2025-12-16, 22:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
"Reservationspris" vid nätauktioner används för att säljaren ska vara "skyddad" från att sälja till ett för lågt pris. Givetvis i syfte att kunna sätta ett väldigt lågt utgångspris, typ 1 krona, så att man kan lura köpare att engagera sig i att buda och då snabbt pressa upp priset.

Är inte det väldigt oseriöst beteende? Har man ett lägstapris som man kan tänka sig sälja för så är det ju självklart mer rimligt att sätta utgångspriset till det värdet, då har köpare en tydlig bild av säljarens prisförväntan. All budgivning över det värdet blir en bonus för säljaren. Är köparnas maxpris för att buda under säljarens lägstapris så kommer det ju inte bli några affärer, men alla tjänar såklart på en transparent marknad med öppen prissättning.

För det fall att säljaren har orimliga prisförväntningar och tror att grejerna är värda betydligt mer än marknadspriset (som ju sätts utifrån budgivningen) så är det ju också bara bra om denne kommer ner på jorden om det är uppenbart att priset är för högt och det inte blev några bud.

Det mest oseriösa av allt är ju att reservationspriset är hemligt, vilket det ju är inom all e-handel inom auktioner.
Citera
2025-12-16, 22:07
Medlem
sommarlovs avatar
Jo, det är allmänt avskytt!
Citera
2025-12-16, 22:11
Medlem
Gorbis avatar
Det är ett sätt att alltid garantera att den som auktionerar ut blir vinnaren i auktionen.

Jag tycker det borde förbjudas i lag.

Sedan är de partiska värderarna av tex. fordon ett stort skämt, om man jämför vad den "professionella" värderaren värderar ett fordon till med jämförbara fordon på blocket ligger de ofta på 200% av marknadspriset. För personer helt utan koll innebär detta en form av bedrägeri anser jag.
Citera
2025-12-16, 22:18
Medlem
JustTrollings avatar
Ja, det är sjukt oseriöst.

Oklart varför man ens har sånna funktioner på typ Tradera. Nästan alla gånger jag ser en auktion med reservationspris så är det, och blir det, aldrig uppnått. Utan saken förblir osåld.

Är varan värd 500 och man som säljare inte vill ta risken att den säljer för typ 200-300, sätt ett utgångspris som är vad du anser är acceptabelt lägstapris. Typ 400 eller 450.

Psykologin är väl att säljaren tror att om man sätter ut en vara för 400 så förutsätts den vara värd 400-450. Och folk kommer inte buda upp den till 600-800 kr, även om den egentligen är värd det, och hade gått för det om utropspriset var 1 kr. För köparna tror att säljaren anser den värd 400.
Citera
2025-12-16, 22:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
"Reservationspris" vid nätauktioner används för att säljaren ska vara "skyddad" från att sälja till ett för lågt pris. Givetvis i syfte att kunna sätta ett väldigt lågt utgångspris, typ 1 krona, så att man kan lura köpare att engagera sig i att buda och då snabbt pressa upp priset.

Är inte det väldigt oseriöst beteende? Har man ett lägstapris som man kan tänka sig sälja för så är det ju självklart mer rimligt att sätta utgångspriset till det värdet, då har köpare en tydlig bild av säljarens prisförväntan. All budgivning över det värdet blir en bonus för säljaren. Är köparnas maxpris för att buda under säljarens lägstapris så kommer det ju inte bli några affärer, men alla tjänar såklart på en transparent marknad med öppen prissättning.

För det fall att säljaren har orimliga prisförväntningar och tror att grejerna är värda betydligt mer än marknadspriset (som ju sätts utifrån budgivningen) så är det ju också bara bra om denne kommer ner på jorden om det är uppenbart att priset är för högt och det inte blev några bud.

Det mest oseriösa av allt är ju att reservationspriset är hemligt, vilket det ju är inom all e-handel inom auktioner.

Det är väldigt oseriöst. Folk är även så fruktansvärt giriga nu för tiden. De förväntar sig pengarna tillbaka och ibland även vinst på sina begagnade prylar. Förförligt.
Citera
2025-12-16, 23:27
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Reservationspris i sig är inte oseriöst. Det är ett rimligt skydd i nätauktioner där både risk och osäkerhet är större än vid fysisk handel. Problemet uppstår när det används som lockbete: extremt lågt utrop, högt (och ofta dolt) reservationspris, vilket i praktiken gör auktionen otransparent. Då tappar det auktionsformen och blir mest ett sätt att fiska bud utan att vara ärlig med prisbilden.

Jävligt irriterande.
Citera
2025-12-17, 12:44
Medlem
kyrkstockens avatar
Man kunde gott börjat med accepterat utgångspris.

Det finns en övertro på att man skall gripas av budtrissande som jag gissar det finns lite stöd för i verkligheten. Jag har säkert besökt över 500 auktioner och det är ytterst sällan det händer.
När det skett här har det varit sällsynta udda föremål

Har drygt 200 försäljningar på tradera (nej jag säljer inte saker för 20 spänn) och kanske hänt en eller två ggr.

De allra flesta svenskar är återhållsamma på auktion.

I synnerhet är det trams med vanligt förekommande varor.
Citera
2025-12-17, 13:14
Medlem
swebarbs avatar
Brukar ignorera när dom kör med det, då är det bättre utgå från 2000kr än börja på 1 krona och så slutar det kanske på under 1000kr så vad gör det när minsta som behövs är 2000 ? idioter
Citera
2025-12-17, 15:59
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Det är ett sätt att alltid garantera att den som auktionerar ut blir vinnaren i auktionen.

Jag tycker det borde förbjudas i lag.

Sedan är de partiska värderarna av tex. fordon ett stort skämt, om man jämför vad den "professionella" värderaren värderar ett fordon till med jämförbara fordon på blocket ligger de ofta på 200% av marknadspriset. För personer helt utan koll innebär detta en form av bedrägeri anser jag.
Det är ett sätt att alltid garantera att den som auktionerar ut inte blir förloraren i auktionen.

Begär man för mycket så kommer ingen att vilja köpa, men om någon ändå gör det, så är det inte säljarens fel att köparen är lika okunnig som säljaren angående priset.
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Ja, det är sjukt oseriöst.

Oklart varför man ens har sånna funktioner på typ Tradera. Nästan alla gånger jag ser en auktion med reservationspris så är det, och blir det, aldrig uppnått. Utan saken förblir osåld.

Är varan värd 500 och man som säljare inte vill ta risken att den säljer för typ 200-300, sätt ett utgångspris som är vad du anser är acceptabelt lägstapris. Typ 400 eller 450.

Psykologin är väl att säljaren tror att om man sätter ut en vara för 400 så förutsätts den vara värd 400-450. Och folk kommer inte buda upp den till 600-800 kr, även om den egentligen är värd det, och hade gått för det om utropspriset var 1 kr. För köparna tror att säljaren anser den värd 400.
Det är oseriöst pga att användarna själva bestämmer utrop och reservationspris på Tradera. De höga reservationspriserna beror på okunnighet.

Säljer man på auktion via ett riktigt auktionshus så är det professionella värderare som sätter priserna.

Nu var det säkert mer än 10 år sen jag sålde något på Tradera men som det var då så fanns det ett starkt incitament att undvika höga utropspriser.

Som det var då så betalade säljaren en avgift som motsvarar 10% av utropspriset.
Enligt ditt exempel så skulle säljaren få betala nästan 10% av vad saken säljer för.

Med ett väldigt lågt utrop blir avgiften nästan gratis, och om man inte vill ta risken att sälja alldeles för billigt, så sätter man därför ett reservationspris.
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Reservationspris i sig är inte oseriöst. Det är ett rimligt skydd i nätauktioner där både risk och osäkerhet är större än vid fysisk handel. Problemet uppstår när det används som lockbete: extremt lågt utrop, högt (och ofta dolt) reservationspris, vilket i praktiken gör auktionen otransparent. Då tappar det auktionsformen och blir mest ett sätt att fiska bud utan att vara ärlig med prisbilden.

Jävligt irriterande.
Precis.
Som exempel kan jag nämna två tavlor som jag sålde på Bukowskis för inte så länge sedan.

De var målade av samma konstnär och värderades till 5000 respektive 6000. Vi enades om att sälja den billigare tavlan först, som ett provskott.
Tavlan värderad till 5000 fick ett utrop på 1500 och ett reservationspris på 3000. Såldes för strax över 3000. Alla var nöjda.

Efter det skulle tavlan värderad till 6000 säljas. Den fick också utrop 1500 och reservationspris 3000.
Fick tre bud, knappt över utropspriset så tavlan blev osåld.
Tacksam och glad för att reservationspriset räddade mig från en dålig affär. Tavlan får stå på vinden ett år, tills jag prövar igen.
Citera
2025-12-17, 17:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Läste denna, och med bakgrund av det undrar jag om inte reservationspris är helt meningslöst över huvudtaget?

https://lawline.se/answers/vad-kan-man-gora-som-privatperson-om-man-har-kopt-en-vara-fran-tradera-men-den-uteblir

Dvs. om säljaren låter bli att skicka en vara så räcker det ju med att köparen får pengarna tillbaka? Med andra ord, om säljaren tycker att slutpriset blev för lågt så kan ju denne bara låta bli att skicka varan, sedan får köparen tillbaka pengarna? Vad tillför det där reservationspriset för funktion överhuvudtaget i så fall?
Citera
2025-12-17, 18:34
Medlem
Är bud bindande i dessa auktioner? Om inte så kan väl både säljare och köpare alltid välja att dra sig ur fram tills att affären är stängd?
Det betyder att reservationspris som sådant egentligen är rätt irrelevant.

När man köper lägenhet så är bud inte bindande. Du kan altså bjuda 10 miljoner och dra dig ur om du vinner. Även säljaren kan dra sig ur och sälja till någon annan för ett lägre pris om du är jobbig, vi se objektet, ta in en besiktningsman osv.
Citera
2025-12-17, 22:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Är bud bindande i dessa auktioner? Om inte så kan väl både säljare och köpare alltid välja att dra sig ur fram tills att affären är stängd?
Det betyder att reservationspris som sådant egentligen är rätt irrelevant.

När man köper lägenhet så är bud inte bindande. Du kan altså bjuda 10 miljoner och dra dig ur om du vinner. Även säljaren kan dra sig ur och sälja till någon annan för ett lägre pris om du är jobbig, vi se objektet, ta in en besiktningsman osv.

Bud är bindande för köparen men bud under reservationspris är inte bindande för säljaren, problemet är alltså att det är ett "halv-avtal" där ena parten är bunden men inte den andre.

Dvs. ej samma för auktioner som för lägenhetsköp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in