2025-12-16, 21:59
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Kickade runt lite på internet och hittade en annsons om en fältartillerikanon tror den kommer från något museum vore det lagligt att köpa denna och sig sätta ut i trädgården som cool dekoration.

Bör ju inte klassas som oloagligt kårverksamhet eller vapenbrott. Tänkter ju självklart inte ha ammunition heller, och det är ett museumföremål
Citera
2025-12-16, 22:16
Medlem
Varför inte bara 3D-printa en i plast om du nu inte vill ha en riktig och fungerande kanon?

Annars är ett hett tips att skaffa en båt som du har 12 sjömil utanför kusten. Där kan du ha vad du vill.
Citera
2025-12-16, 22:25
Moderator
Neksnors avatar
På någon MÖP-mässa med fokus på gamla saker förra årtusendet hade någon med sig en gammal klassisk kanon med stora hjul (jag tror att de var tänkta att användas ungefär så som kulsprutor senare användes) och med den sköts det lösa skott. Det var tydligen samma regler som för gamla licensfria pistoler mm.
Citera
2025-12-16, 22:31
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
På någon MÖP-mässa med fokus på gamla saker förra årtusendet hade någon med sig en gammal klassisk kanon med stora hjul (jag tror att de var tänkta att användas ungefär så som kulsprutor senare användes) och med den sköts det lösa skott. Det var tydligen samma regler som för gamla licensfria pistoler mm.
exakt tänkte om det var samma
Citera
2025-12-16, 22:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staffesmurfson
exakt tänkte om det var samma
Så är det, så länge den inte använder gastäta patroner och är äldre än 1890, tror jag det var, är det lagligt.

Edit: Sen får du inte skjuta hur som helst.

Edit2: När jag tänker efter, tror jag läst att man får ha nya salutkanoner också. Men bör kollas upp.
Senast redigerad av EnCarte 2025-12-16 kl. 22:39.
Citera
2025-12-16, 22:38
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så är det, så länge den inte använder gastäta patroner och är äldre än 1890, tror jag det var, är det lagligt.

Edit: Sen får du inte skjuta hur som helst.
hade inte heller planerat att anvönda den allt för mycket eller bedriva fågeljakt med den
Citera
2025-12-16, 22:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staffesmurfson
hade inte heller planerat att anvönda den allt för mycket eller bedriva fågeljakt med den
https://swedisharmory.se/shop/svensk-salutkanon/?v=efad7abb323e
Citera
2025-12-16, 22:49
Medlem
Batagares avatar
Kanonen måste vara permanent deaktiverad, sedan så behöver du söka tillstånd från Polisen för att inneha ett sådant vapen som minnes- eller samlingsföremål.
Registrering: Vapnet måste finnas i Polisens vapenregister.
Citera
2025-12-17, 08:56
Medlem
Hells Angels hade ju nån form av kanon. Den blev beslagtagen...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPkJm9/hells-angels-hade-kanon
Citera
2025-12-17, 09:55
Medlem
När jag tar bussen till stan så åker jag förbi ett ställe där det står tre kanoner i en trädgård.
Jag är inte artillerist men min bedömning är att det är:
1 pv-pjäs
1 lätt fältartilleri (stora metallhjul, ca 3 m långt eldrör)
1 ganska liten som står bakom de två ovan

Bussen går en liten slingrig byväg som jag inte kör när jag tar bilen så jag har aldrig stannat för att ta en närmare titt.
Citera
2025-12-17, 10:31
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Kanonen måste vara permanent deaktiverad, sedan så behöver du söka tillstånd från Polisen för att inneha ett sådant vapen som minnes- eller samlingsföremål.
Registrering: Vapnet måste finnas i Polisens vapenregister.
Man kan vända på begreppet.

Man får inte ha ett sånt vapen, man förstör man exempelvis avfyrningsmekanismen eller svetsar igen pipan, är det inte längre ett vapen.
Citera
2025-12-17, 10:35
Medlem
Vore kul att ha en Haubits 77 ! Den har ju egen framdrivning så man kan åka ner till
systemet i en lördagsmorgon och handla.

Eller får man inte köra Haubitsar på allmän väg ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in