe och gör att det ser ut som högkonjunktur på börsgrafen?

Eller är det snarare en bubbla uppblåst av billiga pengar, nu när vi har låga räntor igen?

Eller är det kanske jag som inbillar mig att det går dåligt i Sverige på grund av att min världsbild färgats för mycket av lokala företag som råkar gå dåligt för tillfället?
Korta svaret är att du nog är färgad av närområdet.

Tittar vi på BNP/Capita (i fasta priser) så har den varit stigande de senaste åren. Men din observation var väl mer i närtid. Och BNP/Capita brukar inte uppdateras i graferna mer än varje år. Dock kan vi se att det var stigande tom 2024.

Per kvartal får vi titta på BNP.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/bnptillvaxt/bnp_1208757.html
Och där ser man att det varit stigande i ca 2 år jämfört med kvartalet året innan.
Det betyder att vi omsätter mer och mer för varje år. (Och oftast per kvartal också). Det betyder också att vi i snitt konsumerar för mer och mer. Sedan får man vara medveten om att det i Sverige är en hel del offentlig konsumtion. Och den bestämmer vi inte över själva. Men det är ett val av majoriteten att lämpa över en stor del av det man skapar i värde till det offentliga.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/Konjunkturindikatorer/barometerindikatorn_1212510.html
En annan sak att titta på är barometerindikatorn, som visar stämningsläget map ekonomi. Det kravlade sig över 100 i okt. Och det betyder att vi nu har ett normalt tillstånd i ekonomi. Varken starkt eller svagt. Utan just normalt. Och noterar du svaghet lokalt så är det nog just lokalt.
Man kan se på barometerindikatorn att återhämtningen varit ganska seg. Och det har funnits en del negativa händelser på vägen.
Den privata konsumtionen är dock under det normala. Och sparkvoten är rekordhög.

Börsen då, värderar tillgångarna (företagen) efter förväntade framtida vinster. Och där kan vi se att det finns förväntningar. Fastighetsbolagen ser man fortfarande vara plågade av höga räntor och låga hyror. Den handlas under substansvärde, och ingen omedelbar förändring är förestående. Så de bidrar inte till höga värderingar. Utan det är andra företag som bidrar till nivån.

Hade det varit eländigt så hade förväntningarna om vinster varit klart svagare. Och börsen stått klart lägre. Det finns ju alternativ.
Citera
2025-12-17, 11:34
Avstängd
Xpander-s avatar
Finns inga incitament för börsen att sälja av..
Inflation år efter år samt passiva pensions investerare som köper månad efter månad oavsett pris.

Till skillnad mot utanför börsen vill alla på börsen köpa dyrare och dyrare, till högre och högre multiplar, ingen bryr sig om ROI tar 100år, de ska bara ta del av mer och mer spekulation.

Utanför börsen däremot sker skambud.. alla vill köpa billigt utanför börsen . Och om ett sådant bolag noteras ska de ta mig fan pumpas 100% redan vid noteringen.
Senast redigerad av Xpander- 2025-12-17 kl. 11:36.
Citera
2025-12-17, 12:31
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Korta svaret är att du nog är färgad av närområdet.

Tittar vi på BNP/Capita (i fasta priser) så har den varit stigande de senaste åren. Men din observation var väl mer i närtid. Och BNP/Capita brukar inte uppdateras i graferna mer än varje år. Dock kan vi se att det var stigande tom 2024.

Per kvartal får vi titta på BNP.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/bnptillvaxt/bnp_1208757.html
Och där ser man att det varit stigande i ca 2 år jämfört med kvartalet året innan.
Det betyder att vi omsätter mer och mer för varje år. (Och oftast per kvartal också). Det betyder också att vi i snitt konsumerar för mer och mer. Sedan får man vara medveten om att det i Sverige är en hel del offentlig konsumtion. Och den bestämmer vi inte över själva. Men det är ett val av majoriteten att lämpa över en stor del av det man skapar i värde till det offentliga.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/Konjunkturindikatorer/barometerindikatorn_1212510.html
En annan sak att titta på är barometerindikatorn, som visar stämningsläget map ekonomi. Det kravlade sig över 100 i okt. Och det betyder att vi nu har ett normalt tillstånd i ekonomi. Varken starkt eller svagt. Utan just normalt. Och noterar du svaghet lokalt så är det nog just lokalt.
Man kan se på barometerindikatorn att återhämtningen varit ganska seg. Och det har funnits en del negativa händelser på vägen.
Den privata konsumtionen är dock under det normala. Och sparkvoten är rekordhög.

Börsen då, värderar tillgångarna (företagen) efter förväntade framtida vinster. Och där kan vi se att det finns förväntningar. Fastighetsbolagen ser man fortfarande vara plågade av höga räntor och låga hyror. Den handlas under substansvärde, och ingen omedelbar förändring är förestående. Så de bidrar inte till höga värderingar. Utan det är andra företag som bidrar till nivån.

Hade det varit eländigt så hade förväntningarna om vinster varit klart svagare. Och börsen stått klart lägre. Det finns ju alternativ.
Men gud. enligt din egen länk ökade bnp i kronor:

För helåret 2024 ökade BNP med 0,9 procent i jämförelse med helåret 2023.

Det kan knappast täcka inflation eller pengaskapandet? Förklara gärna hur det kan vara en ökning om måttet är kronan?

Ännu värre är att vi dessutom nu är 150,000 till som skall dela på denna "fantastiska" ökade bnp?
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-12-17 kl. 12:33.
Citera
2025-12-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Men gud. enligt din egen länk ökade bnp i kronor:

För helåret 2024 ökade BNP med 0,9 procent i jämförelse med helåret 2023.

Det kan knappast täcka inflation eller pengaskapandet? Förklara gärna hur det kan vara en ökning om måttet är kronan?

Ännu värre är att vi dessutom nu är 150,000 till som skall dela på denna "fantastiska" ökade bnp?
Mja, jag vet inte riktigt hur du gör när du läser. Men det finns förbättringspotential.

Q3 2025 så ökade BNP (i fasta priser) med 2.6% jämfört med året innan. Det är senaste datat i länken.
Är det kanske så att du inte vet vad fasta priser betyder?
BNP uttrycks oftast i fasta priser. (Och här tom står det uttryckligen).

Pengaskapande = bankers avista skulder, har inget med saken att göra.
Citera
2025-12-17, 14:11
Medlem
Citat:

Läs på om good news is bad news and bad news is good news.
Börsen styrs av förväntningar.
Citera
2025-12-17, 14:15
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Mja, jag vet inte riktigt hur du gör när du läser. Men det finns förbättringspotential.

Q3 2025 så ökade BNP (i fasta priser) med 2.6% jämfört med året innan. Det är senaste datat i länken.
Är det kanske så att du inte vet vad fasta priser betyder?
BNP uttrycks oftast i fasta priser. (Och här tom står det uttryckligen).

Pengaskapande = bankers avista skulder, har inget med saken att göra.
Jag påpekar att man kan inte bara plocka russin ur kakan. De spelar väl ingen roll vad ökningen var ett enskilt kvartal om det på årsbasis ökar med 0,9%. Årsbasis slår enskilda kvartal.

Men du menar att "nu vänder det" för det kan ju ingen kontrollera?

Även om ökningen skall vara kompenserad för inflation så fuskas det naturligtvis där precis som med basprisbelopp.

Ökningen av antalet pengar har direkt påverkan på verklig inflation. Det vet du lika väl som jag.
Citera
2025-12-17, 14:43
Medlem
Citat:

Är ingen expert, men är inte börsen alltid, fristående? Pengarna som investeras går inte direkt till bolagens fickor utan allt är egentligen det man inom krypto kallar för "memecoins".

Anledningen att det finns massa pengar i börsen nu kanske helt enkelt är för att folk investerat sina pengar där. Mycket blir automatiserat, personal sparkas, mer pengar i ägarnas fickor, mer pengar till börsen. Typ så.

Återigen, är ingen expert, men självklart pågår det mycket fiffel och siffrorna på börsen ska man väl ta med en stor nypa salt. SEK är tex en av världens 10mest handlade valutor, inte för att SEK är så eftertraktat i världen utan just för all handel fram och tillbaka på börsen och valutor (I Sverige) . Dom pumpar väl upp börsen på nåt sätt, precis som man kan shorta ner aktier.
Senast redigerad av FreshCandy 2025-12-17 kl. 14:46.
Citera
2025-12-17, 14:48
Medlem
Svavelbryggas avatar
Det går bra för de rika, som använder en del av sina nya pengar på börsen i brist på annat att lägga den på.
Citera
2025-12-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Läs på om good news is bad news and bad news is good news.
Börsen styrs av förväntningar.

ja och dessa förväntningar är till stor del baserade på fria fantasier.
Citera
2025-12-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Det går bra för de rika, som använder en del av sina nya pengar på börsen i brist på annat att lägga den på.

Ja, vad är det för fel att satsa pengar ex. på att utveckla nya mediciner eller hjälpmedel som underlättar livet för funktionshindrade. En hel del av "de rika" satsar sina pengar på just sådana börsbolag. Det är väldigt positivt för oss alla.

Tycker du att det skulle vara bättre om "de rika" reste till Thailand och slösade bort pengar på horor och narkotika?
Citera
2025-12-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
ja och dessa förväntningar är till stor del baserade på fria fantasier.

I det läget skulle ingen våga satsa på någonting. Då skulle det vara bättre att ha pengarna overksamma på ett bankkonto och leva på räntorna utan att samhället skulle röra sig framåt ett dugg.

Vägen till framtiden går över högar av skrot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in