Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Jag kan vara färgad av att det i nårområdet strösslas med varsel och konkurser just nu, resten av landet kanske går jättebra, men känslan är ändå att många branscher har det tufft just nu, kanske framförallt restauranger och tung industri.
Antal konkurser och varsel i landet som helhet verkar ligga ungefär i nivå med förra året, att döma av de nyheter jag hittar på ämnet, men det är väl inget särskilt upplyftande. Arbetslösheten ligger runt 8% men som alltid beror det på hur man räknar. Förmodligen är den verkliga siffran högre.
Samtidigt är Stockholmsbörsen kring all time high.
Är det exporten som går bra och enstaka globala företag som håller ångan uppe och gör att det ser ut som högkonjunktur på börsgrafen?
Eller är det snarare en bubbla uppblåst av billiga pengar, nu när vi har låga räntor igen?
Eller är det kanske jag som inbillar mig att det går dåligt i Sverige på grund av att min världsbild färgats för mycket av lokala företag som råkar gå dåligt för tillfället?
Korta svaret är att du nog är färgad av närområdet.
Tittar vi på BNP/Capita (i fasta priser) så har den varit stigande de senaste åren. Men din observation var väl mer i närtid. Och BNP/Capita brukar inte uppdateras i graferna mer än varje år. Dock kan vi se att det var stigande tom 2024.
Per kvartal får vi titta på BNP.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/bnptillvaxt/bnp_1208757.html
Och där ser man att det varit stigande i ca 2 år jämfört med kvartalet året innan.
Det betyder att vi omsätter mer och mer för varje år. (Och oftast per kvartal också). Det betyder också att vi i snitt konsumerar för mer och mer. Sedan får man vara medveten om att det i Sverige är en hel del offentlig konsumtion. Och den bestämmer vi inte över själva. Men det är ett val av majoriteten att lämpa över en stor del av det man skapar i värde till det offentliga.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/Konjunkturindikatorer/barometerindikatorn_1212510.html
En annan sak att titta på är barometerindikatorn, som visar stämningsläget map ekonomi. Det kravlade sig över 100 i okt. Och det betyder att vi nu har ett normalt tillstånd i ekonomi. Varken starkt eller svagt. Utan just normalt. Och noterar du svaghet lokalt så är det nog just lokalt.
Man kan se på barometerindikatorn att återhämtningen varit ganska seg. Och det har funnits en del negativa händelser på vägen.
Den privata konsumtionen är dock under det normala. Och sparkvoten är rekordhög.
Börsen då, värderar tillgångarna (företagen) efter förväntade framtida vinster. Och där kan vi se att det finns förväntningar. Fastighetsbolagen ser man fortfarande vara plågade av höga räntor och låga hyror. Den handlas under substansvärde, och ingen omedelbar förändring är förestående. Så de bidrar inte till höga värderingar. Utan det är andra företag som bidrar till nivån.
Hade det varit eländigt så hade förväntningarna om vinster varit klart svagare. Och börsen stått klart lägre. Det finns ju alternativ.