2025-12-16, 22:19
Medlem
Hjälper ni till när barnens EPA behöver lagas, eller familjen bil behöver nya bromsskivor och service?

Skiftar ni ens hjul på höst/vår?

Beställer reservdelar osv.

Om inte, varför då?
Citera
2025-12-16, 22:24
Medlem
groovesnuss avatar
Jag svarar för min fru:

Inget av ovanstående

Jag har tjänstebil där det ingår tvätt och hjulskifte inkl däckhotell.

Skulle den gå sönder så får det på garantin

Skulle aldrig i livet skaffa epatraktor till mina barn (min fru är inte min kusin nämligen)
Citera
2025-12-16, 22:32
Medlem
Loreias avatar
Hade jag haft barn och dom hade ens visat intresse för EPA hade jag insett att jag misslyckat fullständigt eller mer troligt att jag fått med mig fel unge hem från BB.
Jag hjälper maken att byta lampor för jag har små händer och fingrar. I övrigt så brukar jag städa och tvätta bilen.
Byta däck gör ingen av oss utan vi kör på däckhotell.
Citera
2025-12-16, 23:30
Medlem
sommarlovs avatar
Min kvinnliga hälft slänger inte ens glasspappret efter sig, jag får städa och fixa allt.
Citera
2025-12-16, 23:34
Medlem
Nu är jag inte i någon relation. Men nej aldrig! Finns ingen anledning varför jag med tummen mitt i handen ska ge mig in på sådant. Sen har jag också alltid haft massor med folk runtom mig som kan detta och fixar åt mig. Hos barnen finns bara en moppe än så länge, behöver den fixas så ber jag någon som kan och betalar för mig 🤷‍♀️
Citera
2025-12-17, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Hjälper ni till när barnens EPA behöver lagas, eller familjen bil behöver nya bromsskivor och service?

Om inte, varför då?
Klart de inte gör, jämställdhet handlar om att kvinnan skall kunna lata sig i hemmet. Mannen skall serva henne, hon tänker inte ta del av några traditionella
manliga sysslor, det är diskriminering.
Citera
2025-12-17, 06:00
Medlem
Min kollega byter två däck på höst/vår på sin frus bil. Hon är väldigt noga med att han ska laga mat och städa varannan gång. Hon brukar åka till däckfirman och byta ”sina” 2 däck
Citera
2025-12-17, 06:10
Medlem
Jag är med och skiftar hjul, byter olja samt har hjälpt till vid byte av bromsok och bromsskivor. Min uppgift är främst hantlangning och moraliskt stöd. Min man blir glad att jag deltar och försöker lära mig.
Citera
2025-12-17, 06:50
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Om inte, varför då?

Nu är jag singel utan barn, men skulle jag inte vara det så skulle jag inte göra några av dom saker du nämner. Jag är totalt ointresserad och okunnig inom allt som har med motorer att göra. Så jag skulle istället snyta barn och dylikt medan min man hade fått lösa det du nämner.
Citera
2025-12-17, 08:00
Medlem
HBTKuks avatar
Jag hade kunnat göra jobbet men har varken lust eller ork. Såna här problem kastar jag pengar på för att slippa själv.

Funkar utmärkt.
Senast redigerad av HBTKuk 2025-12-17 kl. 08:19.
Citera
2025-12-17, 08:10
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Om inte, varför då?

Nej det gör jag inte. Huvudsakligen för att jag inte har någon expertis inom detta område. Jag är ser dock till att det blir gjort, hos någon som kan. Nu har jag en man som inte heller är bra på just detta. Men om du egentligen är ute efter nån slags diskussion kring att båda ska göra alt i en relation och att det skulle vara jämlikhet så håller jag inte riktigt med. Det viktiga är ju att man hjälps åt med att få allt att funka. Inte att mannen nödvändigtvis tvättar, diskar och lagar mat medan jag byter däck på bilen.
Citera
2025-12-17, 08:13
Medlem
Tror många missade syftet med tråden, som inte var en diskussion om epors vara eller inte vara, utan med tanke på alla trådar med tema "män, hjälper ni till med...." Vars syfte är att påvisa hur mycket kvinnor sliter i hemmet medans män bara ligger i tv-soffan, då kan vi ju även diskutera alla saker män förväntas göra där kvinnor till 99% fullständigt lämnar de uppgifterna till mannen.

Vi kan lägga till i princip allt hus underhåll, tyngre trädgårds jobb osv

( Lägenhetsfolk undantagna, där finns det inte så mycket sånt)

Och det är helt ok om man har en någorlunda jämn fördelning av uppgifter i hushållet, men i regel gnäller kvinnor över att de får göra så mycket hemma och vill ha 50/50 fördelning på matlagning, städ, disk mm, men allt som traditionellt sköts av män är de helt ointresserade av (för det är ju hobbys...)

Och nej, det rör sig inte 2x1h per år att skifta hjul på bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in