Citat:
Ursprungligen postat av
Gorbi
Det är ett sätt att alltid garantera att den som auktionerar ut blir vinnaren i auktionen.
Jag tycker det borde förbjudas i lag.
Sedan är de partiska värderarna av tex. fordon ett stort skämt, om man jämför vad den "professionella" värderaren värderar ett fordon till med jämförbara fordon på blocket ligger de ofta på 200% av marknadspriset. För personer helt utan koll innebär detta en form av bedrägeri anser jag.
Det är ett sätt att alltid garantera att den som auktionerar ut inte blir förloraren i auktionen.
Begär man
för mycket så kommer ingen att vilja köpa, men om någon
ändå gör det, så är det inte säljarens fel att köparen är lika okunnig som säljaren angående priset.
Citat:
Ursprungligen postat av
JustTrolling
Ja, det är sjukt oseriöst.
Oklart varför man ens har sånna funktioner på typ Tradera. Nästan alla gånger jag ser en auktion med reservationspris så är det, och blir det, aldrig uppnått. Utan saken förblir osåld.
Är varan värd 500 och man som säljare inte vill ta risken att den säljer för typ 200-300, sätt ett utgångspris som är vad du anser är acceptabelt lägstapris. Typ 400 eller 450.
Psykologin är väl att säljaren tror att om man sätter ut en vara för 400 så förutsätts den vara värd 400-450. Och folk kommer inte buda upp den till 600-800 kr, även om den egentligen är värd det, och hade gått för det om utropspriset var 1 kr. För köparna tror att säljaren anser den värd 400.
Det är oseriöst pga att användarna själva bestämmer utrop och reservationspris på Tradera. De höga reservationspriserna beror på okunnighet.
Säljer man på auktion via ett riktigt auktionshus så är det professionella värderare som sätter priserna.
Nu var det säkert mer än 10 år sen jag sålde något på Tradera men som det var då så fanns det ett starkt incitament att undvika höga utropspriser.
Som det var då så betalade säljaren en avgift som motsvarar 10% av utropspriset.
Enligt ditt exempel så skulle säljaren få betala nästan 10% av vad saken säljer för.
Med ett väldigt lågt utrop blir avgiften nästan gratis, och om man inte vill ta risken att sälja alldeles för billigt, så sätter man därför ett reservationspris.
Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Reservationspris i sig är inte oseriöst. Det är ett rimligt skydd i nätauktioner där både risk och osäkerhet är större än vid fysisk handel. Problemet uppstår när det används som lockbete: extremt lågt utrop, högt (och ofta dolt) reservationspris, vilket i praktiken gör auktionen otransparent. Då tappar det auktionsformen och blir mest ett sätt att fiska bud utan att vara ärlig med prisbilden.
Jävligt irriterande.
Precis.
Som exempel kan jag nämna två tavlor som jag sålde på Bukowskis för inte så länge sedan.
De var målade av samma konstnär och värderades till 5000 respektive 6000. Vi enades om att sälja den billigare tavlan först, som ett provskott.
Tavlan värderad till 5000 fick ett utrop på 1500 och ett reservationspris på 3000. Såldes för strax över 3000. Alla var nöjda.
Efter det skulle tavlan värderad till 6000 säljas. Den fick också utrop 1500 och reservationspris 3000.
Fick tre bud, knappt över utropspriset så tavlan blev osåld.
Tacksam och glad för att reservationspriset räddade mig från en dålig affär. Tavlan får stå på vinden ett år, tills jag prövar igen.