2025-12-16, 23:01
Medlem
mlnUns avatar
Faktaområdet kan vara människan under förhistorian eller tidiga historien, rymden, teknik, kommunikation (t ex telegrafi), andra manliga områden. Populärvetenskap, förstås gärna välskrivet.

Det blir en försenad julklapp så jag har tid på mig. Kan även köpa begagnat om boken inte finns att beställa ny.

Bara på svenska.

Många områden är möjliga, men inte politik eller något man blir väldigt arg av.
Citera
2025-12-16, 23:08
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlnUn
Faktaområdet kan vara människan under förhistorian eller tidiga historien, rymden, teknik, kommunikation (t ex telegrafi), andra manliga områden. Populärvetenskap, förstås gärna välskrivet.

Det blir en försenad julklapp så jag har tid på mig. Kan även köpa begagnat om boken inte finns att beställa ny.

Bara på svenska.

1492 eller The Wizard and the Prophet, båda av Charles C Mann (kolla hans föreläsningar om böckerna, de är väldigt bra)

Projections av Karl Deisserth (alltid trevligt att få en bok av en framtida Nobelpristagare i medicin - han skriver fantastiskt bra; en av de klyftigare människor jag haft äran att träffa)

Nån av Svante Pääbos böcker?

Jonathan Haidts böcker faller möjligen inom politik (om man är känslig), men hans The coddling of the American mind borde falla de flesta på läppen, vilket säkert även gäller hans senaste The Anxious generation.
Citera
2025-12-16, 23:55
Medlem
kalkryggars avatar
Vad är det för något som är mottagare av boken? Kön, ålder, intressen etc
Citera
2025-12-17, 00:00
Medlem
mlnUns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad är det för något som är mottagare av boken? Kön, ålder, intressen etc

Det är en litet äldre person 70+ en man. Han har tekniska intressen men även intresserad av det mesta. Kollar på historiska, djur, rymd, teknik, resa dokumentärer. Det som inte intresserar så mycket är teorier om sociala relationer, konst, litteratur. Vetenskapliga inte humanistintressen. Men väldigt bred intressen.
Citera
2025-12-17, 00:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Det är en litet äldre person 70+ en man. Han har tekniska intressen men även intresserad av det mesta. Kollar på historiska, djur, rymd, teknik, resa dokumentärer. Det som inte intresserar så mycket är teorier om sociala relationer, konst, litteratur. Vetenskapliga inte humanistintressen. Men väldigt bred intressen.

Kanske:
Max Tegmark - Liv 3.0 : Att vara människa i den artificiella intelligensens tid

Riktigt bra bok. Max är svensk och jobbar på MIT i Boston som professor.
https://www.adlibris.com/sv/bok/liv-30-att-vara-manniska-i-den-artificiella-intelligensens-tid-9789188659675
Citera
2025-12-17, 00:16
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Bara på svenska.

Missade denna detalj. Vare sig Charles C Mann eller Deisseroth finns tyvärr översatta på svenska.
Citera
2025-12-17, 00:20
Medlem
Kundalinis avatar
Sapiens av Harari kanske kan vara intressant?

https://www.adlibris.com/sv/bok/sapiens-9780099590088

Bill Brysons en Kort historik över allting är en klassiker:

https://www.adlibris.com/sv/bok/en-kortfattad-historik-over-nastan-allting-9789137145686

Hernado de Sotos mästerverk The Mystery of Capital kanske kan tyckas politisk, men jag tycker nog den transcenderr det politiska, och kan väl kallas en teknisk bok om lantmäteri / historia / ekonomi likaväl:

https://www.adlibris.com/sv/bok/kapitalets-mysterium-varfor-kapitalismen-segrar-i-vasterlandet-och-misslyckas-pa-alla-andra-hall-978 9173530231
Citera
2025-12-17, 00:20
Medlem
diakos avatar
Citat:

Bara på svenska.

Får man fråga vart du bor? I Sthlmsområdet finns det en del second hand affärer med antikvariat med stora utbud där du kan hitta fynd i "present skick"-hyllorna t ex.

Finns massor av sådana böcker som du frågar efter. Billigt och bra.
Citera
2025-12-17, 03:46
Medlem
pn222jws avatar
"En fjärran spegel" - Tuchman
Boken handlar om 1300-talet i Europa och digerdöden.
Citera
2025-12-17, 18:22
Medlem
mlnUns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diako
Får man fråga vart du bor? I Sthlmsområdet finns det en del second hand affärer med antikvariat med stora utbud där du kan hitta fynd i "present skick"-hyllorna t ex.

Finns massor av sådana böcker som du frågar efter. Billigt och bra.

Bor ute på landet så det är nätet som gäller.
Citera
2025-12-17, 18:23
Medlem
mlnUns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
"En fjärran spegel" - Tuchman
Boken handlar om 1300-talet i Europa och digerdöden.

ÅH den vill jag själv läsa!
Citera
2025-12-17, 19:33
Medlem
mlnUns avatar
Ska kolla upp alla förslag, tack!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto