2025-12-16, 23:41
Medlem
frozendragons avatar
Kommer ihåg när jag var barn att jag satt i framsättet med farsan från minst 5 år ålder utan någon barnstol eller barnkudde. Men nu när jag kollar upp rekommendationer för barn nu verkar regering tycka att man ska sitta i någon form av barnstol tills man är 13 år gammal. Hade man suttit barnstol så länge had man definitivt varit första att bli mobb offer när jag var barn. Gör folk verkligen det nu?

När började allt detta överdrivna reglering om hur barn kan och inte kan sitta i en bil?
Citera
2025-12-16, 23:44
Medlem
Sagodjurs avatar
det började antagligen när man såg hur många barn som skadades/dog i trafiken.
Citera
2025-12-16, 23:45
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Kommer ihåg när jag var barn att jag satt i framsättet med farsan från minst 5 år ålder utan någon barnstol eller barnkudde. Men nu när jag kollar upp rekommendationer för barn nu verkar regering tycka att man ska sitta i någon form av barnstol tills man är 13 år gammal. Hade man suttit barnstol så länge had man definitivt varit första att bli mobb offer.

När började allt detta överdrivna reglering om hur barn kan och inte kan sitta i en bil?

Barnsäkert i bil är bra. Men överdriften började i samma veva som det började lanseras lättmjölk och sedan exploderade allt när så kallad Sojamjölk kom in i bilden och män skulle sluta vara män.
Citera
2025-12-16, 23:50
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Kommer ihåg när jag var barn att jag satt i framsättet med farsan från minst 5 år ålder utan någon barnstol eller barnkudde. Men nu när jag kollar upp rekommendationer för barn nu verkar regering tycka att man ska sitta i någon form av barnstol tills man är 13 år gammal. Hade man suttit barnstol så länge had man definitivt varit första att bli mobb offer när jag var barn. Gör folk verkligen det nu?

Det tog fart i mitten/slutet av 80-talet. Innan dess åkte ungar löst i framsätet, bakvända i baksätet, i knät eller i bagaget utan att någon höjde på ögonbrynen.

Barnstol fanns knappt för 70-talister och barnkudde kom först senare, det var när olycksstatistik + bilbälten blev standard som myndigheterna började skruva åt. Det som känns ”överdrivet” i dag är mest att rekommendationerna har hängt med längre än folks minnen.
Citera
2025-12-16, 23:52
Medlem
zombie-nations avatar
Handlar om längd, inte ålder. Du ska vara 135 cm eller över för att bara behöva bälte. Eller nä, bälte är mesigt det med.

Dvs på ett ungefär behöver du sitta i barnstol i lågstadiet. Du blir nog snarare mobbad om du inte sitter rätt, eftersom svenskar är såpass bra att tänka på säkerheten. Och de sitter ju ofta med bara bälteskudde.

Tror inte på att någon säger att mellanstadiebarn av normallängd ska sitta i en speciell stol. Du kanske hittade på det?
Citera
2025-12-16, 23:54
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Det där med barnstol tills man är typ 13 har jag aldrig hört talas om, så länka gärna till källa.

När jag själv var barn var det inte tal om bilbälten.
Jag gillade att sitta framåtlutande mitt i baksätet så jag kunde se vägen, och på längre resor låg jag ibland och sov i baksätet.

Men helt ärligt, massor dog i trafiken då, och det var ändå innan det var så mycket trafik på vägarna.
Det är bra att säkerheten har blivit bättre både på vägarna och i/med bilarna.
Citera
2025-12-16, 23:57
Medlem
Sereenas avatar
Det är inte åldern som avgör, utan längden, barn under 135cm ska använda bälteskudde enl lag, och det rekommenderas att man fortsätter använda den upp till 140cm, detta för att bältet ska sitta som det ska och för att minska skaderisken från airbags.

Även kortvuxna vuxna bör använda bälteskudde om dom inte är över 135-140cm.
Citera
2025-12-17, 00:02
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det där med barnstol tills man är typ 13 har jag aldrig hört talas om, så länka gärna till källa.

När jag själv var barn var det inte tal om bilbälten.
Jag gillade att sitta framåtlutande mitt i baksätet så jag kunde se vägen, och på längre resor låg jag ibland och sov i baksätet.

Men helt ärligt, massor dog i trafiken då, och det var ändå innan det var så mycket trafik på vägarna.
Det är bra att säkerheten har blivit bättre både på vägarna och i/med bilarna.
"Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10–12 år."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/i-fordonet/Sa-skyddar-du-barnen---regler-och-tips/
Citera
2025-12-17, 00:14
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
"Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10–12 år."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/i-fordonet/Sa-skyddar-du-barnen---regler-och-tips/

Ja, för att säten och bälten är gjorda för människor i vuxenstorlek.
Är man typ 1,40-1,50 lång, vilket är normalt för en 12-åring, så sitter bältet annars över halsen istället för över bröstet vilket inte är helt lyckat vid en kollision, eller hur?
Då är det ju lämpligt med en kudde så att bältet sitter rätt.
Citera
2025-12-17, 00:17
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja, för att säten och bälten är gjorda för människor i vuxenstorlek.
Är man typ 1,40-1,50 lång, vilket är normalt för en 12-åring, så sitter bältet annars över halsen istället för över bröstet vilket inte är helt lyckat vid en kollision, eller hur?
Då är det ju lämpligt med en kudde så att bältet sitter rätt.
Bältes höjden går oftast att justera upp och ner på moderna bilar.
Citera
2025-12-17, 00:22
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Bältes höjden går oftast att justera upp och ner på moderna bilar.

Så att det sitter rätt på någon som är under 1,45 lång?
Inte på någon av de bilar vi har/har haft.
Citera
2025-12-17, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Barnsäkert i bil är bra. Men överdriften började i samma veva som det började lanseras lättmjölk och sedan exploderade allt när så kallad Sojamjölk kom in i bilden och män skulle sluta vara män.

Eh, skojar du? Lättmjölken lanserades 1967. Först i början av 70-talet blev det obligatoriskt att utrusta bilarna med bälte, men någon lag på att man skulle spänna fast sig kom inte förrän i mitten av 70-talet. Så vad du menar med för överdrift som började i samma veva som det började lanseras lättmjölk får du nog ta och utveckla...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in